Reklama

Felietony

Z koloratką na profilowym

W diecezjach powinny zostać zorganizowane szkolenia dla osób duchownych, konsekrowanych i świeckich w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych do celów: ewangelizacyjnego, formacyjnego i informacyjnego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obowiązujący od 20 kwietnia 2023 r. „Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski w sprawie występowania duchownych, członków instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego oraz niektórych wiernych świeckich w mediach” zastąpił obowiązujące przez 19 lat „Normy Konferencji Episkopatu Polski dotyczące występowania duchownych i osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych” z 11-12 czerwca 2004 r.

Reklama

Konferencja Episkopatu Polski zmierzyła się z aktualizacją wskazań dotyczących obecności księży w mediach. Wprowadzono obowiązek jednoznacznego wskazywania na profilach i kontach w mediach społecznościowych, „że należą one do duchownego, osoby konsekrowanej lub członka stowarzyszenia życia apostolskiego np. przez umieszczenie właściwego określenia w nazwie konta, fotografii w stroju duchownym lub zakonnym w tzw. zdjęciu profilowym, czy wyraźnej informacji w opisie konta” (pkt 12). W dokumencie podkreślono konieczność szczególnej „roztropności i ostrożności” w trakcie rozmów związanych z kierownictwem lub poradnictwem duchowym, zakaz sprawowania sakramentu pokuty i pojednania za pośrednictwem mediów, w tym przez telefon lub internet (pkt 13). Zastrzeżono konieczność transmisji Mszy św. wyłącznie „na żywo” z możliwością udostępniania materiału jedynie w postaci fragmentu celebracji (homilii) po jej zakończeniu (pkt 14). Przypomniano odpowiedzialność i troskę o przestrzeganie prawa autorskiego i praw pokrewnych, konieczności troski o ochronę wizerunku, ochronę osób małoletnich czy ochronę danych osobowych. Autorzy dokumentu podkreślili ponadto, że obecność osób duchownych i konsekrowanych oraz świeckich reprezentujących instytucje „kanoniczne” w mediach ma przede wszystkim cel ewangelizacyjny, informacyjny i formacyjny oraz nieprzynoszący szkody wierze i obyczajom wiernych (pkt 10). To najważniejsze punkty ciężkości porządkujące dyskutowane w ostatnich latach kwestie związane z dynamicznym rozwojem mediów społecznościowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z jednej strony to bardzo dobrze. Kilka ważnych i bardzo cennych kwestii zostało uporządkowanych jednoznacznie, bez interpretacji, ujednolicając fragmentaryczne dokumenty dotyczące poszczególnych diecezji. Dotychczas bowiem tylko jedna diecezja (warszawsko-praska) miała jakikolwiek dokument (z 2018 r.) dotyczący obecności osób duchownych, konsekrowanych i liderów świeckich wspólnot w mediach społecznościowych. W innej diecezji (opolskiej) istniał pandemiczny dekret regulujący kwestię transmisji Mszy św. na żywo. Osoby duchowne, konsekrowane i świeckie czasem funkcjonując realnie i wirtualnie w kilku diecezjach (inkardynacja, posługi, studia itp.), mogą w bardziej jednolity sposób funkcjonować w przestrzeni medialnej.

Z drugiej strony pozostaje uczucie niedosytu. Rzeczywistość mediów społecznościowych jest dużo bardziej skomplikowana niż mediów elektronicznych. Dokument w ogóle nie obejmuje wielu zagadnień (dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji i ogromu problemów z nią związanych także dla Kościoła, fake newsów, hejtu, algorytmizacji w sieci, profili zamkniętych, grup i pracy z osobami niepełnoletnimi, kiczu sakralnego, monetyzacji treści, nakładów na ich profesjonalizację itp.), inne natomiast traktuje w sposób mocno ogólny, jeszcze inne są podejmowane zamiennie w określeniu „media”. Pozostają zawsze regulacje Kodeksu prawa kanonicznego, do którego ów dekret odnosi się w wielu miejscach przede wszystkim w zakresie kar i sankcji, ale nie pozytywnych wskazań. Wraz z dokumentem w diecezjach powinny zostać zorganizowane szkolenia dla osób duchownych, konsekrowanych i świeckich liderów wspólnot w zakresie wykorzystania mediów społecznościowych do wymienianych w dokumencie celów: ewangelizacyjnego, formacyjnego i informacyjnego. Gdy analizuje się od kilkunastu lat strony internetowe diecezji, parafii, klasztorów i zgromadzeń oraz wspólnot katolickich i stowarzyszeń, wydaje się, że także tu istnieje paląca potrzeba takich szkoleń. Wprowadzenie norm bez edukacji medialnej w zakresie mediów społecznościowych, zrozumienia istoty procesów zachodzących w tej przestrzeni, nie przyniesie, niestety, efektu wyraźnej zmiany w komunikacji Kościoła, efektywnych działań propagujących nauczanie Kościoła i głoszenie kerygmatu.

2023-04-25 15:53

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ordynarne fejki w kampanii

To nic, że internauci szybko weryfikują prawdę. Kłamstwo obiegnie ziemię kilka razy, zanim prawda wyjdzie na jaw.

Powielanie kłamstwa i tworzenie fałszywych newsów – fejków – to nowy sposób na uprawianie polityki w sposób pełnoskalowy, o czym wprost mówił w trakcie kampanii parlamentarnej (w programie w formule jeżdżenia samochodem z dziennikarzem) jeden z polityków obecnie rządzącej koalicji. Ta deklaracja wypowiedziana w mediach realizuje się na naszych oczach już niemal każdego dnia. Z jednej strony politycy Koalicji Obywatelskiej w Polsce i na forum europejskim grzmią, żeby wprowadzić cenzurę mediów społecznościowych. Chodzi im głównie o serwis X, czyli dawny Twitter, który dość mocno przeszkadza rządzącym. Aktywni w tym serwisie są przede wszystkim dziennikarze, politycy, sportowcy i niewielka liczba osób zaangażowanych społecznie. Serwis ten stanowi alternatywę dla powielanych masowo w mediach mainstreamowych fałszywych informacji. Najchętniej więc obóz rządzący zamknąłby ten serwis i wprowadził całkowitą cenzurę, a Telewizji Republika odebrałby koncesję (min. Krzysztof Gawkowski). Z drugiej strony mamy coraz częściej do czynienia z kłamstwem polityków w każdym, nawet najmniejszym elemencie przekazu. To nic, że internauci szybko weryfikują prawdę. Kłamstwo obiegnie ziemię kilka razy, zanim prawda wyjdzie na jaw. Prawdziwa informacja dotrze do znacznie mniejszej grupy osób.
CZYTAJ DALEJ

Siostra księdza, który skrytykował dr Jagielską: Brat napisał prawdę, gdyż ginekolog zabiła dziecko

2025-05-01 18:55

[ TEMATY ]

Oleśnica

Fundacja Pro-Prawo do życia

Siostra ks. Grzegorza o jego zatrzymaniu: „modlił się w celi”. Z siostrą kapłana rozmawiała Aneta Zvarik - Fundacja Pro-Prawo do życia.

– Mamy 22 kwietnia br., wtorek, dzień po Świętach Wielkanocnych. Pani brat, ksiądz Grzegorz, zmaga się z zapaleniem oskrzeli, a do tego jest fizycznie wyczerpany po intensywnym Triduum Paschalnym. Co wydarzyło się tego dnia?
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję