Reklama

Wiara

Jak działa Duch Święty?

W Piśmie Świętym możemy znaleźć opis przynajmniej piętnastu typowych działań Ducha Świętego. Warto jednak się zatrzymać na temacie świadectwa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pewne obszary rzeczywistości dostępne są tylko Duchowi Świętemu – tylko On je poznaje i może o nich świadczyć. Dlatego w Kościele świadkami obecności i działania Boga mogą być jedynie te osoby, które poddane są mądrości i prowadzeniu Ducha. O tym jest przekonany św. Paweł, który w Pierwszym Liście do Koryntian przywołuje słowa: „Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć, jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują. Nam zaś objawił to Bóg przez Ducha. Duch przenika wszystko, nawet głębokości Boga samego” (2, 9-10). Świadectwo chrześcijańskie jest zatem skuteczne i przyczynia się do szerzenia wiary, gdy nakłada się na nie świadectwo Apostołów i Ducha Świętego.

W Nowym Testamencie mamy trzy grupy tekstów nieco różniących się od siebie, pogłębiających rozumienie tego, czym jest świadectwo Ducha Świętego: ewangelie synoptyczne, pisma Janowe i Pawłowe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Synoptycy mówią o bezpośrednim oświeceniu świadomości uczniów na tyle, by udzielili właściwej odpowiedzi, gdy staną przed sądem. Tu świadectwo Ducha Świętego i świadectwo uczniów zbiega się w czasie, gdyż to nie oni będą świadczyć o Jezusie, lecz Duch, który w nich będzie mówił: „A gdy was poprowadzą, żeby was wydać, nie martwcie się przedtem, co macie mówić; ale mówcie to, co wam w owej chwili będzie dane. Bo nie wy będziecie mówić, lecz Duch Święty” (Mk 13, 11; por. Mt 10, 19-20; Łk 12, 11-12).

Święty Paweł świadectwo Ducha utożsamia z jednej strony z wewnętrznym doświadczeniem Bożego ojcostwa, dzięki któremu możemy wołać do Boga: „Ojcze”, z drugiej – z doświadczeniem Boskiego usynowienia: „Sam Duch wspiera swym świadectwem naszego ducha, że jesteśmy dziećmi Bożymi” (Rz 8, 16). Pawłowi nie chodzi tu o czysto racjonalną pewność synostwa, polegającą na uświadomieniu sobie tej relacji z Bogiem Ojcem, lecz o pewność należącą do porządku doświadczalnego, a ten jest zawsze owocem działania Ducha. Według Apostoła, świadectwo Ducha przejawia się także w głoszeniu Ewangelii z mocą (por. 1 Tes 1, 5), w czynionych cudach (por. Ga 3, 5), w charyzmatach słowa i znakach, których autorem jest sam Duch Święty działający w Apostołach i przez nich (por. Rz 15, 18-19).

W pismach św. Jana „dawać świadectwo” jest typowym wyrażeniem, powiązanym najczęściej z działaniem Ducha Świętego. Daje On świadectwo o Jezusie za pośrednictwem ludzi: Jana Chrzciciela (por. J 1, 32-34), uczniów (por. J 15, 26-27) oraz w związku z chrztem i krzyżem, czyli początkiem i końcem misji ziemskiej Jezusa (por. 1 J 5, 6-8). Oznacza to, że świadectwo Ducha jest obecne w ludziach, którzy przez chrzest (wodę) i odkupienie (krew) zostali odrodzeni przez Ducha Świętego do nowego życia dzieci Bożych. To świadectwo jest głosem z wnętrza ludzi nowych, którzy słyszą głos Ducha. W nich odkupienie Chrystusa nie jest bezowocne. Stąd św. Jan podkreśla, że ci, którzy wierzą w Chrystusa, stają się synami Bożymi (por. J 1, 12), a sam Duch daje świadectwo, że ich odrodzenie i zbawienie się dokonało. W tym samym sensie Jan stwierdza: „Kto wierzy w Syna Bożego, ten ma w sobie świadectwo Boga” (1 J 5, 10).

Świadectwo (i świadczenie) Ducha Świętego jest dziełem niezwykłym, gdyż bez niego nie byłoby ani żywej wiary w Chrystusa w świecie, ani nikt nie byłby w stanie rozsądzić, co jest prawdziwe w objawieniu, a co takie nie jest. Duch daje nam pewność, że droga wiary w Chrystusa prowadzi nas do zbawienia, bo „Duch jest prawdą” (por. 1 J 5, 6). On oświeca nasze myśli i mówi do naszej duszy podczas modlitwy; On kieruje naszymi decyzjami, gdy słuchamy Jego mowy zawartej w Piśmie Świętym; On daje nam rozpoznać obecność Chrystusa w Kościele. Bez Jego świadectwa i bez Jego światła trwalibyśmy w nieustannych wątpliwościach co do naszego zbawienia w Bogu.

2021-05-18 10:56

Oceń: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Owoce Ducha Świętego - Radość

[ TEMATY ]

Duch Święty

Duch Św.

Adobe Stock

„Radość jest ważna w naszym życiu. W jakiś sposób jest to czujnik tego, czy dobrze żyjemy, czy źle żyjemy. Taki drobny czujniczek, ale ważny! Coś jak kontrolka ABS-u w samochodzie.

Można jechać dalej, ale prawdopodobnie, na pierwszych światłach, gdy ktoś przed nami zahamuje, to będziemy musieli trochę przerwać tę naszą podróż. Gdzie szukać radości? Jak sprawić, żeby zachować skarb radości w swoim sercu?” - na te pytania odpowiada ks. Michał Twarkowski, charyzmatyczny kapłan z Prałatury Opus Dei, biblista, duszpasterz, wychowawca, informatyk.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Episkopat powoła radę ekonomów diecezjalnych

2025-09-15 17:27

[ TEMATY ]

KEP

Episkopat News

Rada ekonomów diecezjalnych ma powstać przy Biurze Ekonoma Konferencji Episkopatu Polski. To jeden z efektów spotkania ekonomów, które odbyło się w poniedziałek w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski. - Tak jak wspólnoty zakonne musimy działać razem. Możemy tworzyć grupy zakupowe czy instytucje, które mają siłę nabywczą i stają się podmiotem negocjacji z dostawcami. Siła jest w jedności i do tej jedności dążymy - powiedział KAI ks. dr Marcin Kokoszka, ekonom Konferencji Episkopatu Polski.

Spotkanie, jak poinformował ekonom KEP, zostało zainicjowane przez samych ekonomów diecezjalnych. - Chcemy wspólnie pracować i przekazywać sobie to, co jest przedmiotem naszej codziennej troski - powiedział KAI ks. dr Marcin Kokoszka.
CZYTAJ DALEJ

Papież przyjął zwierzchnika Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego

2025-09-16 15:25

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV i Katolikos Ormian Karekin II

Leon XIV i Katolikos Ormian Karekin II

Ojciec Święty przyjął dziś rano w Castel Gandolfo Katolikosa Wszystkich Ormian, Karekina II, który zaprosił papieża do odwiedzenia Armenii, a następnie podkreślił potrzebę pokoju - informuje portal Vatican News. Dzisiaj odbyło się również jego spotkanie z kardynałami Kurtem Kochem i José Tolentino Mendonça oraz wizyta w bazylice Santa Maria Maggiore, gdzie modlono się przy grobie papieża Franciszka - podaje Salvatore Cernuzio.

Było to pierwsze spotkanie Karekina II z Leonem XIV, a jego czwarte z papieżem od czasu wyboru dwadzieścia pięć lat temu na stolicę w Eczmiadzynie. Katolikos wszystkich Ormian został przyjęty przez papieża dziś rano, 16 września. Audiencja odbyła się w Villa Barberini, rezydencji papieskiej w Castel Gandolfo, gdzie Leon XIV udał się wczoraj wieczorem. Spotkanie odbyło się w „braterskiej i serdecznej atmosferze, podczas której omówiono różne kwestie kościelne, a patriarcha ormiański położył nacisk na los Ormian z Górskiego Karabachu”, jak wyjaśnił w rozmowie telefonicznej z redakcją ormiańską Radio Vaticana - Vatican News przedstawiciel Kościoła Apostolskiego Ormiańskiego z Eczmiadzynu przy Stolicy Apostolskiej, arcybiskup Khajag Barsamian.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję