Reklama

Niedziela Podlaska

Wrażliwcy o wielkich sercach

O uczniach z zespołem Downa, ich wielkiej wrażliwości oraz o tym, co może zaoferować im szkoła, opowiada Beata Biernat, dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Sokołowie Podlaskim.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika Kanabrodzka: Ilu uczniów z zespołem Downa uczy się w zespole szkół, którym Pani kieruje?

Beata Biernat: W szkole podstawowej mamy siedmiu uczniów z zespołem Downa, w Szkole Przysposabiającej do Pracy jednego ucznia i jedno młodsze dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. W sumie dziewięcioro.

Co wyróżnia dzieci z zespołem Downa pośród innych uczniów?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieci z zespołem Downa są niesamowicie ciepłe i bardzo wrażliwe, kochają całym sercem i manifestują to w zaskakujący sposób. Posiadają niezwykłe poczucie humoru. Często mówi się o nich ,,wrażliwcy, o wielkim sercu”. Uważam, że od osób z zespołem Downa powinniśmy uczyć się szczerości, otwartości i empatii.

Jakie zadania stawia przed szkołą specjalną system oświaty?

Reklama

Naszym głównym zadaniem jest tworzenie uczniom niepełnosprawnym intelektualnie warunków do pełnego, harmonijnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego, a w szczególności wyposażenie ich – stosownie do możliwości – w takie wiadomości i umiejętności, które pozwalają na funkcjonowanie w społeczeństwie w miarę niezależnie i godnie. We współpracy z rodzicami kształtujemy ich na ludzi otwartych i wrażliwych na potrzeby innych. Prowadzimy działania zmierzające do wyrównywania i kompensowania deficytów rozwojowych uczniów. Wspieramy ich we wszechstronnym rozwoju, wychowujemy i zapewniamy im bezpieczeństwo.

Jaka jest oferta edukacyjna dla uczniów z zespołem Downa?

W ofercie edukacyjnej mamy Szkołę Podstawową, Szkołę Przysposabiającą do Pracy oraz Branżową Szkołę I Stopnia. Posiadamy klasy dla uczniów z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, prowadzimy zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością, prowadzimy wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka. Od dwóch lat realizujemy zadania Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na terenie powiatu sokołowskiego. Uczniowie objęci są opieką pedagoga i psychologa szkolnego. W ramach bogatej oferty uczniowie, w zależności od potrzeb, korzystają z zajęć specjalistycznych: dogoterapii, terapii widzenia, terapii ręki, terapii taktylnej, integracji sensorycznej, logopedii, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, EEG biofeedbacku, metody Warnkego, socjoterapii, arteterapii, Treningu Umiejętności Społecznych (TUS), terapii Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, muzykoterapii, alternatywnych metod komunikacji. Zajęcia dostosowane są do potrzeb i możliwości dziecka, w tym dziecka z zespołem Downa.

W jaki sposób monitorowane są postępy uczniów?

Reklama

Dwa razy w roku przeprowadzana jest wielospecjalistyczna diagnoza poziomu funkcjonowania dziecka, która określa aktualny poziom jego rozwoju, jego problemy i ich przyczyny. Jest ona podstawą do opracowania przez zespół nauczycieli Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla każdego ucznia. Pozwala w sposób ciągły i długotrwały oceniać postępy uczniów oraz efekty podejmowanych działań edukacyjnych i terapeutycznych.

Jaką rolę w życiu osób z zespołem Downa odgrywa szkoła?

Okres nauki w szkole jest dla nich bardzo ważnym etapem w życiu. Nawiązują tu kontakty z rówieśnikami, uczą się samodzielności, poczucia własnej wartości, rozwiązywania problemów oraz radzenia sobie z porażkami. Szkoła ma za zadanie pomóc rodzicom w przygotowaniu dzieci do dorosłego życia, usamodzielnienia w miarę ich możliwości. Potwierdzeniem tego jest myśl Williama Bennetta, widoczna dla każdego, kto przekroczy próg szkoły: ,,Jesteśmy tu po to, by wzajemnie sobie pomagać w podróży zwanej życiem”.

Jak zatem radzą sobie osoby z zespołem Downa i innymi niepełnosprawnościami po ukończeniu szkoły?

Niestety, obecnie brakuje miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Nie znajdą one zatrudnienia i najczęściej prowadzą wraz z rodzicami gospodarstwo domowe. Z pomocą przychodzą im: Środowiskowy Dom Samopomoc w Sokołowie Podlaskim czy Warsztat Terapii Zajęciowej prowadzony przez Caritas Diecezji Drohiczyńskiej. Dzięki takim instytucjom osoby niepełnosprawne mogą rozwijać swoje zainteresowania i pasje.

2020-03-10 10:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Czyż” zaprasza!

Niedziela częstochowska 16/2016, str. 7

[ TEMATY ]

szkoła

Archiwum "Czyż"

Zajęcia plastyczne

Zajęcia plastyczne

Zespół Szkolno-Przedszkolny „Czyż” (ul. Rzepakowa 18 w Częstochowie) zaprasza do bezpłatnej Specjalnej Szkoły Podstawowej, Terapeutycznego Przedszkola oraz na nieodpłatną terapię w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWR)

Zespół Szkolno-Przedszkolny „Czyż” tworzy bezpłatna Specjalna Szkoła Podstawowa „Czyż” o uprawnieniach szkoły publicznej oraz Terapeutyczne Przedszkole „Czyż”. Szkoła rozpoczęła swoją działalność 1 września 2015 r., a przedszkole 1 marca br. „Czyż” to placówka dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, przede wszystkim z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami (w tym z zespołem Aspergera) oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dyrekcja przyjmuje wszystkie dzieci, również spoza Częstochowy. Wiadomo, że osoby niepełnosprawne potrzebują troskliwej, kompleksowej terapii, rewalidacji i edukacji dostosowanej do ich potrzeb. Zespół „Czyż” zapewnia takim dzieciom najlepsze warunki rozwoju, w jednym miejscu gromadzi wszystkich specjalistów.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: radość owocem cierpliwej wiary

2025-09-17 10:39

[ TEMATY ]

audiencja ogólna

Leon XIV

Vatican Media

Audiencja ogólna

Audiencja ogólna

„Prawdziwa radość rodzi się z oczekiwania wypełnionego obecnością, z cierpliwej wiary, z nadziei, że to, co zostało przeżyte w miłości, z pewnością zmartwychwstanie do życia wiecznego” - zapewnił Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swojej katechezie poruszył tajemnicę Wielkiej Soboty, spoczynku Jezusa w grobie. W dzisiejsze wspomnienie liturgiczne św. Roberta Bellarmina wierni składali Leonowi XIV życzenia imieninowe.

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

Szczęśliwa, która słucha – Diecezjalny Dzień Kobiet w Nadarzynie

2025-09-17 14:48

[ TEMATY ]

Diecezjalnt Dzień Kobiet

Nadarzyn

Nikodem Idzi

Diecezjalny Dzień Kobiet w Nadarzynie

Diecezjalny Dzień Kobiet w Nadarzynie

Ponad 200 kobiet z całej Polski spotkało się w parafii p.w. św. Klemensa w Nadarzynie podczas Diecezjalnego Dnia Skupienia dla Kobiet pod hasłem „Szczęśliwa, która słucha” pod patronatem metropolity warszawskiego kardynała Kazimierza Nycza.

„Przeżywamy niezwykłe, wręcz historyczne wydarzenie. Przeżywamy pierwszy Dzień Skupienia dla kobiet archidiecezji warszawskiej, ale nie ograniczamy się tylko do granic administracyjnych. Dziękujemy szczególnie za dobro, które kobiety wnoszą w życie społeczne i rodzinne. Bardzo proszę, by to dzieło miało swoją kontynuację.” – mówił bp Rafał Markowski podczas Mszy świętej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję