Reklama

Niedziela Kielecka

Jerozolima – świadek Zmartwychwstania

Z ks. dr. Dariuszem Jarosem, przez siedem lat posługującym we Franciszkańskiej Kustodii w Ziemi Świętej rozmawia Katarzyna Dobrowolska.

Niedziela kielecka 14/2021, str. VI

[ TEMATY ]

wywiad

Ziemia Święta

Jerozolima

JANUSZ ROSIKOŃ/ROSIKON PRESS

Płyta nagrobna w Kaplicy Grobu Pańskiego. Nad nią ikona Chrystusa Zmartwychwstałego

Płyta nagrobna w Kaplicy Grobu Pańskiego. Nad nią ikona Chrystusa Zmartwychwstałego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Dobrowolska: Uczestniczył Ksiądz w celebracji Triduum Paschalnego w najświętszych miejscach życia, męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Jak te doświadczenia wpływają na przeżywanie największych tajemnic wiary chrześcijańskiej?

Ks. dr Dariusz Jaros: Opatrzność Boża pozwoliła mi mieszkać i posługiwać przede wszystkim w trzech głównych miastach pielgrzymkowych w Ziemi Świętej: w Jerozolimie, w Nazarecie i w Betlejem. Przez ponad rok codziennie celebrowałem Liturgię w Bazylice Grobu Pańskiego, nazywanej też Bazyliką Zmartwychwstania Pańskiego. Wielokrotnie sprawowałem Mszę św. przy skale Golgoty obok miejsca ukrzyżowania Chrystusa oraz we wnętrzu Bożego Grobu, gdzie Ciało Pana Jezusa zostało złożone po śmierci i trzeciego dnia zmartwychwstało. Widok tych świętych miejsc głęboko utrwalił się w mojej pamięci. To sprawia, że gdy czytana jest Ewangelia przypominam je sobie i z łatwością w wyobraźni przenoszę się w święte miejsca. Wielu pielgrzymów potwierdza to doświadczenie. Dzięki poznaniu Ziemi Świętej wydarzenia biblijne stają się bliższe sercu.

Gdzie odbywają się główne celebracje Wielkiego Tygodnia od Niedzieli Palmowej po Wielkanoc? Czy jest w nich coś, co ma szczególny wyjątkowy rys, jakaś tradycja, obrzędy ukształtowane i obecne tylko tutaj?

Archiwum

Ks. dr Dariusz Jaros podczas Liturgii Niedzieli Palmowej w Jerozolimie

Ks. dr Dariusz Jaros podczas Liturgii Niedzieli Palmowej w Jerozolimie

Reklama


Wyjątkowość Liturgii Wielkiego Tygodnia w Jerozolimie polega na tym, że są one sprawowane w miejscach, gdzie dokonały się poszczególne wydarzenia ewangeliczne. Wierni w tym czasie dosłownie podążają śladami Chrystusa. W Niedzielę Palmową, w godzinach popołudniowych, chrześcijanie gromadzą się w miejscowości Betfage na wschodnim zboczu Góry Oliwnej. Tutaj według tradycji (por. Mt 21, 1) Chrystus wsiadł na osiołka. Stąd też, od sanktuarium w Betfage rozpoczyna się bardzo uroczysta i radosna procesja z palmami. Tysiące chrześcijan pośród śpiewów przechodzi przez szczyt Góry Oliwnej. Po czym procesja schodzi do doliny Cedronu, przekracza ją, aby wstąpić przez Bramę św. Szczepana do Starej Jerozolimy.
W Wielki Czwartek franciszkanie celebrują nieszpory w Wieczerniku dla uczczenia ustanowienia sakramentów Eucharystii i kapłaństwa. Następnie, późnym wieczorem katolicy czuwają w Ogrodzie Oliwnym Getsemani, gdzie Chrystus modlił się, przeżywał trwogę konania, pocąc się wylewał gęste krople krwi. Tutaj Chrystus został pojmany, a następnie zaprowadzony do Kajfasza. Dlatego stąd po czuwaniu niektórzy wierni wyruszają w nocnej procesji z lampionami do kościoła św. Piotra „in Gallicantu”, w którym upamiętnia się uwięzienie i postawienie Chrystusa przed Wysoką Radą w domu arcykapłana Kajfasza (por. Mt 26, 57).
W Wielki Piątek katolicy rozważają Drogę Krzyżową, idąc ulicami Jerozolimy od stacji, gdzie został wydany wyrok, na Kalwarię i do Grobu Pańskiego. Tutaj, w Bazylice Grobu Pańskiego sprawowana jest Liturgia Męki Pańskiej oraz bardzo emocjonujący obrzęd zdjęcia Pana Jezusa z krzyża i Jego pogrzeb.

Ostatnia wieczerza, modlitwa Jezusa w Getsemani, Golgota – wszystkie te wstrząsające wydarzenia prowadzą nas jednak do poranka Zmartwychwstania. Pielgrzymi przybywający do Jerozolimy, tak jak uczniowie dwa tysiące lat temu, biegną na miejsce i tak jak oni przekonują się – „nie ma Go tu”.

Tak, obchody Triduum Paschalnego koncentrują się właśnie w Bazylice Zmartwychwstania Pańskiego, która obejmuje dwa miejsca, gdzie dokonało się nasze odkupienie: skałę Golgoty i Grób Pański. To są najważniejsze cele pielgrzymkowe dla nas chrześcijan. Bieg św. Piotra i św. Jana w niedzielę zmartwychwstania zapoczątkował pielgrzymki milionów wiernych do pustego Grobu Pańskiego, który jest świadkiem zmartwychwstania Chrystusa. Przybywają tu oczywiście nie tylko chrześcijanie, ale także liczni inni ludzie z całego świata. Wypełnia się w ten sposób proroctwo z Księgi Izajasza: „sławne będzie miejsce jego spoczynku” (Iz 11, 10).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2021-03-30 10:54

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawosławny Patriarchat Antiocheński zerwał łączność kanoniczną z Jerozolimskim

[ TEMATY ]

Jerozolima

prawosławie

Marc Veraart / Foter.com / CC BY-ND

Kościół prawosławny Patriarchatu Antiocheńskiego zerwał łączność kanoniczną z Patriarchatem Jerozolimskim, podważającym jurysdykcję tego pierwszego nad Katarem na Półwyspie Arabskim. Decyzję w tej sprawie podjęto na posiedzeniu Świętego Synodu Kościoła antiocheńskiego 29 kwietnia pod przewodnictwem patriarchy Jana X. Nastąpiło to po wielomiesięcznych próbach uregulowania wzajemnych stosunków i po nieudanych próbach mediacji podejmowanych przez patriarchę Konstantynopola i rząd Grecji.

Na zebraniu synodalnym patriarcha poinformował członków tego zgromadzenia o wszystkich działaniach mających na celu nawiązanie dialogu z Kościołem jerozolimskim i o nieprzejednanym stanowisku tamtejszego patriarchy Teofila III. Po wysłuchaniu tego sprawozdania uczestnicy obrad postanowili jednogłośnie przestać wymieniać imię zwierzchnika Patriarchatu Jerozolimskiego w czasie liturgii i skierować w tej sprawie stosowne listy do wszystkich Kościołów prawosławnych. Podczas spotkania na szczycie zwierzchników autokefalicznych Kościołów prawosławnych w Stambule na początku marca (tzw. Synaksie) przedstawiciel Patriarchatu Antiocheńskiego, metropolita Sylwan z Buenos Aires zabiegał usilnie o natychmiastowe rozwiązanie tego problemu. Gdy jednak nie zdołał tego osiągnąć, na znak protestu nie podpisał końcowego dokumentu narady w Stambule. Konflikt między obu starożytnymi patriarchatami prawosławnymi wybuchł po mianowaniu 19 lutego (4 marca – według nowego stylu) ub.r. przez patriarchę jerozolimskiego archimandryty Makarego metropolitą w Katarze, który Patriarchat Antiocheński uważa za swój obszar kanoniczny. Oznacza to, że tylko on może zarządzać życiem prawosławnym w tym niewielkim kraju nad Zatoką Perską. Napięcia nie byli w stanie rozwiązać pośredniczący w nim patriarcha Konstantynopola Bartłomiej I ani przedstawiciele rządu Grecji. W prawosławiu zerwanie łączności kanonicznej między Kościołami polega przede wszystkim na niewymienianiu imienia zwierzchnika Kościoła, z którym ustała owa łączność, w czasie liturgii i w tzw. dyptychach, czyli oficjalnych wykazach głów Kościołów. Ponadto formalnie wierni jednego skłóconego Kościoła nie mogą przyjmować sakramentów w drugim. W przeszłości nieraz dochodziło do podobnych wypadków. Na przykład w lutym 1996 Patriarchat Moskiewski zerwał łączność z Konstantynopolem, gdy ten mianował swego przedstawiciela głową Kościoła prawosławnego w Estonii, uważanej za obszar kanoniczny Moskwy. Łączność między obu Kościołami lokalnymi przywrócono w lipcu tegoż roku, ale pewne napięcie między nimi utrzymuje się do dzisiaj m.in. na tle „sprawy estońskiej”, ale nie tylko. W latach 2011-14 nie było wspólnoty modlitewnej i eucharystycznej między Patriarchatami Rumuńskim i – znowu – Jerozolimskim. Tym razem poszło o wybudowanie przez Kościół rumuński własnego klasztoru i zespołu pielgrzymkowego w Jerychu, a więc na obszarze kanonicznym Kościoła jerozolimskiego. Jedność między obu Kościołami przywrócono na początku lutego br.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Na Jasną Górę dotarła Pielgrzymka Rolników

2025-07-12 18:18

[ TEMATY ]

diecezja zielonogórsko ‑ gorzowska

Pielgrzymka Rolników

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Pielgrzymi, którzy przez kilkanaście dni pokonywali setki kilometrów, 12 lipca przynieśli przed tron Matki Bożej intencje swoje, swoich rodzin oraz całej wsi i rolnictwa

Pielgrzymi, którzy przez kilkanaście dni pokonywali setki kilometrów, 12 lipca przynieśli przed tron Matki Bożej intencje swoje, swoich rodzin oraz całej wsi i rolnictwa

42. Piesza Pielgrzymka Duszpasterstwa Rolników Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej dotarła na Jasną Górę.

Pielgrzymka wyruszyła 2 lipca z Klenicy, a jej trasa prowadziła przez liczne wsie i miasteczka. Pielgrzymi, którzy przez kilkanaście dni pokonywali setki kilometrów, 12 lipca przynieśli przed tron Matki Bożej intencje swoje, swoich rodzin oraz całej wsi i rolnictwa. Modlili się o dobrą pogodę i deszcz, który nawodni ziemię. Modlili się w intencjach papieskich, za naszą diecezję, a także o nowe powołania kapłańskie i zakonne oraz we wszystkich intencjach, które polecono ich modlitwie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję