Reklama

Wiadomości

„Skrzynka” nas przyskrzyniła, czyli...

Osoba Jana Skrzyneckiego, jednego z wodzów powstania listopadowego, do dzisiaj budzi liczne kontrowersje, głównie z powodu nieudolności w dowodzeniu podległą mu armią.

Niedziela Ogólnopolska 48/2022, str. 36-37

polona.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Skrzynecki wychowywał się w Cergowej niedaleko Dukli. Do szkół przyszły dowódca powstania listopadowego uczęszczał w rodzinnym miasteczku, a także w Jaśle i Przemyślu (obecnie I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego). W stosownym czasie nasz bohater poślubił Amalię – jedną z córek dziedzica majątku Krasne w pobliżu Rzeszowa Antoniego Zaremby-Skrzyńskiego.

Bohater

Od momentu powstania Księstwa Warszawskiego Skrzynecki walczył pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego. Bił się u boku Napoleona w kampanii moskiewskiej. Tu odznaczył się szczególnie podczas bitwy pod Możajskiem, gdzie z oddziałem zaledwie 100 żołnierzy powstrzymywał przez kilka godzin szarżę rosyjskich kirasjerów. W bitwie pod Lipskiem, zwanej bitwą narodów, w której zginęło 9 tys. Polaków, został ranny w rękę. Doceniono jego waleczność, odznaczono go jako młodego oficera Krzyżem Kawalerskim francuskiej Legii Honorowej. Sławę „nieustraszonego” zapewniło mu jednak dopiero uratowanie życia samego cesarza Napoleona w bitwie z Austriakami w 1814 r. Miał on zasłonić cesarza własną piersią, która została później hojnie udekorowana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dowódca problematyczny

Generał Skrzynecki był jednym z tych dowódców w powstaniu, którzy nie bardzo wierzyli w skuteczność walki z Rosjanami. Szczególnie wypominano mu odwrót spod Olszynki Grochowskiej (na przedpolach Warszawy), najbardziej krwawej bitwy powstania z wojskami rosyjskimi. Kiedy gen. Józef Chłopicki został ranny, jemu powierzono naczelne dowództwo. Skrzynecki, dowiedziawszy się o tym, w ciągu jednej nocy... osiwiał. Obawiał się o powierzonych mu żołnierzy, że dojdzie do wielkiego rozlewu krwi, więc unikał, jak mógł, decydujących rozstrzygnięć. Nie przeszkadzało mu to jednak sobie tylko przypisywać zwycięstwa pod Wawrem i Dębem Wielkim. Ten brak zdecydowania generała i z wiekiem coraz bardziej podejrzliwy charakter powodowały pretensje w sztabie dowódczym i wśród generałów. Powtarzano sobie nawet żartobliwy zwrot, że „«Skrzynka» nas przyskrzyniła”.

Reklama

Skrzynecki szczególnie obawiał się coraz bardziej popularnego w armii gen. Ignacego Prądzyńskiego, którego plany zakładały ostateczne rozbicie sił rosyjskich, zdobycie Siedlec oraz atak na armię Dybicza. Skrzynecki te projekty ignorował, a gdy Prądzyński w bitwie pod Iganiami rozbił Rosjan, Skrzynecki już nigdy nie powierzył Prądzyńskiemu samodzielnego dowództwa w starciu. Klęska Polaków pod Ostrołęką stała się przysłowiowym gwoździem do trumny dla generała. Zdecydowano o odsunięciu Skrzyneckiego od władzy. On sam próbował jeszcze obalić rząd i samodzielnie przejąć władzę jako dyktator, ale ludzie byli coraz bardziej rozgoryczeni. Postanowił więc sam się „zwolnić” i w przebraniu lokaja uciekł z Warszawy do Krakowa. Tam ukrywał się w przytułku dla starców i kalek pod fałszywym nazwiskiem Staniszewski...

Wygodne życie

W prywatnym życiu generał był podobno człowiekiem próżnym, sybarytą. Nie znosił sprzeciwu i był „zazdrosny o swoją sławę” (szczególnie w stosunkach z Prądzyńskim). Najgorsze było to, że bał się Polski demokratycznej, a nawet bał się zwycięstwa. Wolał stary porządek, w którym „panowie szlachta” decydowali o wszystkim i o wszystkich. Wspomniany Prądzyński pisał o nim: „Niepodobieństwem dla niego jest wyrzec się choćby na jeden dzień wygódek codziennego życia”. Lubił jeździć karetą, spać do południa, dbał o wykwintne jedzenie... Raz ponoć dostało się orkiestrze wojskowej, że za wcześnie zbudziła generała, grając głośno pod oknami jego rezydencji.

Prezent dla cara?

Niektórzy historycy twierdzili, że car Mikołaj I zawdzięczał Skrzyneckiemu wygranie powstania listopadowego. Znawca historii powstania prof. Jerzy Łojek napisał zaś, że Skrzynecki przez cały czas powstania okazywał zdumiewającą beztroskę, zabawiał się na bankietach, pozował do portretów, wykłócał się z rządem o wysokość swojego uposażenia. Wydawał ponoć rozkazy, które po godzinie zmieniał. Jeden z dowódców walczących w powstaniu listopadowym – płk Józef Zaliwski utrzymywał, że Moskwa przekupiła wielu generałów, w tym Skrzyneckiego. Na dowód tego przytaczał w swoich pamiętnikach sytuację, kiedy to pod Żyżmorami 15 czerwca 1831 r. pojmał jakiegoś Żyda i znalazł przy nim tajne listy Skrzyneckiego do adiutanta cara rosyjskiego – gen. Orłowa. W listach tych Skrzynecki miał pisać: „Do układów rozpoczętych przez generała Chrzanowskiego zupełnie przystępuję, kładąc za ostateczny warunek wypłacenie mi 8 milionów złotych polskich w Holandii i zachowanie tytułu byłego naczelnego wodza Wojsk Polskich. Mianowałem już kilku generałów, którzy będą ze mną jednego sposobu myślenia i potrafią ocenić dobrodziejstwo zostawania pod berłem Najjaśniejszego Cesarza i Króla. (...) Czekam rychłej odpowiedzi J W Pana”. Żyd został rozstrzelany, a dokumenty, które miały świadczyć o zdradzie gen. Skrzyneckiego, zagubiono podczas potyczki nad Sokołdą.

Reklama

Rozpatrywano nawet, czy gen. Skrzynecki nie cierpiał na jakąś chorobę psychiczną. Zdumiewał np. swoich sztabowców żądaniem, aby gwarantowali mu stuprocentową skuteczność proponowanych planów operacji wojskowych.

Skrzyneccy w obawie przed represjami popowstaniowymi udali się na emigrację. Mieli dwie córki – Zofię i Jadwigę, które znany pamiętnikarz galicyjski, bywalec salonów – Kazimierz Chłędowski nazywał w swoich relacjach „pannami Uszczypliwskimi”. Skrzyneccy ze względu na osobę generała i represje polityczne musieli ciągle zmieniać miejsca pobytu (Rosjanie skazali generała na karę śmierci za udział w powstaniu listopadowym), zamieszkiwali więc m.in. w Pradze (pod nadzorem władz austriackich) i w Belgii. Internowany przez rząd austriacki gen. Skrzynecki zamieszkał w Linzu, a później w Pradze, skąd „umknął” opiece austriackiej w przebraniu służącego. Rząd belgijski zaproponował mu naczelne dowództwo. Król Belgów Leopold I na przyjęciu w pałacu brukselskim w styczniu 1832 r. powiedział, że „byłby niezmiernie rad widzieć w swoich szeregach żołnierzy polskich, których ceni za dzielność i wzniosły charakter narodowy”.

Reklama

Człowiekiem był jak łza czystym

Amalia wraz z córkami powróciła do Polski w 1850 r. i zamieszkała w Krakowie. Po siedmiu latach, kiedy car ogłosił amnestię dla dysydentów politycznych, dołączył do nich gen. Skrzynecki. Skrzyneccy zamieszkiwali u zbiegu ulic św. Marka i pl. Szczepańskiego. Kiedy generał zmarł w 1860 r., został pochowany na cmentarzu Rakowickim w Krakowie. Kilka lat później jego zwłoki potajemnie, pod osłoną nocy, przeniesiono do kościoła Ojców Dominikanów, gdzie do dzisiaj w jednej z kaplic bocznych zachował się jego piękny nagrobek.

Córka generała, Zofia, nie bez goryczy wspominała fragmenty pamiętników gen. Ignacego Prądzyńskiego, który „namiętnej krytyce poddaje dowództwo Skrzyneckiego”. „Były błędy w taktyce ojca, ale któż jest od takich błędów całkowicie wolny. Człowiekiem był jak łza czystym. Naród gorąco ukochał i każdej chwili gotów był życie za niego oddać. (...) Ojciec nie zapierał się swoich omyłek, mówił o nich i nawet pisał za życia”.

2022-11-22 14:17

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

[ TEMATY ]

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

To praca jest dla człowieka

2024-04-29 15:37

Magdalena Lewandowska

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

Do parafii na Nowym Dworze przybyły liczne poczty sztandarowe i przedstawiciele Dolnośląskiej Solidarności.

W parafii Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu modlono się w intencji ofiar wypadków przy pracy.

Eucharystii, na którą licznie przybyły poczty sztandarowe i członkowie Solidarności, przewodniczył o. bp Jacek Kiciński. – Dzisiaj obchodzimy Światowy dzień bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy oraz Dzień pamięci ofiar wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Cieszę się, że modlimy się razem z bp. Jackiem Kicińskim i przedstawicielami Dolnośląskiej Solidarności – mówił na początku Eucharystii ks. Krzysztof Hajdun, proboszcz parafii i diecezjalny duszpasterz ludzi pracy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję