Reklama

Przy stole ze św. Jadwigą

Była jedną z najbardziej ukochanych polskich królowych, ale nie taką ascetką, jak się powszechnie sądzi. Lubiła zjeść dobrze i wykwintnie.

Niedziela Ogólnopolska 23/2022, str. 38-39

Biblioteka Uniwersytetu Wrocławskiego

Św. Jadwiga Królowa, litografia Jana Matejki z 1875 r.

Św. Jadwiga Królowa, litografia Jana Matejki z 1875 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kiedy Jadwiga Andegaweńska, córka i następczyni Ludwika Węgierskiego, przybyła wczesną wiosną 1384 r. do Krakowa, by objąć polski tron, miała zaledwie 10 lat. Możnowładcy polscy, którzy byli jej opiekunami, zrobili wszystko, żeby się dobrze poczuła w nowym miejscu. Odnowili Wawel, pusty od śmierci Kazimierza Wielkiego, i zorganizowali dwór dla młodej władczyni.

Gotowanie – sztuka tajemna

Niezwykle trudnym zadaniem było znalezienie odpowiedniego kucharza. Żeby gotować dla dworu królewskiego, nie wystarczały ogólne informacje o gotowaniu, smażeniu czy pieczeniu. Należało je uzupełnić o powszechną w średniowieczu wśród medyków wiedzę na temat natury humoralnej człowieka i reprezentowanych przez produkty żywnościowe żywiołów. Według tej teorii, najbardziej ceniono mięso ptaków, bo wznosiły się w powietrzu ciepłym i wilgotnym. Wysoko stawiano też owoce dojrzewające na drzewach lub wysokich krzewach, warzywa dojrzewające w ziemi, takie jak marchew czy buraki, uważano natomiast za zbyt zimne i suche, dlatego należało je ocieplić przez gotowanie. Surówki uznawano za wyjątkowo niezdrowe, bo nieprzetworzone przez człowieka. Żeby się w tym wszystkim orientować, niezbędne było wieloletnie szkolenie u najlepszych mistrzów kulinarnych ówczesnej Europy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie grzebać w talerzu sąsiada

Po wyjściu za mąż za Władysława Jagiełłę Jadwiga utrzymała osobny dwór, kancelarię i kuchnię. Jedzenie osobno posiłków przez króla i królową było zresztą starym piastowskim zwyczajem, który odpowiadał także Jagielle. Poza ważnymi uroczystościami rodzinnymi i państwowymi jadano więc osobno, we własnym gronie. Jadwiga jadła z damami dworu oraz żonami wielmożów goszczonych przez męża, niekiedy nawet ze znaczniejszymi mieszczanami i ich żonami. Na zamku były dwie odrębne kuchnie, odrębne spiżarnie; odrębni byli kucharze i obsługa kuchenna. Zaopatrywały się one według własnych potrzeb i prowadziły osobne rachunki.

Codzienne ucztowanie było ważnym elementem obyczajowości i dworskiego życia. Było wydarzeniem mającym odpowiednią oprawę i obchodzonym z całą celebrą. W salach rozstawione były stoły – główny dla królowej i najważniejszych osobistości oraz dwa lub więcej po bokach. Nakrywano je obrusami, które były obowiązkowym elementem wypraw ślubnych. Wszystkich obowiązywała specjalna etykieta. Należało zatem siedzieć w wyznaczonym miejscu, nie spieszyć się z jedzeniem, nakładać niewielkie porcje, nie grzebać we wspólnej misie w poszukiwaniu lepszych kąsków ani szukać ich w talerzu sąsiada. Nie wypadało odkładać nadgryzionego jedzenia na półmiski – wrzucano je pod stół, nieładnie było także wycierać ręce i nos w obrus, dłubać w zębach i uszach, a także przysypiać w trakcie biesiady.

Reklama

„Ptaszki” i inne frykasy

Zamkowa kuchnia wydawała dwa posiłki dziennie. Pierwszy rozpoczynał się po porannym nabożeństwie, drugi – między godz. 15 a 18. Czasem, specjalnie dla Jadwigi, przygotowywano jeszcze trzeci, lekki posiłek, który jadała późnym wieczorem w swoich prywatnych komnatach w towarzystwie najbliższych dwórek.

Obydwa posiłki niewiele się od siebie różniły. Na początek, przy dźwięku trąb, wnoszono zupy zwane polewkami. W niepostne dni na Wawelu jadano czerninę, czyli zupę z gęsiej lub kaczej krwi. W poście zastępowano je polewkami z rybiej krwi i ryb różnych gatunków. Dla królowej często przygotowywano wytworną zupę z kaparów lub migdałową z niezmiernie drogim wtedy ryżem. Na drugie danie wnoszono, również przy dźwięku hejnału, stosy pieczonych mięs. Układano je na półmiskach w piramidy, by tłuszcz mógł spływać na dół. Uważano go za smaczny i zdrowy, ale Jadwiga go nie lubiła – damy dworu musiały ją usilnie namawiać do zjedzenia choć kawałka tłustego mięsa. Wolała za to „ptaszki” – potrawy przyrządzane z niewielkich ptaków, nawet skowronków i słowików, chętnie jedzone w średniowieczu z dodatkiem gruszek. Na trzecie danie przed Jadwigą często stawiano delikatne, małe kiełbaski, zwane circinelae, podobne do dzisiejszych parówek, oraz ryż gotowany w mleku z migdałami i rodzynkami. Pozostali raczyli się najczęściej kiszkami kaszanymi z podrobami, przygotowywanymi przez wyspecjalizowanych kucharzy – kiszkowarów.

Reklama

Do potraw dodawano także warzywa, które znano w Polsce na długo przed królową Boną. Były podstawą posiłków dworzan niższej rangi, ale pojawiały się także na królewskich stołach. Najczęściej były to kapusta biała i czerwona oraz suszony groch, który dodawano do każdej potrawy, ale jedzono też buraki, pietruszkę, pasternak, rzodkiew, chrzan, czosnek, pory, rzeżuchę czy koper. Za świeżymi ogórkami Jadwiga wprost przepadała. Podjadała je nawet między posiłkami, prawdopodobnie polane miodem. Lubiła też wypić. Najchętniej piwo, które wówczas było podstawowym napojem. Królowa, mimo że pochodziła z Węgier, wolała je od wina i potrafiła wypić nawet 2 l dziennie. Zachowały się rachunki za niewielkie przyjęcie z dwórkami za prawie 50 l piwa z niepołomickiego browaru.

Królowa znała się na jedzeniu i nie dawała się zbyć byle czym. Podczas pobytu w Nowym Mieście Korczynie postawiono na stół pieczywo tak podłej jakości, że Jadwiga i jej dwórki stanowczo odmówiły jego zjedzenia. Trzeba było natychmiast zabrać je ze stołu i zastąpić lepszymi wypiekami, które w wielkim pośpiechu sprowadzono z odległego o 10 km Opatowca.

Naprawdę była święta

Jadwiga bardzo zwracała uwagę na to, by terminowo płacono za pracę wszystkim zatrudnionym na zamku. Gdy zabrakło jej na ten cel gotówki, potrafiła zastawić złocony dzban, byle tylko pracownicy dostali to, co im się należało. Miała też zwyczaj częstego zapraszania na posiłki ubogich. Przygotowywano dla nich osobny stół w pomieszczeniach gospodarczych, na którym stawiano proste potrawy – kaszę, żur, kapustę, groch, kiszki, śledzie, chleb i piwo, którymi każdy mógł się najeść do syta. Królowa wspomagała biednych także hojną jałmużną. Na grunt polski przeniosła nawet andegaweńską tradycję rozdawania biedakom jałmużny po ważniejszych ucztach, co zapewniało jej wdzięczność i uwielbienie poddanych.

Kiedy zmarła na skutek gorączki połogowej 17 lipca 1399 r., w wieku zaledwie 25 lat, anonimowy skryba z katedry krakowskiej zapisał pod datą jej śmierci: „Pani Jadwiga, której równej nie widziano tera na świecie w rodzie człowieczym pokolenia królewskiego, zmarła dziś po południu”. Po jej śmierci ani Jagiełło, ani żadna z jego późniejszych żon nie mieli zwyczaju zapraszania do wspólnej biesiady mieszczan krakowskich ani organizowania stołu dla ubogich.

Opracowano na podstawie: Wika Filipowicz, Przy stole z królem. Jak ucztowano na królewskim dworze od Jagiełły do Elżbiety II, Kraków 2020

2022-05-31 14:43

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Forum „Jestem mężczyzną, znam swoje miejsce”

2024-04-23 10:54

[ TEMATY ]

forum

mężczyźni

Mat.prasowy

Co słyszymy, trzeba rozgłaszać po dachach! (por. Mt 10, 27). Dlatego zapraszamy na spotkanie Forum pod hasłem „Jestem mężczyzną, znam swoje miejsce” w Częstochowie, 25 maja 2024 r. (sobota), w godzinach od 9 do 16. Będzie to wspólna Eucharystia oraz modlitwa o świętość dla współczesnych mężczyzn. Jak również możliwość wysłuchania konferencji wybitnych Gości oraz szansa na wymianę doświadczeń poprzez przedstawienie osobistego spojrzenia uczestników na męskie sprawy w ramach panelu dyskusyjnego.

CEL

CZYTAJ DALEJ

Spotkanie z okazji 10-lecia kanonizacji Jana Pawła II oraz promocja Jego biografii „Święty Prorok”

2024-04-24 08:41

[ TEMATY ]

spotkanie

Biały Kruk

Zdzisław Sowiński

Jego Eminencja Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz oraz Wydawnictwo Biały Kruk zapraszają 27 kwietnia 2024 r. o godz. 17.00 do Sali „Sokoła” w Krakowie (ul. Marszałka J. Piłsudskiego 27) na uroczyste spotkanie z okazji 10-lecia kanonizacji Jana Pawła II oraz promocję Jego biografii „Święty Prorok. Karol Wojtyła – Jan Paweł II” autorstwa Jolanty Sosnowskiej.

Od godz. 16:00 oraz po wystąpieniach autorskich będzie miał miejsce kiermasz publikacji Białego Kruka (ok. 200 tytułów), co jest niepowtarzalną okazją do zakupu książek w promocyjnych cenach, z dużymi rabatami. Swoje dzieła będą podpisywać wszyscy prelegenci. Wstęp wolny. Zapraszamy serdecznie!

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję