Reklama

Wiara

Katolicy coraz bardziej protestanccy?

Protestantów w Stanach Zjednoczonych jest dwa razy więcej niż katolików. Wpływ wspólnot protestanckich na wiernych amerykańskiego Kościoła jest faktem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Curtis Martin wychował się w katolickiej rodzinie, ale z upływem lat oddalał się od Jezusa. W trakcie nauki na uniwersytecie w Luizjanie przestał chodzić do kościoła i zajął się studenckimi sprawami. Pewnego dnia na kampusie poznał grupę przyjaciół, którzy zaprosili go do gry w golfa. Chłopaka zaintrygowała bijąca od nowych znajomych radość. Jakiś czas później koledzy zachęcili go do udziału w studium biblijnym. Okazało się, że studenci należeli do organizacji z misją ewangelizacyjną Campus Crusade, która zrzesza chrześcijan bezwyznaniowych i różnych denominacji.

Akcje do podpatrzenia

Reklama

Curtis rozpoczął wspólne czytanie Biblii. Poznawał Jezusa jako Osobę, z którą można nawiązać bardzo bliską relację. Otrzymał spojrzenie na Boga, jakiego w swoim katolickim wychowaniu nie doświadczył. Dołączył do ekipy Campus Crusade i został jednym z liderów wspólnoty. Z zapałem dzielił się Ewangelią ze studentami uczelni. Spotykał Jezusa w Eucharystii i doświadczał tego, że jest On prawdziwie obecny pod postacią chleba, aż wreszcie postanowił powrócić na łono Kościoła katolickiego. Młody mężczyzna szybko odkrył, że wokół niego nie było wspólnoty podobnej do Campus Crusade. – Jego protestanccy koledzy ewangelizowali przez przyjaźń. Ich programem byli ludzie. Curtis postanowił wykorzystać ten model i utworzył katolicki FOCUS – mówi Hilary Draftz, dyrektorka organizacji. Dziś wspólnota rozwija się na ponad 200 amerykańskich kampusach. Liderzy FOCUS jeżdżą na zagraniczne misje, m.in. do Meksyku. Ostatnie, cykliczne wydarzenie ewangelizacyjne – SEEK, zorganizowane w styczniu 2023 r. w St. Louis w stanie Missouri, zgromadziło 17 tys. spragnionych żywej relacji z Jezusem młodych ludzi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– FOCUS odniósł wielki sukces, a to pokazuje nam, że są dobre rzeczy, których możemy się nauczyć, obserwując protestanckie akcje ewangelizacyjne – mówi arcybiskup senior Charles Chaput, kapucyn. – Kiedy czytam Dzieje Apostolskie, widzę św. Pawła pracującego z Pryscyllą i Akwilą – żonatymi uczniami Jezusa – w jego wysiłkach ewangelizacyjnych. Dostrzegam, że posługa kierowana przez świeckich była częścią Kościoła katolickiego od wczesnych dni apostolskich. To bardzo katolicka idea, ponownie rozbudzona przez Sobór Watykański II. Działanie świeckich jest również ideą protestancką, podzielają ją oni z katolikami. Być może protestanci zawsze stosowali ją z większym powodzeniem, ponieważ poświęcali mniej uwagi posłudze święceń, ale jest to zamysł prawdziwie katolicki – dodaje arcybiskup.

Należy się chronić

Reklama

Przykładem reakcji Kościoła katolickiego na negatywny wpływ mentalności ewangelikalnej na amerykańskich katolików była m.in. konieczność otwierania własnych ośrodków oświaty. – My, katolicy, wcześnie rozwinęliśmy bardzo silny system szkół katolickich, aby chronić katolickie dzieci przed wpływami protestanckimi – zauważa abp Chaput. Pod koniec XIX wieku w szkołach publicznych w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych utrzymywały się antykatolickie nastroje. By przekazać dzieciom nauczanie Kościoła katolickiego, budowano szkoły podstawowe. Do 1920 r. do 6551 diecezjalnych podstawówek uczęszczało 1,8 mln uczniów, których nauczało 42 tys. nauczycieli.

Również dziś istnieje ryzyko przesiąknięcia ewangelikalną mentalnością. – Zgoda na rozwody, akceptacja ideologii gender, promowanie fałszywych wolności indywidualnych, które część amerykańskich wspólnot protestanckich skodyfikowała jako element swojej „Dobrej Nowiny”, to tylko kilka zagrożeń – mówi Andrew Comiskey, konwertyta na katolicyzm i założyciel ekumenicznej organizacji Desert Stream Ministries. – Jak to wpływa na katolików w Ameryce? Wielu z nich ma wiarę powierzchowną, idą zatem na kompromis z logiką świata. Poważniejszych katolików to prowokuje. Przyjrzyjmy się naszemu prezydentowi Joe Bidenowi albo byłej spiker Izby Reprezentantów Nancy Pelosi. Dwoje najpotężniejszych przywódców w Ameryce. Oboje twierdzą, że są gorliwymi katolikami, ale opowiadają się za prawem do aborcji i za zmianą płci. To prowokuje poważnych katolików do zadania sobie pytania: czy od początku do końca będę żył zgodnie z nauczaniem Kościoła dotyczącym godności człowieka? – wskazuje Comiskey.

Protestancka pasja

Reklama

– Od 12 lat jestem katolikiem, jednak to dzięki staraniom ewangelizacyjnym protestantów moja rodzina poznała Jezusa (Andrew był członkiem Vineyard Christian Fellowship oraz Międzynarodowego Domu Modlitwy IHOP – przyp A.C.). Staliśmy się chrześcijanami, bo oparliśmy się na różnych chrześcijańskich zgromadzeniach, których członkowie w wyjątkowy sposób potrafili do nas przemówić. Działał przede wszystkim Duch Święty, ale byli także kreatywni, praktyczni chrześcijanie. Wierzyli, że trzeba narodzić się na nowo i oddać życie Jezusowi – wspomina Comiskey. Powrócił on do Jezusa w latach 70. ubiegłego wieku, w czasie tzw. ewangelickiego przebudzenia (evangelical revival), kiedy młodzi ludzie tysiącami gromadzili się w wielkich namiotach, by wielbić Boga i doświadczać uwolnienia od zniewoleń, uzależnień, grzechu pozamałżeńskich aktów seksualnych, również homoseksualnych.

Ten sam Duch chce działać i dzisiaj. W lutym na kilku amerykańskich uczelniach doszło do podobnych wydarzeń, kiedy to cotygodniowe wieczorne spotkania w kaplicy przerodziły się w nieustanną modlitwę. Na chrześcijańskim uniwersytecie Asbury w stanie Kentucky studenci oraz zaintrygowani wydarzeniem przyjezdni uwielbiają Boga już od 8 lutego. Odnotowywane są uzdrowienia na ciele i duszy. Chociaż Pan Bóg lubi porządek, to Jego Duch wieje, gdzie chce, dlatego pracujący na kampusie porządkowi pozostawiają kaplicę otwartą 24 godziny na dobę. Taka wrażliwość na Boże natchnienia inspiruje.

– Są też inne pozytywne przejawy wpływu protestantów. Na Mszach św. śpiewamy wiele hymnów protestanckich. Protestanccy kaznodzieje są dla księży katolickich przykładem dobrego i poważnego głoszenia słowa Bożego. Protestanckie wspólnoty, przez chrześcijaństwo relacyjne, prawdopodobnie wywarły pozytywny wpływ na parafie katolickie – zauważa abp Chaput. – Czasami bowiem, z powodu ogromnych rozmiarów parafii katolickich w porównaniu z kościołami protestanckimi, wydaje się, że Kościół katolicki jest bardziej instytucjonalny niż wspólnoty ewangelikalne i mniej relacyjny; dzieje się tak jednak z powodu wielkości, a nie faktycznego nauczania czy tradycji – wskazuje duchowny. – Kościół katolicki jest bardzo relacyjny od czasu spotkania się Apostołów w Wieczerniku – podkreśla.

Protestanci nie proponują niczego odkrywczego, rewolucyjnego. Jeśli poddamy ich wpływ rozeznaniu, możemy dostrzec, że swoją działalnością przypominają nam, kim jesteśmy i w pewnym sensie... kim powinniśmy być. Ale ewangelizowanie świata, chrześcijaństwo relacyjne czy ożywienie ludzi świeckich – te rzeczywistości nie zostały odkryte w czasach reformacji. One narodziły się już w Kościele pierwszych wieków i jest wskazane, by zarówno katolicy, jak i protestanci odważniej dawali temu świadectwo.

2023-03-20 20:48

Ocena: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Argentynie ubywa katolików

[ TEMATY ]

katolicy

Argentyna

stock.adobe.com

W Argentynie w dramatycznym tempie ubywa katolików. Stanowią oni zaledwie 62,9 proc. społeczeństwa, o 13 proc. mniej niż w roku 2008. Dziennik La Croix przypomina, że jeszcze w roku 1960 katolicy stanowili 90 proc. mieszkańców tego kraju. Najgorsza sytuacja jest pod tym względem w Patagonii i Buenos Aires. W argentyńskiej stolicy katolicy stanowią zaledwie 56,4 proc populacji.

Argentyńczycy, którzy porzucają Kościół zasilają szeregi wspólnot ewangelikalnych. Należy już do nich 15 proc. mieszkańców, o 6 proc. więcej niż przed 11 laty. Wskaźnik ten jest jeszcze większy wśród ludzi młodych i wynosi 20 proc. Te negatywne tendencje przejawiają się również w stosunku Argentyńczyków do Papieża. Dla 82 proc. badanych wybór ich rodaka na Stolicę Piotrową nie miał żadnego wpływu na ich wiarę. Tylko u 8 proc. wydarzenie to wzmocniło ich przekonania religijne.
CZYTAJ DALEJ

Św. Jakub z Marchii

[ TEMATY ]

święty

Francisco de Zurbarán, Public domain, via Wikimedia Commons

Św. Jakub z Marchii

Św. Jakub z Marchii

Św. Jakub z Marchii (1394-1476) ukończył studia prawnicze, był legatem Stolicy Apostolskiej i wybitnym kaznodzieją. Jako misjonarz przemierzył całe ojczyste Włochy oraz inne kraje Europy.

Jakub przyszedł na świat w 1394 roku w Monteprandone, we Włoszech. Wychował się w wielodzietnej i ubogiej rodzinie, ciężko pracował już w latach dziecięcych, zajmował się pasieniem owiec. W zdobyciu wykształcenia pomógł mu wuj, który był kapłanem. Jakub ukończył studia prawnicze, studiował na kilku włoskich uniwersytetach.
CZYTAJ DALEJ

Arcybiskup przed sądem. Wierni wytoczyli mu sprawę z powodu… bluźnierstwa

2024-11-27 17:24

[ TEMATY ]

bluźnierstwo

wierni

Ambasada Czech

Modena

abp Erio Castellucci

Luciano Rosi, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Arcybiskup Erio Castellucci

Arcybiskup Erio Castellucci

Do niecodziennego zdarzenia doszło w Modenie w północnych Włoszech - grupa wiernych wytoczyła sprawę sądową przeciw swemu arcybiskupowi Erio Castellucciemu i trojgu innym osobom, oskarżając ich o obrazę uczuć religijnych. Chodzi o zorganizowaną w kościele-muzeum św. Ignacego w Carpi w prowincji Modena kontrowersyjną wystawę „Gratia Plena”, w której niektórzy dopatrzyli się przejawów bluźnierstwa.

20 listopada miejscowy sędzia Andrea Scarpa oznajmił, że pozew przeciw arcybiskupowi oraz artyście Andrea Saltiniemu, ks. Carlo Belliniemu i kuratorce wystawy Cristianie Muccioli będzie nadal rozpatrywany. Byli oni oskarżeni na podstawie artykułów 403 i 404 Włoskiego Kodeksu Karnego, przewidujących kary za obrazę uczuć religijnych i profanację miejsc kultu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję