Reklama

Niedziela Podlaska

Dziękujemy za diecezję!

W tym roku, 25 marca, mija 30. rocznica ogłoszenia przez papieża Jana Pawła II bulli Totus Tuus Poloniae populus. Swój udział w pobożnym wspominaniu tego wydarzenia ma także diecezja drohiczyńska, która dzięki Ojcu Świętemu otrzymała wówczas swój obecny kształt.

Niedziela podlaska 12/2022, str. IV

[ TEMATY ]

diecezja

30‑lecie

Archiwum diecezji drohiczyńskiej

Kościół w Drohiczynie został katedrą 5 czerwca 1991 r.

Kościół w Drohiczynie został katedrą 5 czerwca 1991 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przemiany ustrojowe w Rzeczypospolitej Polskiej w 1989 r. spowodowały odpowiedni klimat do zmian w strukturze kościelnej.

Geneza i skutki wydania bulli

Diecezje, które funkcjonowały na terytorium kraju, były mocno zróżnicowane pod względem wielkości ich obszaru. Spośród 5 archidiecezji i 22 diecezji największą była diecezja warmińska, która liczyła 22,5 tys. km2, a najmniejszą – diecezja gdańska, której obszar wynosił zaledwie 1936 km2. Ponadto, co ważne dla diecezjan drohiczyńskich, funkcjonowały na terytorium naszego kraju tzw. „diecezje karłowate”, zarządzane przez administratorów apostolskich, a których siedziby miały miejsce w Białymstoku, Drohiczynie i Lubaczowie. Owe kościelne jednostki administracyjne były pozostałościami jeszcze przedwojennych diecezji lwowskiej (Lubaczów), wileńskiej (Białystok), a w przypadku Drohiczyna – diecezji pińskiej, której stolica – Pińsk – znalazła się po II wojnie światowej na terytorium ZSRR.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jednak to nie tylko względy polityczne, ale przede wszystkim wskazania II Soboru Watykańskiego, dały możliwość papieżowi Janowi Pawłowi II na podjęcie tej ważnej decyzji. Sobór zachęcał do właściwego dostosowania misji ewangelizacyjnej do warunków i potrzeb współczesnych. Konkretne wskazania znajdują się w dekrecie o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele Christus Dominus, gdzie ojcowie soborowi zachęcali: „na ile wymaga tego dobro dusz, jak najprędzej w sposób roztropny doprowadzono do należytej zmiany, dzieląc je, rozczłonkowując, czy też łącząc albo zmieniając ich granice lub też wyznaczając bardziej odpowiednie miejsce na stolice biskupie”. Ponadto dokument precyzował, że wielkość diecezji powinna być taka, aby biskup diecezjalny mógł bez przeszkód wypełniać swoje obowiązki, wizytować parafię, a także znać swoich kapłanów, zakonników i świeckich, mających udział w przedsięwzięciach diecezjalnych.

We wstępie do dokumentu Jan Paweł II napisał: „Cały twój lud w Polsce, o Maryjo Panno, Matko Boga i Matko Kościoła, z ufnością wzywający Ciebie jako gwiazdę przewodnią pośród trudów pielgrzymowania, właśnie dzisiaj, w dniu kiedy wyznałaś, że jesteś Służebnicą Pańską, w tym samym duchu posłuszeństwa chętnie przyjmuję zmiany wprowadzone do wspólnot kościelnych”.

Reklama

Zmiany, jakie wnosiła bulla Totus Tuus Poloniae populus, były największą w historii Polski reorganizacją struktur kościelnych. Ustanowiła 13 metropolii, 25 diecezji rzymskokatolickich, 1 diecezję grekokatolicką oraz zależną bezpośrednio od Stolicy Apostolskiej archidiecezję łódzką. Dopełnieniem zmian, jakie przyniosło wydanie bulli, było utworzenie w 2004 r. diecezji bydgoskiej i świdnickiej, a także ustanowienie archidiecezji łódzkiej metropolią, wraz z diecezją łowicką jako sufraganią.

Początki diecezji drohiczyńskiej

Bulla nie ustanowiła jednak diecezji drohiczyńskiej. Powstała ona bowiem podczas pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w 1991 r. Wówczas papież podczas wizyty Białymstoku 5 czerwca ustanowił diecezję drohiczyńską ze stolicą w Drohiczynie. Ówczesny administrator apostolski diecezji pińskiej bp Władysław Jędruszuk został pierwszym biskupem drohiczyńskim. Znaczenie bulli jest jednak dla diecezji kluczowe, ponieważ znacznie powiększyła ona swój obszar, a co za tym idzie, liczbę diecezjan i parafii. Funkcjonująca przed wydaniem bulli liczyła 38 parafii i 4 rektoraty, w których mieszkało 90 tys. katolików. Były one rozlokowane w czterech dekanatach: bielskim, brańskim, ciechanowieckim i drohiczyńskim. Do diecezji było inkardynowanych 112 księży. Po zmianie dokonanej przez Jan Paweł II, diecezja powiększyła się o 48 parafii, w których mieszkało 130 tys. wiernych oraz o 70 kapłanów.

W bulli w punkcie X papież napisał: „Nowo utworzona Prowincja Białostocka będzie złożona ze stolicy metropolitalnej Białostockiej, a także z sufragańskich diecezji Łomżyńskiej i Drohiczyńskiej. (…) Powiększonej diecezji Drohiczyńskiej, z kościołem katedralnym poświęconym Najświętszej Trójcy w mieście Drohiczyn, z konkatedrą pod wezwaniem Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w mieście Sokołów Podlaski, przydzielone będą następujące dekanaty: Bielsk Podlaski, Brańsk, Ciechanowiec i Drohiczyn, niegdyś należące do diecezji Drohiczyńskiej; Sokołów Podlaski, Sterdyń, Węgrów, Liw (w którym będą także parafie: Kąty, Korytnica Węgrowska, Liw) i parafie: Chłopków, Łysów, Platerów, Rusków, Sarnaki (z dekanatu Łosice), oraz Gnojno, Horoszki Duże, Serpelice (z dekanatu Janów Podlaski), oddzielone od diecezji Siedleckiej”.

Reklama

Ważne wydarzenia

Przez 30 lat funkcjonowania diecezji drohiczyńskiej w kształcie nadanym bullą papieża Polaka miało miejsce szereg ważnych wydarzeń. Jednym z pierwszych była konsekracja 10 lipca 1994 r. na biskupa diecezjalnego o. Antoniego Pacyfika Dydycza, kapucyna.

W latach 1994-97 trwał I Synod Diecezji Drohiczyńskiej. Utworzenie diecezji z terenów różnych jednostek administracyjnych kościoła wymagało pewnego ujednolicenia i sprawnego funkcjonowania na przyszłość. Uroczyste otwarcie synodu miało miejsce 8 grudnia 1994 r. Ostatnia sesja odbyła się 24 maja 1997 r. Postanowienia synodu weszły w życie 26 sierpnia 1997 r. Dzięki pracy synodalnej diecezja uzyskała m.in. Służbę Bożą Diecezji Drohiczyńskiej, ujednolicającą porządek nabożeństw liturgicznych w każdej parafii.

Najważniejszym wydarzeniem była wizyta apostolska Jana Pawła II 10 czerwca 1999 r. w Drohiczynie. Miało tam miejsce spotkanie ekumeniczne, którego myślą przewodnią były słowa Chrystusa: „Aby wszyscy stanowili jedno”. Charakterystyczny, pęknięty krzyż symbolizował rozdarcie między chrześcijanami. Nadzieję jedności wyrażał wizerunek Chrystusa łączący ramionami obie części krzyża oraz sieć św. Piotra.

Przez 30 lat istnienia w diecezji posługiwało czterech biskupów diecezjalnych i jeden biskup pomocniczy: bp Władysław Jędruszuk (1992-94), bp Jan Chrapek (1992-94) – biskup pomocniczy, bp Antoni Pacyfik Dydycz (1994 – 2014), bp Tadeusz Pikus (2014-19). Od 2019 r. pasterzem diecezji jest bp Piotr Sawczuk.

Diecezja dziś

Diecezja drohiczyńska zajmuje obszar ok. 8 tys. km2, na którym zamieszkuje ok. 251 tys. mieszkańców, z czego 184 tys. jest wyznania katolickiego. Jest podzielona na 11 dekanatów, w skład których wchodzi 98 parafii. Do diecezji jest inkardynowanych 266 księży. Na jej terenie posługują 3 zakony i zgromadzenia męskie oraz 13 zakonów i zgromadzeń żeńskich. W Wyższym Seminarium Duchownym do kapłaństwa przygotowuje się 10 alumnów.

2022-03-15 11:48

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Jezierski zwołuje I synod diecezji elbląskiej

[ TEMATY ]

synod

diecezja

B. Świerkowska-Chromy/ro.com

W czasie Mszy Krzyżma w katedrze św. Mikołaja w Elblągu bp Jacek Jezierski ogłosił zgromadzonym na liturgii zwołanie na jesieni br. pierwszego synodu diecezji elbląskiej. Swoje postanowienie, bp elbląski potwierdził odpowiednim dekretem.

W wydanym dokumencie bp Jezierski wskazuje na impulsy zwołania synodu. Choć diecezja elbląska posiada swoją historię, osiągnięcia i problemy, nie przeżywała dotychczas synodu diecezjalnego. Według bp. Jezierskiego, synod w diecezji może przyczynić się do odnowy świadomości religijnej i życia zgodnego z Ewangelią wspólnot i społeczności kościelnych. Ponadto uporządkuje przepisy prawa partykularnego i określi "wizję dojrzałego życia chrześcijańskiego dla naszego pokolenia i środowisk, w których żyjemy" - zaznacza bp Jezierski.

CZYTAJ DALEJ

Św. Agnieszko z Montepulciano! Czy Ty rzeczywiście jesteś taka doskonała?

Niedziela Ogólnopolska 16/2006, str. 20

wikipedia.org

Proszę o inny zestaw pytań! OK, żartowałam! Odpowiem na to pytanie, choć przyznaję, że się go nie spodziewałam. Wiesz... Gdyby tak patrzeć na mnie tylko przez pryzmat znaczenia mojego imienia, to z pewnością odpowiedziałabym twierdząco. Wszak imię to wywodzi się z greckiego przymiotnika hagné, który znaczy „czysta”, „nieskalana”, „doskonała”, „święta”.

Obiektywnie patrząc na siebie, muszę powiedzieć, że naprawdę jestem kobietą wrażliwą i odpowiedzialną. Jestem gotowa poświęcić życie ideałom. Mam w sobie spore pokłady odwagi, która daje mi poczucie pewnej niezależności w działaniu. Nie narzucam jednak swojej woli innym. Sądzę, że pomimo tego, iż całe stulecia dzielą mnie od dzisiejszych czasów, to jednak mogę być przykładem do naśladowania.
Żyłam na przełomie XIII i XIV wieku we Włoszech. Pochodzę z rodziny arystokratycznej, gdzie właśnie owa doskonałość we wszystkim była stawiana na pierwszym miejscu. Zostałam oddana na wychowanie do klasztoru Sióstr Dominikanek. Miałam wtedy 9 lat. Nie było mi łatwo pogodzić się z taką decyzją moich rodziców, choć było to rzeczą normalną w tamtych czasach. Później jednak doszłam do wniosku, że było to opatrznościowe posunięcie z ich strony. Postanowiłam bowiem zostać zakonnicą. Przykro mi tylko z tego powodu, że niestety, moi rodzice tego nie pochwalali.
Następnie moje życie potoczyło się bardzo szybko. Założyłam nowy dom zakonny. Inne zakonnice wybrały mnie w wieku 15 lat na swoją przełożoną. Starałam się więc być dla nich mądrą, pobożną i zarazem wyrozumiałą „szefową”. Pan Bóg błogosławił mi różnymi łaskami, poczynając od daru proroctwa, aż do tego, że byłam w stanie żywić się jedynie chlebem i wodą, sypiać na ziemi i zamiast poduszki używać kamienia. Wiele dziewcząt dzięki mnie wstąpiło do zakonu. Po mojej śmierci ikonografia zaczęła przedstawiać mnie najczęściej z lilią w prawej ręce. W lewej z reguły trzymam założony przez siebie klasztor.
Wracając do postawionego mi pytania, myślę, że perfekcjonizm wyniesiony z domu i niejako pogłębiony przez zakonny tryb życia można przemienić w wielki dar dla innych. Oczywiście, jest to możliwe tylko wtedy, gdy współpracujemy w pełni z Bożą łaską i nieustannie pielęgnujemy w sobie zdrowy dystans do samego siebie.
Pięknie pozdrawiam i do zobaczenia w Domu Ojca!
Z wyrazami szacunku -

CZYTAJ DALEJ

Papież przypomina heroizm Piusa VII, więźnia Napoleona

2024-04-20 15:58

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/ETTORE FERRARI

Franciszek przypomniał dziś heroiczną postawę Piusa VII. Za jego pontyfikatu doszło do konfliktu Kościoła z Napoleonem. Papież został nawet uwięziony przez cesarza. Kiedy proponowano mu wolność w zamian za kompromisy, Pius VII stanowczo je odrzucił. Zawsze był oddany Bogu i Kościołowi, nawet za cenę wielkich poświęceń - podkreślił Franciszek.

Ojciec Święty przypomniał tę postać na audiencji dla pielgrzymów z różnych diecezji, z którymi był związany papież Chiaramonti. Podkreślił, że był to człowiek bardzo inteligentny i pobożny. Zgodnie z zaleceniem Pana Jezusa potrafił też być nieskazitelny jak gołąb i przebiegły jak wąż.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję