Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Śladem judaików

Nowa propozycja Muzeum Okręgowego w Bielsku-Białej.

Niedziela bielsko-żywiecka 4/2021, str. V

[ TEMATY ]

Dzień Judaizmu

Gmina Wyznaniowa Żydowska w Bielsku-Białej

Mezuza (z hebrajskiego futryna drzwiowa) – zwitek pergaminu z tekstami Księgi Powtórzonego Prawa

Mezuza (z hebrajskiego futryna drzwiowa) – zwitek pergaminu z tekstami Księgi Powtórzonego Prawa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na bielskim zamku szykuje się wymiana ekspozycji historycznej. Z tego względu siedem rycerskich komnat zostanie na nowo zaaranżowanych. W jednej z nich zobaczyć będzie można obraz religii Śląska Cieszyńskiego, którego integralną część tworzyła wspólnota Mojżeszowa. Propozycja muzealników to tylko pretekst do poszukiwania regionalnych judaików na znacznie szerszą skalę.

Tryptykowa gablota poświęcona dwóm religiom dominującym w śląskim Bielsku i w galicyjskiej Białej Krakowskiej to nowa propozycja w dziale historycznym Muzeum Okręgowego w Bielsku-Białej. W jej wnętrzu znajdą się precjoza powiązane z chrześcijaństwem (wyznania: katolickie i protestanckie) oraz judaizmem. Kolekcję judaików wzbogaci depozyt pozyskany w grudniu 2019 r. od śląskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków – zwój klaf (tekstów) mezuzy (z hebrajskiego futryna drzwiowa), który znaleziono w jednej z kamienic na bielskim Rynku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Muzealnicza gablota obok mezuzy wypełni się m.in. jadem – wskazówką do czytania Tory.

Podziel się cytatem

Reklama

– Mezuza to jest kawałek pergaminu wkładanego do pojemnika znajdującego się przy framudze drzwi, który był przy wyjściu i wejściu do domu zawsze dotykany, aby pozyskać błogosławieństwo dla domowników – tłumaczy Grzegorz Madej, pracownik bielskiego muzeum. Eksponowany pergamin o wymiarach 13,1 na 13 cm datowany jest na II połowę XIX wieku. Wnęka po nim widoczna jest do dziś. Wyznacza ją wgłębny ukośny otwór na kamiennych ościeżach widziany od prawej strony. Właścicielami kamienicy, z której pochodzi mezuza, byli od ok. 1875 r. Gustav Johanny junior, a od 1904 r. Mückenbrunn Abraham.

Tekst znalezionej modlitwy zawiera wyimki z Księgi Powtórzonego Prawa (6, 4-9 i 11, 13-21), w których odnajdziemy przykazanie miłości wsparte ponagleniem: „Wypisz je na odrzwiach swojego domu i na twoich bramach”.

Muzealnicza gablota obok mezuzy wypełni się m.in. jadem – wskazówką do czytania Tory; naczyniami liturgicznymi, zwanymi balsaminkami, lampą chanukową, kubkiem kiduszowym oraz fotografiami synagog z Bielska i Białej Krakowskiej, a także macewy z cieszyńskiego cmentarza. To wszystko będzie można zobaczyć w dziale poświęconym wielokulturowości Bielska-Białej zaraz po zniesieniu ograniczeń pandemicznych.

2021-01-20 10:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Centralne obchody Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

[ TEMATY ]

Dzień Judaizmu

hurk/pixabay

Wspólna modlitwa na Cmentarzu żydowskim rozpocznie 19. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Miejscem dzisiejszych centralnych obchodów, jest Toruń. W wydarzeniu biorą udział m.in. polscy biskupi, duchowni i intelektualiści, naczelny rabin Polski Michael Schudrich i ambasador Izraela, Anna Azari.

Myślą przewodnią dzisiejszych wydarzeń stanie się pytanie, zaczerpnięte z Pierwszej Księgi Królewskiej - „Co ty tu robisz Eliaszu?” (1 Krl 19,14).
CZYTAJ DALEJ

Szkaplerz - zaniedbany Skarb Kościoła?

Niedziela wrocławska 28/2019, str. VI

[ TEMATY ]

szkaplerz

Karol Porwich/Niedziela

Szkaplerz – dwa prostokątne kawałki sukna połączone sznurkiem, albo ozdobną tasiemką. Na jednym naszyty obrazek Najświętszego Serca Pana Jezusa, na drugim obrazek Matki Bożej Szkaplerznej.

Jest to obrazek z chwili objawienia: Matka Boża, jak zapracowana mama, na jednej ręce trzyma małego Jezusa, a drugą wręcza klęczącemu św. Szymonowi Stockowi sznureczki z kawałkami Jej płaszcza. Przyjęcie szkaplerza oznacza, że pod ten płaszcz chowamy się przed zakusami złego
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Lepsza cząstka

2025-07-16 17:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

pl.wikipedia.org

Niewielka miejscowość Betania, której nazwa tłumaczy się jako „dom biednych”, była świadkiem interesujących wydarzeń w życiu Jezusa. Tu mieszkała zaprzyjaźniona z Jezusem rodzina, a dokładniej dwie siostry i brat, Maria, Marta i Łazarz. Gdy Nauczyciel pielgrzymował do Jerozolimy na uroczystości świąteczne, zatrzymywał się w ich domu.

Często pewnie rozmowy przeciągały się długo w noc, a cienie żywo dyskutujących postaci figlowały na białych ścianach w świetle oliwnych lampek. Jedną z takich scen skrupulatnie relacjonuje Łukasz: „W dalszej ich podróży przyszedł do jednej wsi. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go do swego domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która siadła u nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie. Natomiast Marta uwijała się koło rozmaitych posług. Przystąpiła więc do Niego i rzekła: ‘Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła’. A Pan jej odpowiedział: ‘Marto, Marto, troszczysz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona’” (Łk 10,38-42).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję