Reklama

Niedziela Częstochowska

Wszyscy czekają na zwycięstwo

Dziwimy się, że Polska ma jeszcze tyle pomocy, że ciągle nam ją przekazuje – przyznaje ks. Mirosław Lech.

Niedziela częstochowska 12/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Drohobycz

Neovitaha777 – Praca własna, CC BY-SA 4.0 https://commons.wikimedia.org

Kościół Wniebowzięcia NMP, Świętego Krzyża i św. Bartłomieja Apostoła w Drohobyczu

Kościół Wniebowzięcia NMP, Świętego Krzyża i św. Bartłomieja Apostoła w Drohobyczu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jest proboszczem parafii św. Bartłomieja Apostoła w Drohobyczu w diecezji lwowskiej. Urodził się w polskiej rodzinie, w Pnikucie, niedużej miejscowości k. Mościsk przy granicy. – W domu mówiliśmy po polsku. Po ukraińsku zacząłem rozmawiać dopiero wtedy, gdy poszedłem do szkoły – wspomina. Ukończył Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej w Lublinie, a pracę magisterską z prawa kanonicznego pisał na KUL. Już jako kleryk wiedział, że po święceniach wraca na Ukrainę.

Grafit i dusza

Duchowny poprowadził rekolekcje wielkopostne w parafii św. Jadwigi Królowej w Częstochowie. Wygłosił nauki na temat cnót kardynalnych: roztropności, sprawiedliwości, wstrzemięźliwości i męstwa, a podczas spotkań z młodzieżą rozważał słowa św. Matki Teresy z Kalkuty: „Jestem ołówkiem w ręku Boga”. Jakie jest ich przesłanie? – Po pierwsze, najważniejsze w ołówku – grafit, podobnie jak w człowieku – dusza znajduje się w środku. Po drugie, tak jak ołówek musi być w czyichś rękach, np. ucznia czy nauczyciela, tak w życiu jako ludzie też jesteśmy w rękach taty, mamy, wychowawcy czy księdza, a wszyscy razem jesteśmy w rękach Boga. Po trzecie, ołówek musi być co jakiś czas natemperowany. Człowieka również trzeba temperować przez wychowywanie czy spowiedź. Po czwarte, po ołówku musi zostać ślad – słowa czy rysunki. Człowiek też musi po sobie zostawiać ślady – dobre czyny i słowa – wyjaśnia ks. Lech.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielkie transporty

Proboszcz z Drohobycza mówi, że podczas wojny nie boi się zostawiać swojej parafii i wyjeżdżać do Polski, a wręcz musi to robić, żeby mieć po prostu środki do życia i pracy. Zdobywa je właśnie przez głoszenie rekolekcji. Podkreśla również, że jego parafia otrzymuje z Polski bardzo dużo pomocy humanitarnej: żywność, odzież, lekarstwa, pampersy dla dzieci i dorosłych, wózki inwalidzkie, łóżka dla chorych osób, pościel, materace, ręczniki. – Oprócz tego nasza parafia przywiozła na Ukrainę dwie karetki pogotowia, które pracują na pierwszej linii frontu. Jedna jest z Węgier, druga z Hiszpanii. Udało się to dzięki pomocy zakonu braci bonifratrów, który znajduje się na terenie naszej parafii. Ponadto żołnierze zwrócili się do nas z prośbą, żebyśmy zorganizowali bus, w którym będą mogli przewozić ciała zmarłych ze Lwowa do Drohobycza i okolic, dlatego przetransportowaliśmy z Łodzi karawan do przewozu dwóch ciał. Naszym wielkim osiągnięciem jako parafii jest też przywiezienie trzech wozów strażackich. Takie było zapotrzebowanie ze strony administracji drohobyckiej – opowiada ks. Lech. Dzięki bonifratrom udało się pozyskać także agregaty prądotwórcze.

Reklama

– Dziwimy się, że Polska ma jeszcze tyle pomocy, że ciągle nam ją przekazuje – uśmiecha się duszpasterz. To m.in. dzięki hojności Polaków drohobycka parafia cały czas wydaje pomoc potrzebującym. Od pierwszych dni wojny aż do końca lipca 2022 r. miało to miejsce codziennie, a od sierpnia ub.r. do dzisiaj jest wydawana w poniedziałki i piątki. Nieraz są to bardzo konkretne potrzeby. – Ostatnio kobiecie, która przyjechała z Zaporoża, urodziły się bliźnięta. Wieźliśmy więc wózek dla dwojga dzieci i łóżko – wspomina ks. Lech.

Wyjechali i wrócili

Kilka tygodni temu ok. godz. 3.30 na teren rafinerii w Drohobyczu spadły 3 rosyjskie rakiety. W linii prostej od kościoła to było 2-2,5 km. Dzięki Bogu nikt nie zginął. – Uszkodzone zostały szkoła, która znajduje się niedaleko, oraz supermarket. W naszym dekanacie od ostrzału ucierpiał jeden kościół w miejscowości Brzozdowce, ok. 60 km od Drohobycza. Tam obok świątyni stoi obiekt energetyczny i tam rakiety przelatywały już dwa razy. Kościół musiał być remontowany, bo okna były powybijane i ściany popękały – wskazuje proboszcz z Drohobycza.

Duchowny zaznacza, że kiedy wojna się zaczęła, część wiernych wyjechała, ale już wróciła, ponieważ na tamtym obszarze nie są prowadzone działania bojowe. Dodaje, że wielu parafian pracuje w Polsce. To jest dla nich stałe źródło dochodu. – Dzięki temu utrzymują rodziny. Kobiety pracują np. w piekarni czy przy produkcji cukierków. Informują się wzajemnie, żeby jeżeli ktoś może, przyjeżdżał do pracy. Mężczyźni pracują przy budowach dróg, budynków czy jeżdżą tirami – mówi ks. Lech.

Reklama

Parafia Polakami stoi

Większość wiernych w parafii św. Bartłomieja Apostoła w Drohobyczu to Polacy starszego pokolenia, natomiast młodszą generację tworzą rodziny polsko-ukraińskie. Ksiądz Mirosław cieszy się, że młodzi rodzice przyprowadzają do kościoła dzieci, których jest całkiem liczna grupa. – Mamy z nimi spotkania, organizujemy też dla nich wyjazdy. To jest przyszłość parafii, w którą trzeba inwestować – podkreśla.

Trudniej jest natomiast z młodzieżą. – Ten, kto jest polskiego pochodzenia, ma Kartę Polaka, która umożliwia pobyt i studia w Polsce. Wielu młodych, którzy kończą szkołę, wyjeżdża na studia do Polski i już raczej, niestety, nie wracają – ubolewa proboszcz.

W Drohobyczu w praktykach religijnych uczestniczy ok. 450 parafian. W tygodniu codziennie odprawiana jest Msza św. w języku polskim, a w niedziele i święta jest dodatkowa Eucharystia w języku ukraińskim. – W dni powszednie pół godziny przed Eucharystią mamy Różaniec i modlitwy o pokój. Uczestniczą w nich też uchodźcy, których zawsze zapraszamy – informuje ks. Lech. W duszpasterstwie pomaga mu wikariusz, Polak, który pracuje na Ukrainie od prawie 30 lat. We wspólnocie działają grupy różańcowe oraz Domowy Kościół.

Troska o jutro

Proboszcz przyznaje, że od momentu wybuchu wojny więcej osób przychodzi na nabożeństwa w dni powszednie. – Można powiedzieć, że pobożność się zwiększyła – ocenia. – Ludzie martwią się o jutrzejszy dzień, o dzieci i wnuki. Niektórzy mężczyźni zostali powołani do wojska. Kilka tygodni temu mieliśmy pogrzeb żołnierza, naszego parafianina. Zginął w wieku 55 lat na pierwszej linii frontu. Kiedy ginie żołnierz, do parafii przyjeżdża biskup albo arcybiskup i celebruje uroczysty pogrzeb – informuje.

Ksiądz Lech nie ukrywa, że wszyscy Ukraińcy czekają na zwycięstwo. – Kiedy na początku wojny modliliśmy się o jej zakończenie i o pokój, ludzie zaczęli dodawać prośbę o zwycięstwo, żeby już na dobre oderwać się od bloku sowieckiego, od komunistów i aby Ukraina mogła funkcjonować jako wolne, demokratyczne i chrześcijańskie państwo.

Więcej informacji o parafii św. Bartłomieja Apostoła w Drohobyczu można znaleźć na stronie internetowej: www.parafiarzymskokatolickadrohobycz.com.ua .

2023-03-15 08:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szpital miłosierdzia

Niedziela lubelska 44/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Drohobycz

Michał Kuszneruk

Ks. Igor Kozankiewicz na tle budowanego szpitala w Drohobyczu

Ks. Igor Kozankiewicz na tle budowanego szpitala w Drohobyczu

Wojna w Ukrainie stała się impulsem do dzieł w duchu głoszonej przez św. Jana Pawła II nowej wyobraźni miłosierdzia.

Wielu ludzi codziennie oczekuje miłosierdzia; ubodzy, samotni, bezdomni, uzależnieni potrzebują zrozumienia i pomocy. Wyjątkowe wyzwania niesie ze sobą wojna, która przeistacza ludzkie życiorysy w dramaty.

CZYTAJ DALEJ

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Papież do kanosjanów i gabrielistów: kapituła generalna to moment łaski

2024-04-29 20:12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Franciszek przyjął na audiencji przedstawicieli dwóch zgromadzeń zakonnych kanosjanów i gabrielistów przy okazji przeżywanych przez nich kapituł generalnych. Jak podkreślił, spotkanie braci z całego zgromadzenia jest wydarzeniem synodalnym, fundamentalnym dla każdego zakonu, i stanowi moment łaski.

„Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość spotykają się na kapitule przez wspominanie, ewaluację i pójście naprzód w rozwoju zgromadzenia” - mówił Franciszek. Wyjaśniał następnie, że harmonia między różnorodnością jest owocem Ducha Świętego, mistrza harmonii. „Jednolitość czy to w instytucie zakonnym, czy w diecezji, czy też w grupie świeckich zabija. Różnorodność w harmonii sprawia, że wzrastamy” - zaznaczył Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję