...kościół świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wilnie na Litwie jest unikatowym przykładem barokowego wystroju wnętrza? Niemal w całości zdobią go wysokiej klasy sztukaterie wykonane przez XVII-wiecznych artystów. Jest to ponad 2 tys. misternych rzeźb stiukowych o tematyce biblijnej i historycznej, rozlokowanych na suficie i ścianach tej wyjątkowej świątyni. Całości wystroju dopełniają przepiękne iluzjonistyczne obrazy autorstwa Michelangelo Palloniego, nadwornego malarza króla Jana III Sobieskiego.
Nie tylko monumentalne i kunsztowne sztukaterie stanowią o wyjątkowości wileńskiego kościoła. Nie znajdziemy w niej typowej barokowej nastawy ołtarzowej – zamiast tego na ścianie zobaczymy pokaźnych rozmiarów obraz przedstawiający pożegnanie świętych Piotra i Pawła autorstwa polskiego malarza Franciszka Smuglewicza. Dzieło otaczają rzeźby starotestamentalnych proroków dłuta Kazimierza Jelskiego, polskiego rzeźbiarza. Nastawa ołtarzowa, która miała stanąć w tym miejscu, została zamówiona we Włoszech, ale zatonęła wraz z transportującym ją okrętem. To smutne wydarzenie upamiętnia ogromny kryształowy żyrandol w kształcie łodzi, który znajduje się w centralnym miejscu świątyni.
Kościół został ufundowany przez Michała Kazimierza Paca – jednego z najbardziej wpływowych magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów, jako wotum za pomyślne zakończenie wojny z Moskwą (1654-67). Kamień węgielny pod budowę świątyni przywieziono z Krakowa. Prace budowlane, w oparciu o plany krakowskiego architekta Jana Zaora, rozpoczęto w 1668 r. Kościół zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej sztuki sakralnej.
Papież Franciszek przed śmiercią wydał dyspozycję, by pochowano go w rzymskiej bazylice Matki Bożej Większej. To było szczególnie ważne miejsce, które odwiedzał zawsze przed ważnymi wydarzeniami swego pontyfikatu oraz każdą podróżą zagraniczną i po jej zakończeniu. Franciszek uprościł też obrzęd pochówku.
W jednym z wywiadów ponad rok temu papież wyjawił, że ma już przygotowany dla siebie grób w bazylice Santa Maria Maggiore, którą w ciągu prawie 12 lat pontyfikatu odwiedził ją ponad 120 razy. Bywał tam często również przed wyborem.
Archiwum Parafii św. Trójcy w Gorzowie Wielkopolskim
Poranek Wielkiej Soboty miał być czasem ciszy, modlitwy i przygotowania serc na nadchodzącą Noc Zmartwychwstania. Mieszkańcy Łupowa, jak co roku, z oddaniem przyszli do swojego kościoła, by przygotować świątynię na najważniejsze święta. Zamiast ciszy – zderzyli się z krzykiem farby na ścianie. Ich kościół – zabytkowy, bliski, zadbany z miłością – został zdewastowany. Bezsensowne graffiti oszpeciło święte miejsce.
Na wieść o tym wydarzeniu bp Tadeusz Lityński napisał do naszego proboszcza poruszające słowa: „Zło nie śpi”. Ale równie szybko pokazało się, że dobro też nie śpi – dobro czuwa. Biskup Adrian Put wskazał możliwe działania, a pan Tomasz Kwiatkowski, Wójt Gminy Bogdaniec, błyskawicznie zareagował: zakupił z własnych środków potrzebne materiały, zapewnił konsultację z Konserwatorem Zabytków. Jeszcze tego samego dnia pan Sławek Podgórski i pan Darek Dobryniewski z ekipą przystąpili do pracy – zamalowali ślady wandalizmu z sercem, oddaniem i poświęceniem.
- W dzisiejszy wielkanocny poranek, wraz z Kościołem na całym świecie, możemy śpiewać: „Chrystus zmartwychwstan jest, Nam na przykład dan jest, Iż mamy z martwych powstać, Z Panem Bogiem królować” – mówił abp Marek Jędraszewski w kaplicy klasztornej w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.
W uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego metropolita krakowski przewodniczył Mszy św. w transmitowanej przez TVP.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.