Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Czy zrobienie sobie tatuażu jest grzechem?

Niedziela Ogólnopolska 48/2022, str. 18

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pytanie czytelnika:
Czy zrobienie sobie tatuażu jest grzechem?

Gdyby świat okazał się czarno-biały, nie mielibyśmy problemu z moralną oceną ludzkich czynów. Sprawa się jednak komplikuje, ponieważ obok czynów moralnie dobrych i złych są jeszcze czyny moralnie obojętne i by je ocenić, potrzebujemy więcej przesłanek. Posłużę się przykładem: czy kupienie sobie noża jest czynem moralnie dobrym czy złym? Ktoś mógł go kupić z zamiarem dokonania napaści, a ktoś inny po to, żeby pokroić chleb i okazać miłosierdzie ubogim. By dokonać moralnej oceny czynu ludzkiego, pytamy o okoliczności czynu oraz wewnętrzną intencję osoby dokonującej go. Historia chrześcijaństwa naznaczona jest różnymi wydarzeniami. Dlaczego jedni papieże zakazywali tatuaży, a inni czynili je nawet obowiązkowymi? W Egipcie wytatuowanie sobie na czole znaku krzyża przez chrześcijan stawało się środkiem obronnym przed przejściem na islam. Z kolei chrześcijanie w niektórych częściach świata żyją w kulturze, gdzie tatuaż jest swego rodzaju obowiązkowym dowodem tożsamości, który przedstawia m.in. przynależność plemienną i pozycję społeczną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W moralnej ocenie czynu człowieka, którym jest zrobienie sobie tatuażu, nie chodzi tylko o zbadanie, co on komunikuje. Ktoś mógłby mieć na swoim ciele symbole uwłaczające Bogu, a naprawdę nie zgadzać się z noszonymi przez siebie treściami. Biorąc pod uwagę okoliczności czynu, należy uwzględnić, że ta osoba mogła podjąć decyzję wytatuowania się przed nawróceniem. W ocenie moralnej liczy się jej obecna intencja. Inną sytuacją będzie wytatuowanie symboli chrześcijańskich w złej intencji. Cóż z tego, że wielu katolików zachwyci się pięknym obrazkiem, skoro mógł on zostać uczyniony dla profanacji. W ocenie moralnej wytatuowania się należy wziąć pod uwagę: intencję, posiadaną wiedzę na temat tatuażu, świadomość, odpowiedzialność za noszoną na sobie treść, troskę o własne zdrowie, a nawet życie.

W dyskusji o tatuażach wskazuje się na biblijne zdanie: „Nie będziecie się tatuować” (Kpł 19, 28). Werset wcześniej czytamy: „Nie będziecie obcinać w kółko włosów na głowie. Nie będziesz golił włosów z boków brody (Kpł 19, 27). Dlaczego nie pytamy, czy grzechem jest chodzić do fryzjera? Należy wziąć pod uwagę biblijny kontekst, w którym wybrzmiewa zakaz tatuowania się. Otóż tatuowano się dla wyrażenia przynależności do cudzych bogów i w związku z tym przedstawiano wizerunki bóstw lub ich imiona. Izraelici inaczej mieli traktować imię Boga, a sam człowiek mógł się cieszyć tym, że jest stworzony na obraz i podobieństwo Stworzyciela. W tym duchu żyją właśnie chrześcijanie – dlaczego uwłaczać Jego wizerunkowi? Ludzie są piękni na różne sposoby w kolejnych etapach swojego życia. Warto wziąć pod uwagę, że jędrność skóry przeminie, wrażliwość się zmieni, poglądy mogą ulec zmianie, a wytatuowane sentencje i symbole pozostaną; być może staną się powodem osobistej frustracji i dadzą innym sprzeczny z wewnętrznymi postawami komunikat.

2022-11-22 14:16

Oceń: +26 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Jezus mnie nie potępia, ale bardzo pragnie, abym się zmienił na lepsze

2025-04-02 14:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

źródło: wikipedia.org

"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)

Chrystus i jawnogrzesznica, Nicolas Poussin (1653 r.)

Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
CZYTAJ DALEJ

Mistrzowie archidiecezji

2025-04-07 10:06

[ TEMATY ]

piłka nożna

LSO

Mateusz Kijas

5 kwietnia w hali sportowej w Konopiskach odbył się diecezjalny finał Mistrzostw Liturgicznej Służby Ołtarza Archidiecezji Częstochowskiej w Piłce Nożnej Halowej. Ministranci i lektorzy po raz 20. przystąpili do walki o awans do etapu ogólnopolskiego.

– Towarzyszą mi dzisiaj niezwykłe emocje, po prostu cały buzuję w środku. Stresuję się, ponieważ walczymy o awans do mistrzostw Polski – przyznał w przerwie między meczami Miłosz Jakubczak, ceremoniarz z parafii św. Jacka w Borze Zapilskim. Mimo odczuwalnego napięcia dodał jednak: – W tym roku czujemy się pewnie jako drużyna, która jest dobrze zbudowana, która ma potencjał i siłę do gry.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję