Reklama

Franciszek

Franciszkańskie Davos

Z kryzysu nigdy nie wychodzi się takim samym. Może być albo gorzej, albo lepiej. Jak będzie po pierwszym od wieku tak poważnym kryzysie sanitarnym, który zafundował nam koronawirus? Niezwykłe spotkanie w Asyżu może być zaczynem tego lepszego.

Niedziela Ogólnopolska 49/2020, str. 22023

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tytuł spotkania: „Ekonomia Franciszka”, które w dniach 19-21 listopada odbywało się w Asyżu (chociaż miejsce w czasie pandemii to rzecz umowna, bo dyskutowano on-line), może nieco wprowadzać w błąd. Oczywiście, nie chodzi o to, że na Stolicy Piotrowej mamy ekonomistę albo że papież Franciszek chciałby się wcielić w tę rolę i zaproponować nowe rozwiązania czy modele, by stać się patronem nowej ekonomicznej szkoły. Bazę do tej dyskusji o charakterze ekonomicznym stanowiło społeczne nauczanie Ojca Świętego i zawarta w nim wrażliwość, którą w obowiązujących zasadach ekonomicznych zazwyczaj się pomija. Stanowi ona swoisty fundament, z którego powinny wynikać ekonomiczne priorytety. To one mają wielki wpływ na to – a nawet decydują o tym – jak wygląda nasz świat. Ponieważ nie wygląda on jednak różowo, a przyszłość milionów czy miliardów ludzi jawi się raczej w szarości, to znak, że w tej istotnej dziedzinie życia pora zmienić nie „coś”, ale naprawdę wiele, bo nie może być dłużej tak jak teraz. Nie da się w ten sposób funkcjonować, szczególnie po kryzysie epidemicznym, z którego, jak z każdego kryzysu o globalnej skali, wychodzi się albo lepszym, albo gorszym, jak powiedział Ojciec Święty 21 listopada w wideoprzesłaniu na zakończenie sympozjum. Z kryzysu nigdy nie wychodzi się takim samym.

Zrównoważony rozwój

Reklama

Franciszek nawołuje do zmiany ekonomicznych paradygmatów od początku swojego pontyfikatu. Mówi, że potrzebna jest nowa narracja ekonomiczna, która podejmie drogę zrównoważonego rozwoju i przywróci w społeczeństwie miejsce ubogim oraz wykluczonym, a także zatroszczy się o sponiewieraną ziemię. Papież chce, aby ekonomia nie wykluczała, ale integrowała, żeby służyła nie tylko najbogatszym, aby byli jeszcze bogatsi, ale wszystkim, ze szczególnym uwzględnieniem tych pominiętych, najbiedniejszych. Pragnie, by ekonomia miała na względzie także nasz wspólny dom, czyli świat stworzony. Coraz bardziej dociera do ludzi to, że nasze dzisiejsze bogactwo „zawdzięczamy” rabunkowemu używaniu jego zasobów. Po prostu złupiliśmy świat stworzony, a ponieważ „nie ma nic za darmo”, przyszłe pokolenia (cele klimatyczne) będą musiały słono za to zapłacić (przerażać mogą biliony, które muszą być wydane tylko na to, by zatrzymać degradację świata stworzonego, a co dopiero mówić o jego odbudowie).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Franciszek, jak wiemy, podróżuje na peryferie, niejako w przeciwnym kierunku do tego, w którym, według „obowiązujących zasad”, przepływa dziś główny strumień pieniądza służącego obecnie tylko jednostkom lub poszczególnym grupom, a chodzi o to (tu znowu przywołanie kończącej spotkanie wideokonferencji), żeby służył wszystkim.

Papież rzadko mówi o finansach, a jeżeli już porusza te kwestie, to zazwyczaj w kontekście dziejącego się zła: korupcji i niesprawiedliwości. Często powtarza – szczególnie w kontekście kościelnym, ale nie tylko – że diabeł wchodzi przez kieszeń, bo chce w ten sposób podkreślić, jak silną pokusą może być bezkrytyczne zapatrzenie się w wartość pieniądza, która często staje się synonimem biblijnego złotego cielca – bożka, któremu podporządkowane jest wszystko. Traci się z widoku służebność pieniądza, który bez niej staje się mamoną. Tak być nie powinno, i o tym mniej więcej dyskutowano w Asyżu.

Młoda nadzieja świata

Reklama

Bardzo oczekiwane przez Franciszka, mające się odbyć już w marcu, ale z wiadomych powodów przełożone na teraz spotkanie, nazwano „Franciszkańskim Davos”, w nawiązaniu (i chyba w przeciwieństwie) do rokrocznego spotkania najważniejszych światowych polityków, przedsiębiorców i ekonomistów w szwajcarskim kurorcie dla bogaczy – Davos. W spotkaniu w Asyżu wzięli udział przede wszystkim ludzie młodzi: ekonomiści, przedsiębiorcy, naukowcy, społecznicy – wszyscy, którzy chcą inaczej widzieć ekonomię niż ci wielcy, którzy dzisiaj wyznaczają jej ton. Reprezentowali oni cały świat, 120 rajów, czyli olbrzymią większość. Papież, zachęcając 2 tys. uczestników do dalszej pracy nad zmianą dominującej ekonomicznej narracji, przekonywał, że „młodzi ludzie nie mogą opuścić miejsc, gdzie rodzi się teraźniejszość i przyszłość; albo się włączą, albo historia przejdzie ponad nimi”.

Plan Franciszka

We wspomnianym wideoprzesłaniu papież przedstawił cele nowej narracji ekonomicznej. Powiedział, co musi się zmienić w stosunku do tego, co jest. Zdaniem Ojca Świętego, należy przede wszystkim zmienić styl życia, modele produkcji i konsumpcji, a także umocnić właściwe struktury władzy, które pokierują społeczeństwem. Potrzeba naprawdę głębokich zmian, „nowej mentalności kulturowej, a zatem również ekonomicznej, politycznej i społecznej”. Żeby dokonać tych zmian, wymagana jest praca od podstaw w kształceniu akademickim i badaniach naukowych, bez gubienia się w intelektualnych modach czy ideologicznych pozach, które są wyspami oddzielającymi od życia i cierpienia ludzi. Franciszek przyrównał nawet to wezwanie do „dobrej nowiny”, która potrzebuje prorokowania i wprowadzania w życie – i nie są to tylko marzenia. Niezbędne jest także stymulowanie i budowanie międzynarodowej solidarności, która uznaje i szanuje wzajemną zależność między narodami oraz opowiada się za mechanizmami kontrolnymi, zdolnymi do unikania wszelkiego rodzaju podporządkowania. Konieczna jest także promocja krajów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji i krajów rozwijających się.

Nie każdy wzrost jest dobry

„Franciszkańskie Davos” nie jest celem, ale początkiem drogi. Chodzi o zmianę ekonomicznej narracji, o to, żeby inaczej rozumieć rozwój. To, co się wydarzyło w Asyżu, jest początkiem tworzenia – jak powiedział kard. Peter Turkson – globalnej sieci, która da „duszę” nowej ekonomii przyszłości i będzie pomagać papieżowi Franciszkowi, Kościołowi i wszystkim innym w uczynieniu świata lepszym. Temu ma służyć ekonomia zrównoważonego rozwoju, która oznacza odejście od ekonomii generującej nierówności. Te, jak wyjaśnił na łamach L’Avvenire znany amerykański ekonomista Jeffrey Sachs, są groźne dla ludzkiej godności i zdrowia, zarówno fizycznego, jak i duchowego, bo „kiedy bogaci stają się zbyt bogaci, traktują z wyższością resztę społeczeństwa i dążą do kontroli całego systemu politycznego, modyfikując reguły gry tak, żeby były dla nich korzystne”. To realne zagrożenie zniewolenia. Nie możemy być nieustannie zapatrzeni tylko we wzrost PKB, choćby dlatego – że, jak tłumaczył przed rozpoczęciem asyskiego spotkania odpowiedzialny za nie od strony naukowej prof. Luigino Bruni – nie każdy wzrost jest dobry, nowotwory też rosną. Bogaty Zachód od kilku dekad zachwycał się nieustannym wzrostem PKB, tyle że dużą, niewliczaną wtedy do bilansu ceną była degradacja środowiska naturalnego, a za to też trzeba będzie zapłacić.

2020-12-02 10:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież modli się za ofiary grzechów Kościoła na Dominikanie

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Z blisko miesięcznym poślizgiem upubliczniono w Dominikanie list Papieża Franciszka, wystosowany na ręce kard. Nicolasa de Jesusa Lopeza Rodrigueza 28 października. Wiąże się on z objęciem urzędu przez nowego nuncjusza apostolskiego w tym kraju. 26 listopada bowiem abp Juda Thaddeus Okolo składa listy uwierzytelniające. Słowa Papieża nabierają szczególnego znaczenia w związku z niedawnymi bolesnymi doświadczeniami tamtejszego Kościoła. Dotyczą one zwłaszcza oskarżeń o pedofilię skierowanych wobec duchownych.
CZYTAJ DALEJ

Wierzę w święty Kościół powszechny... czyli jaki?

2025-09-25 21:09

[ TEMATY ]

Credo

Karol Porwich /Niedziela

Punkty Credo są niczym drogowskazy na drodze wiary, które dzięki książce „Credo. Krok po kroku” możemy dostrzec i jeszcze pełniej zrozumieć.

Ksiądz prof. Janusz Lekan, dogmatyk i duszpasterz, profesor na Wydziale Teologii KUL, autor licznych publikacji naukowych i popularyzatorskich, tym razem dotyka spraw fundamentalnych dla ludzi wierzących – w sposób jasny i przystępny analizuje Wierzę w Boga, czego owocem jest książka „Credo. Krok po kroku”. Publikacja ta staje się w Roku Świętym 2025 zaproszeniem do przejrzenia się w „zwierciadłach wiary”. Autor dotyka elementarnej dla wierzących kwestii, czyniąc to z niezwykłą wrażliwością duchową i pedagogicznym zacięciem. Autor wyjaśnia krok po kroku przebogatą treść Credo. Książka ks. prof. Lekana stanowi istotną pomoc w ukazaniu ludziom wiary sensu tego, w co wierzą, i poszczególnych prawd wiary.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do studentki medycyny: nie możemy utracić nadziei na lepszy świat

2025-09-26 18:43

[ TEMATY ]

student

list papieża

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

To prawda, że żyjemy w trudnych czasach. Żyjmy dobrze, a czasy będą dobre - odpowiedział Leon XIV na list studentki medycyny, opublikowany we wrześniowym numerze czasopisma „Piazza San Pietro”. Studentka, 21-letnia Veronica, pisała: „Wydaje się niemal niemożliwe, by żyć w pokoju. Jaka przyszłość nas czeka?”.

List Veroniki ukazał się we wrześniowym numerze magazynu „Piazza San Pietro”, wydawanego przez Bazylikę Watykańską i redagowanego przez ojca Enzo Fortunato. Magazyn rozpoczyna się tradycyjną sekcją Dialog z Czytelnikami. Tam zamieszczono pytanie Veroniki i odpowiedź Papieża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję