Reklama

Kościół

Nowoczesność i zgłębianie prawdy

Przez działania edukacyjne i naukowo-badawcze udowadniamy, że katolickość to także nowoczesność, pozwalająca reagować na współczesne problemy społeczne – mówi rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ks. prof. Mirosław Kalinowski.

Niedziela Ogólnopolska 42/2020, str. 22-23

[ TEMATY ]

KUL

Archiwum KUL

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Jarosław Grabowski: KUL od początku swojego istnienia był wierny zawołaniu Deo et Patriae (Bogu i Ojczyźnie). Czy w czasie kadencji Księdza Rektora będą kontynuowane działania uczelni w duchu tak określonej misji?

Reklama

Ks. prof. Mirosław Kalinowski: Bez wątpienia jest to fundament działalności Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. To właśnie w kontekście tego zawołania powinny być realizowane zadania wynikające z działalności statutowej KUL, czyli: prowadzenie badań naukowych, nauczanie studentów oraz działalność społeczno-organizacyjna. Jest to nie tylko stanowisko rektora, ale również postawa społeczności akademickiej uczelni, którą kieruję od 1 września 2020 r. Senat KUL na posiedzeniu 25 kwietnia 2019 r. podjął uchwałę w sprawie przyjęcia nowego Statutu KUL, który został zatwierdzony Dekretem Stolicy Apostolskiej 14 września 2019 r. i obowiązuje od 1 października 2019 r. W Preambule obowiązującego Statutu KUL widnieje zapis, który stanowi ważne zobowiązanie dla pracowników uczelni: „Mając świadomość, że o misji Uniwersytetu, opartej na dewizie Deo et Patriae, decyduje jego katolicki charakter, jesteśmy przekonani, że: zadaniem Uniwersytetu jest poszukiwanie i przekazywanie prawdy przez prowadzenie badań naukowych w duchu idei veritas in caritate oraz w harmonii między nauką i wiarą. Zadaniem Uniwersytetu wynikającym z historycznego dziedzictwa Lublina jest twórcze kultywowanie tradycji wielonarodowej Rzeczypospolitej poprzez współpracę prowadzącą do umocnienia więzi między narodami Europy oraz łączącą dorobek kultur Wschodu i Zachodu”.

Jak w tym kontekście kształtują się wyzwania, szczególnie w prowadzonej dyskusji na temat wolności dyskursu akademickiego?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jestem świadkiem i uczestnikiem dyskusji na temat wolności myśli akademickiej. Zarówno w odniesieniu do granic tej wolności, jak również w stosunku do wyzwań, które stoją przed naszą Alma Mater. Ważną wskazówkę zawartą w Preambule Statutu dał nam św. Jan Paweł II, który 9 czerwca 1987 r. zwrócił się do nas z przesłaniem: „Uniwersytecie! Służ Prawdzie! Jeśli służysz Prawdzie – służysz Wolności. Wyzwalaniu człowieka i Narodu. Służysz Życiu!”. Zatem zgłębianie prawdy powinno być podstawowym kryterium odniesienia wolności w prowadzeniu badań i działalności dydaktycznej na KUL.

Skoro wolność w głoszeniu prawdy jest cechą charakterystyczną uczelni, to jak rozumieć wypowiedzi ks. prof. Alfreda Wierzbickiego, które, zdaniem, wielu ewidentnie szkodzą misji KUL?

Ja zawołanie Jana Pawła II odbieram odwrotnie. Mianowicie, chodzi o wolność nie w zakresie głoszenia własnych opinii, ale ściśle zgodnych z nauką Kościoła. Dzięki poszukiwaniu prawdy i jej odkrywaniu stajemy się wolni od narzucanych stanowisk światopoglądowych. Jeszcze raz podkreślę, że to właśnie prawda stanowi racjonalne granice dla wolności głoszonych poglądów.

Reklama

W tej niewątpliwie trudnej sytuacji odpowie Ksiądz Rektor na list ks. prof. Andrzeja Szostka?

Już odpowiedziałem. W swojej korespondencji podziękowałem księdzu za troskę o przyszłość Uniwersytetu. Mam świadomość, że intencją byłego rektora KUL jest dobro uczelni. To, co nas różni, to istota misji, którą powinien kierować się Katolicki Uniwersytet Lubelski. Pragnę jeszcze raz podkreślić, że społeczność akademicka KUL opowiedziała się w aktualnie obowiązującym Statucie za poszukiwaniem prawdy w harmonii między nauką i wiarą. Jako rektor tej uczelni, dbam o to, aby ta norma była urzeczywistniana.

Uczelnia katolicka z natury jest misyjna. Jak tę misyjność realizuje KUL?

Odnosząc się do już prowadzonych działań, uważam, że należy rozszerzyć badania uczelni o charakterze misyjnym. W obecnej formie istnieją ogólnouniwersyteckie granty misyjne, których celem jest prowadzenie badań wynikających z misji Uniwersytetu. Wzmacnianie tego obszaru będzie polegało z jednej strony na zwiększeniu funduszy na prowadzenie badań w ramach grantów misyjnych, z drugiej – na dwóch formach opracowań rezultatów uzyskanych w wyniku tych badań. Pierwsze z nich powinno mieć charakter naukowy po to, by uzyskane wyniki mogły być publikowane w krajowych i/lub międzynarodowych czasopismach naukowych, natomiast drugie opracowanie – charakter popularyzatorski, aby można je było przesłać do parafii, szkół czy organizacji katolickich.

Reklama

Jak ważnym obszarem w misyjnej działalności uczelni jest Instytut Jana Pawła II?

Instytut został powołany jako międzywydziałowy ośrodek uczelni, w celu prowadzenia studiów nad myślą i dziełem papieża Jana Pawła II oraz budowania wspólnoty osób w duchu głoszonej przez niego nauki Chrystusa. Zmiany w funkcjonowaniu Instytutu będą przebiegały w trzech obszarach: zwiększenia intensywności prac dotyczących myśli Jana Pawła II, zwiększenia umiędzynarodowienia zespołów badawczych zajmujących się tym zagadnieniem, oraz większego popularyzowania dorobku tego Instytutu.

Na KUL odbywają się także Kursy Wyższej Kultury Religijnej. Jaki jest ich cel?

Kursy stanowią kontynuację założonego w 1938 r. Instytutu Wyższej Kultury Religijnej. Ich celem jest poszerzanie wiedzy religijnej oraz kształtowanie tożsamości religijno-kulturowej katolików świeckich. Zmiany w zakresie ich realizowania będą polegały na wykorzystywaniu nowoczesnych mediów po to, aby osoby zainteresowane mogły korzystać z przygotowanej oferty zarówno na terenie naszego kraju, jak również poza jego granicami.

Księże Rektorze, w jaki sposób KUL chce dotrzeć do młodych ludzi?

Myślę, że jest to pytanie o szerszym kontekście, dotyczącym tego, w jaki sposób uczelnie odpowiadają na wyzwania współczesnego świata. KUL nie może nie zauważać tych zmian. Propozycją, którą kierujemy do naszych studentów, jest wszechstronny rozwój budowany na antropologii chrześcijańskiej i nauczaniu Kościoła. Przez działania edukacyjne i naukowo-badawcze udowadniamy, że katolickość to także nowoczesność pozwalająca reagować na współczesne problemy społeczne. Chcemy stosować metody dydaktyczne odpowiadające na obecne potrzeby świata: nauki, kultury, polityki, ale również rynku pracy. Zależy nam na tym, by KUL był kuźnią liderów. Nie mniej ważnym wyzwaniem jest duszpasterstwo akademickie i formacja duchowa. Mamy w planach zaproszenie na Uniwersytet kilku wspólnot i stowarzyszeń katolickich, by studenci mieli możliwość wyboru stałej formacji.

Ks. prof. Mirosław Kalinowski
teolog pastoralny, profesor nauk teologicznych, od 2020 r. rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

2020-10-14 10:49

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomoc KUL dla uchodźców z Ukrainy

Pomoc lokalową – ponad 100 miejsc w domu studenckim, a także niezbędną pomoc prawną, duchową i psychologiczną oraz opiekę nad dziećmi zaoferował Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II dla obywateli Ukrainy, którzy obecnie doświadczają dramatu wojny.

"Działania pomocowe KUL - realizowane są w ramach aktualnie obowiązującego prawa - dotyczą nie tylko studentów, ale także wszystkich obywateli Ukrainy" - poinformował w piątek 25 lutego br. rzecznik prasowy uniwersytetu dr hab. Michał Wyrostkiewicz, prof. KUL. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami KUL podjął bardzo zdecydowane działania na rzecz niesienia pomocy uchodźcom wojennym po trwającej od 24 lutego inwazji militarnej Rosji na Ukrainę.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję