Reklama

Kultura

Niedziela z kulturą

Król ścieżki dźwiękowej

Podobno najlepsza muzyka filmowa to ta, której w czasie oglądania nie słyszymy. Jest dopełnieniem, tłem. Na przeciwnym biegunie leżą filmowe frazy Johna Williamsa, bodaj najbardziej utytułowanego kompozytora filmowego, które w wielu scenach stają się równoprawnym aktorem, a przynajmniej – narratorem. Co tu ukrywać, to ikoniczne partytury w całej historii kinematografii.

Niedziela Ogólnopolska 9/2022, str. 65

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

John Williams niedawno obchodził swoje 90. urodziny, a fakt ten został fonograficznie odnotowany publikacją jego jesiennego koncertu, kiedy to poprowadził słynnych filharmoników berlińskich. Jak sam powiedział, to dla niego wielki zaszczyt i przywilej stanąć przed tą orkiestrą. John Williams: The Berlin Concert, zarejestrowany na żywo przez Deutsche Grammophon podczas serii wyprzedanych koncertów, prezentuje jedne z najbardziej znanych na świecie dzieł muzyki filmowej. „John Williams nie potrzebuje filmów, to filmy potrzebują jego” – napisał po koncercie Rolling Stone, a berliński Der Tagesspiegel skwitował to bezprecedensowe wydarzenie mianem wspaniałego wieczoru. To jedyne w swoim rodzaju nagranie stanowi kontynuację celebracji przez Deutsche Grammophon twórczości wielokrotnie nagradzanego kompozytora. Warto przypomnieć, że Williams miał pięćdziesiąt dwie nominacje do Oscara, a laur ten zdobył pięć razy (więcej miał tylko Walt Disney – pięćdziesiąt dziewięć nominacji i finalnie dwadzieścia dwie statuetki). Amerykanin ma na koncie również cztery Złote Globy, dwadzieścia pięć nagród Grammy oraz siedem nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej. Goszczący na listach przebojów album John Williams in Vienna był najlepiej sprzedającym się nagraniem symfonicznym w 2020 r. John Williams: The Berlin Concert niejako uzupełnia ten projekt.

Album zawiera utwory znane milionom słuchaczy i widzów na całym świecie, a także inne dzieła, takie jak Suite (z Far and Away) czy poruszającą Elegy for Cello and Orchestra, które, choć mniej znane, zdecydowanie są nie mniej genialne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Dla każdego muzyka stać przed tą orkiestrą i być tutaj z wami przez te kilka chwil to naprawdę wielki zaszczyt i przywilej – Williams zwierzył się muzykom przed pierwszym akordem. I to uczucie zostało odwzajemnione.

Reklama

The Berlin Concert rozpoczyna się Olympic Fanfare and Theme – hymnem napisanym na letnie igrzyska olimpijskie w Los Angeles w 1984 r. Utwór reprezentuje to, co artysta opisał jako „ducha współpracy, heroicznych osiągnięć oraz ciągłego doskonalenia się wielkich sportowców”. Ten duch towarzyszy całemu berlińskiemu koncertowi. Co tu ukrywać – to pełne emocji, wręcz oszałamiające wykonanie takich ścieżek dźwiękowych jak kanoniczne dla sztuki filmowej frazy z Jurassic Park, Bliskich spotkań trzeciego stopnia, E.T., Gwiezdnych wojen, filmów o Supermanie, Harrym Potterze i Indianie Jonesie. Williams jest twórcą oryginalnych partytur do dziewięciu filmów z grona dwudziestu pięciu najlepiej zarabiających w historii kina! Ale mało kto pamięta, że jako pianista i muzyk sesyjny nagrywał ścieżki dźwiękowe dla mistrzów takich jak Leonard i Elmer Bernsteinowie, Jerry Goldsmith i Henry Mancini. To on gra partię fortepianową w słynnym temacie Peter Gunn, to on zarejestrował fortepianowe dźwięki w oryginalnej, pierwotnej wersji filmowej West Side Story.

Przez ponad pół wieku John Williams kształtował historię i brzmienie muzyki filmowej. W jego obszernym katalogu znajdują się również inne dzieła symfoniczne i kameralne, a także nowatorskie adaptacje własnych tematów filmowych. Jak by tego było mało, niebawem ukaże się też owoc współpracy Williamsa z gwiazdą światowej wiolinistyki – Anne-Sophie Mutter. Wspólnie z Boston Symphony Orchestra dokonają nagrania II Koncertu skrzypcowego Johna Williamsa. Światowa premiera fonograficzna planowana jest przez Deutsche Grammophon na lato. To kolejny element celebracji 90. urodzin mistrza.

2022-02-22 11:32

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapłaństwo - dar Jezusa dla Kościoła

Niedziela legnicka 4/2004

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Bóg dał światu wielki dar kapłaństwa. On sam wybiera tych, którzy stają się ministrami Jego nieskończonej miłości, którą przekazują wszystkim ludziom. Jezus Chrystus, zanim powrócił do Ojca, ustanowił sakrament kapłaństwa, aby na zawsze zapewnić obecność kapłanów na ziemi.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: sensem Eucharystii jest spotkanie z miłością

2024-03-28 20:44

[ TEMATY ]

Kraków

Wielki Czwartek

bp Damian Muskus

diecezja.pl

- Przy jednym stole spotykają się z Jezusem biedacy, grzesznicy, słabi i poranieni ludzie. To nie jest uczta w nagrodę za dobre sprawowanie, uroczysta kolacja dla wybrańców, którzy zasłużyli na zaproszenie - mówił w Wielki Czwartek o Eucharystii bp Damian Muskus OFM. Krakowski biskup pomocniczy przewodniczył Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w kościele Matki Bożej Zwycięskiej w Krakowie-Borku Fałęckim.

- Bóg, który pokornie schyla się do ziemi, by umyć nogi człowiekowi, nie wywołuje entuzjazmu. Ten osobisty i czuły gest budzi sprzeciw i zgorszenie wielu - mówił bp Muskus, zauważając, że obraz Boga, który obmywa nogi uczniom, kojarzy się z upokorzeniem. - Paradoksalnie łatwiej przyjąć fakt, że Jezus cierpiał i poniósł śmierć na krzyżu, niż zaakceptować Boga, który z miłości obmywa ludzkie stopy - dodał.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję