Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Jezus pełen Ducha Świętego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święty Łukasz, ukazując początek publicznej działalności Jezusa, podkreśla, że Jezus pełen Ducha Świętego udał się na pustynię, by tam podjąć zmagania z kusicielem. Odniesienie do Bożego Ducha przypomina początek dziejów zbawienia, chwilę, w której Bóg powołał do istnienia świat. Ów świat sprawiał wrażenie pogrążonego w zamęcie i nieprzyjaznego. Dopiero Duch Boży nadał mu ład i wypełnił go życiem. Owego ducha człowiek utracił, ulegając szatańskiemu podszeptowi do buntu przeciw Bogu. To doprowadziło do pogrążenia się świata w bezładzie zła. Jezus, poddany na pustyni kuszeniu, zaczyna zmieniać tę sytuację. Wnosi w świat, który przez zamęt grzechu przypomina jałową pustynię, Bożego Ducha, by wypełnił go Bożą miłością. Podkreślenie, że Jezus jest pełen Bożego Ducha, łączy Osobę i dzieło Jezusa ze stwórczym aktem Boga i podkreśla, że jest to jego ukoronowanie.

Reklama

Użyty zwrot „pełen Ducha Świętego” kieruje nas ku postaci Mojżesza. W Księdze Liczb wspomniana jest chwila, gdy Bóg udziela siedemdziesięciu starszym część z ducha wypełniającego Mojżesza (por. Lb 11). Tak zaznaczony zostaje związek Mojżesza prawodawcy i przywódcy ludu Bożego Starego Przymierza z Osobą Jezusa. Jak niegdyś Mojżesz przyniósł Prawo, tak teraz Jezus przynosi Ewangelię. Jak on staje na czele nowego ludu Bożego, którego zaczynem jest wspólnota dwunastu Uczniów. I jak on prowadzi ten lud przez pustynię świata ku ziemi obiecanej. Jako pełen Ducha jednak przewyższa Mojżesza. Przyniesiona bowiem przez Niego Ewangelia oczyszcza z grzechu i daje życie, wiążąc ludzi trwale z Bogiem, a miejsce, do którego Jezus prowadzi lud Boży, nie stanowi jakiegoś ziemskiego terytorium, ale znajduje się w niebie, gdzie przebywa Bóg. Jezus jako pełen Ducha spełnia także pragnienie Mojżesza, który w chwili, gdy siedemdziesięciu starszych otrzymało udział w jego duchu, mówił, iż chciałby, aby cały lud Boży otrzymał owego ducha i miał udział w przepowiadaniu Bożego orędzia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zastosowany przez św. Łukasza zwrot prowadzi nas również ku Księdze proroka Izajasza, a ściślej – ku jej drugiej części. Zapowiada ona postać Sługi Bożego, na którym spocznie Boży Duch. Umocniony nim ów Sługa podejmie misję głoszenia Bożego słowa. Będzie ona skierowana zarówno do Izraelitów, jak i do pogan, jednak Jego działanie spotka się z prześladowaniem, a ostatecznie zakończy się dramatyczną i niesprawiedliwą śmiercią. Będzie to ekspiacja za grzechy wszystkich ludzi. Po niej ów Sługa powróci do życia. Podkreślając prowadzenie Jezusa przez Ducha Świętego od samego początku Jego publicznej działalności, Ewangelista wskazuje na spełnienie się wspomnianych proroctw w życiu Chrystusa.

Nie sposób wreszcie nie odnieść przytoczonego wyżej zwrotu do początku Dziejów Apostolskich i chwili Zesłania Ducha Świętego. Jezus – jako pełen Ducha Świętego – udzielił Go tym, którzy poszli za Nim, uwierzyli Mu i dostąpili przebaczenia grzechów dzięki Jego ofierze na krzyżu. Ewangelia i Dzieje Apostolskie wskazują na analogię początku publicznej działalności Kościoła i początku misji Jezusa. Jak Jezus pełen Ducha wyruszył na pustynię, by swym posłuszeństwem Bogu zwyciężyć złego ducha i przynieść ludziom zbawienie, tak Apostołowie (a w nich cały Kościół) ruszają na bezdroża świata, by wszystkim głosić Ewangelię. Prowadzi to do wniosku, że Jezus po swym wniebowstąpieniu prowadzi dalej swą misję przez Kościół – jedna z Bogiem kolejne pokolenia ludzi.

2022-03-01 13:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Namaszczenie

2025-11-18 13:36

Niedziela Ogólnopolska 47/2025, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

commons.wikimedia.org

Biblia wielokrotnie mówi o namaszczeniu osób lub rzeczy, którym jest rytualne polanie głowy albo ciała aromatycznym olejkiem w celu uzewnętrznienia momentu wybrania i otrzymania jakiejś łaski.

Biblia wielokrotnie mówi o namaszczeniu osób lub rzeczy, którym jest rytualne polanie głowy albo ciała aromatycznym olejkiem w celu uzewnętrznienia momentu wybrania i otrzymania jakiejś łaski. Na starożytnym Bliskim Wschodzie namaszczenie wonnym olejkiem kojarzyło się z luksusem lub radością, która miała wyrażać świętowanie (stąd np. żałobnicy powstrzymywali się od namaszczenia ciała na znak przeżywanego smutku). A skąd ta radość? Otóż namaszczenie miało zwracać uwagę na trzy rzeczywistości. Po pierwsze – było znakiem wyboru. Widać to bardzo wyraźnie w historii Dawida, którego Samuel namaścił na króla izraelskiego, mimo że tę funkcję sprawował jeszcze Saul. Samuel namaścił najmłodszego z braci, bo wybrał go Bóg, choć być może pozostali bracia lepiej się do tego nadawali. Po drugie – namaszczenie wskazywało na przeznaczenie kogoś lub czegoś na świętą służbę, co wiązało się z uświęceniem. Uczynił tak np. Jakub, gdy namaścił kamień na znak Bożej obecności w Betel. Aaron został namaszczony na arcykapłana, by sprawował święty kult w Przybytku, który zresztą też został namaszczony wraz z wyposażeniem. Namaszczani byli także królowie izraelscy, gdyż to oni mieli strzec właściwej relacji między narodem wybranym a Bogiem. W tym sensie król stawał się „Bożym pomazańcem”, co przetrwało do czasów późnego średniowiecza (obecny król Wielkiej Brytanii Karol III także był namaszczany podczas koronacji). To przeznaczenie na własność Bogu wiązało się z wyznaczeniem do wykonania jakiegoś zadania, dlatego namaszczenie symbolizowało nadanie władzy, co widzimy w momencie wstępowania na tron króla Salomona. Po trzecie – namaszczenie uzdalniało, dawało moc, by powierzone zadanie dobrze wykonać. Jest to widoczne w posłudze proroków, którzy swoje powołanie traktowali jako duchowe namaszczenie. Wskazuje na to fragment z Księgi Izajasza: „Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił. Posłał mnie, abym głosił dobrą nowinę” (61, 1). Bez Bożej pomocy wykonanie powierzonego zadania byłoby trudne lub nawet niemożliwe, a zatem namaszczenie jest także znakiem Bożego wsparcia i Jego łaski. Tak był postrzegany przyszły Mesjasz – jako namaszczony Król i Kapłan, który będzie panował w czasach ostatecznych. Same terminy: Mesjasz (hebr. masziach) i Chrystus (gr. Christos) oznaczają właśnie „namaszczony”.
CZYTAJ DALEJ

Słynny już na świecie film „Najświętsze serce” trafi do polskich kin!

2025-12-05 10:12

[ TEMATY ]

film

Najświętsze Serce

Karol Porwich/Niedziela

Fenomen francuskiego kina religijnego wreszcie zobaczą polscy widzowie. Głośny film „Najświętsze serce” („Sacré Coeur”) – produkcja, która we Francji stała się sensacją i nieoczekiwanym przebojem box office’u – wejdzie do polskich kin 20 lutego 2026 r. Dystrybutorem jest Rafael Film.

„Najświętsze serce”, wyreżyserowane przez Sabrinę i Stevena Gunnell, zaskoczyło francuską branżę filmową już w pierwszym tygodniu wyświetlania: uzyskało najlepszy od 2021 r. wynik liczby widzów na jedno wyświetlenie. Mimo skromnego budżetu i braku znanych nazwisk film przyciągnął tłumy – przed kinami ustawiały się kolejki, a widzowie opuszczali seanse głęboko poruszeni. Dodatkowej rozgłosu dodały kontrowersje: zakaz ekspozycji plakatów w metrze i na dworcach czy odwołanie seansów w Marsylii tylko zwiększyły zainteresowanie publiczności. W kilka tygodni film obejrzało ponad 400 tys. widzów.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda o wizycie prezydium KEP w Watykanie

2025-12-09 19:21

[ TEMATY ]

KEP

biuro prasowe KEP

BP KEP

Prezydium Konferencji Episkopatu Polski w składzie: abp Tadeusz Wojda SAC - przewodniczący KEP, abp Józef Kupny - zastępca przewodniczącego KEP i bp Marek Marczak - sekretarz generalny KEP, przebywa z wizytą w Watykanie. Dzisiaj biskupi odwiedzili Dykasterię ds. Duchowieństwa. W programie przewidziana jest również audiencja u papieża Leona XIV.

Przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC poinformował, że dzisiaj biskupi odwiedzili Dykasterię ds. Duchowieństwa, gdzie omówili z prefektem i z pracownikami tejże Dykasterii sprawy związane z formacją kapłańską.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję