Reklama

Wiadomości

Oświata w stanie gotowości

Polskie szkoły są otwarte na przyjęcie ukraińskich uczniów, którzy uciekają z terenów objętych konfliktem zbrojnym.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W związku z eskalacją konfliktu zbrojnego w Ukrainie przed dyrektorami i nauczycielami pojawiają się zupełnie nowe wyzwania. Są wśród nich zarówno działania o charakterze organizacyjnym, jak i kwestie związane ze wsparciem psychologiczno-pedagogicznym dzieci i młodzieży. Wsparcie psychologiczne jest potrzebne dzieciom i młodzieży z naszego kraju, ale również wszystkim młodym ludziom, którzy zostali zmuszeni do ucieczki z Ukrainy. To bardzo trudny czas, który wymaga od nas ogromnej empatii. Należy pamiętać, aby nie wzbudzać niepotrzebnego lęku. Jednocześnie młodzi ludzie muszą mieć możliwość wyrażania swoich emocji. Ważne jest wskazanie sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji, uwrażliwienie na korzystanie ze sprawdzonych źródeł informacji oraz kształtowanie postawy szacunku dla innych narodowości.

Polscy nauczyciele nie pierwszy raz stają wobec trudnego zadania i dzielnie stawiają mu czoła. Polski rząd wspiera ich w tym trudnym procesie. Duża rola w kwestii organizacji wsparcia dla dzieci i ich rodzin spoczywa na samorządach jako organach prowadzących szkoły.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Szkoła jest otwarta na przyjęcie uczniów, którzy uciekają z terenów objętych konfliktem zbrojnym. Już dziś w polskich szkołach uczymy wielu młodych Ukraińców. Sporo szkół ponadpodstawowych funkcjonuje w dużej części dzięki temu, że uczy się w nich młodzież ukraińska, która na co dzień mieszka w bursach szkolnych i żyje wśród swoich polskich rówieśników.

Bardzo ważne jest to, że samorządy otrzymały środki na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które mogą być przeznaczone również na wsparcie dzieci przybywających z Ukrainy.

Już teraz prawo oświatowe przewiduje możliwość organizacji dodatkowych zajęć nauki języka polskiego dla cudzoziemców, którzy nie posługują się nim w stopniu umożliwiającym naukę w szkole, oraz korzystania z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia. Zapewne natrafimy na trudności w znalezieniu takich osób, ale z wykorzystaniem studentów, emerytowanych nauczycieli czy też obywateli Ukrainy, którzy znają język polski, uda się pomóc dzieciom, których bezpieczeństwo w jednej chwili zostało zabrane przez wojnę. Bardzo ważne jest stworzenie dla ukraińskich dzieci uchodźców oddziałów przygotowawczych w celu nauki języka polskiego, które zapowiada min. Przemysław Czarnek.

Mimo bariery językowej należy wprowadzić skuteczny sposób i formę porozumiewania się z uczniami i ich rodzinami, aby poznać ich potrzeby oraz udzielić im odpowiedniego wsparcia. Z perspektywy budowania poczucia bezpieczeństwa kluczowe będzie pełne włączenie tych uczniów w życie szkoły oraz lokalnego środowiska. Trzeba jak najszybciej stworzyć warunki, w których młodzi ludzie poczują, że są wśród przyjaciół, co pomoże im leczyć traumatyczne przeżycia.

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało rekomendacje dla szkół, które pomogą nauczycielom i pedagogom szkolnym w rozmowach o emocjach uczniów oraz w informowaniu o aktualnej sytuacji w Ukrainie. To bardzo ważne, aby wszystkie działania były w pełni koordynowane i monitorowane. Tak, by móc reagować na sytuacje, których nie jesteśmy w stanie dzisiaj przewidzieć.

2022-03-08 13:41

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Medyka: Do Polski uciekają głównie kobiety z dziećmi

Kobiety z małymi dziećmi, seniorzy i młodzież to głównie oni przekraczali granicę w piątek przez piesze przejście graniczne z Ukrainą w Medyce na Podkarpaciu. Na osoby, które uciekały przed wojną czekały setki osób, które przyjechały na przejście z całej Polski.

Od wczesnych godzin rannych okolice przejścia granicznego były oblegane przez tysiące samochodów z całej Polski. Przyjechały nimi osoby, które czekają na swoich bliskich i znajomych, którzy uciekają przed wojną. Wśród aut widać również te m.in. z Czech, Litwy i Niemiec.
CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas wierzących postawa św. Jana?

2025-12-05 13:16

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jaką naukę przekazuje Jan Kościołowi? Czego nas uczy? Wszak Jan jest modelem, przykładem, mistrzem życia dla wszystkich, którzy uwierzyli w Chrystusa.

W owym czasie pojawił się Jan Chrzciciel i głosił na Pustyni Judzkiej te słowa: «Nawracajcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie». Do niego to odnosi się słowo proroka Izajasza, gdy mówi: «Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki!» Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a jego pokarmem były szarańcza i miód leśny. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem. Przyjmowano od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając swoje grzechy. A gdy widział, że przychodziło do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: «Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: „Abrahama mamy za ojca”, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Ja was chrzczę wodą dla nawrócenia; lecz Ten, który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie; ja nie jestem godzien nosić Mu sandałów. On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem. Ma on wie jadło w ręku i oczyści swój omłot: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym».
CZYTAJ DALEJ

Bp Sławomir Oder członkiem Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych

2025-12-06 13:18

[ TEMATY ]

bp Sławomir Oder

Karol Porwich/Niedziela

Bp Sławomir Oder

Bp Sławomir Oder

Biskup gliwicki Sławomir Oder został członkiem Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Decyzję taką podjął papież Leon XIV.

Wśród nowych członków tej dykasterii znaleźli się również kardynałowie: Rainer Maria Woelki, arcybiskup Kolonii w Niemczech; Angelo De Donatis, penitencjarz większy; Roberto Repole, arcybiskup Turynu i biskup Susy we Włoszech; Ángel Fernández Artime SDB, proprefekt Dykasterii ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego; a także abp Fortunato Morrone, metropolita Reggio Calabria-Bova we Włoszech oraz włoski biskup Alfonso Vincenzo Amarante CSsR, rektor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję