Reklama

Niedziela Sandomierska

Srebrny jubileusz „Katolika”

Szkoła katolicka jest wyrazem miłości Kościoła do dzieci i młodzieży. (...) Daje dalekosiężne, całościowe oraz pełne nadziei spojrzenie, podobnie jak całe chrześcijaństwo – mówił bp Nitkiewicz.

Niedziela sandomierska 24/2023, str. V

[ TEMATY ]

Sandomierz

jubileusz szkoły

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Procesja z relikwiami św. Jadwigi

Procesja z relikwiami św. Jadwigi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uczniowie i nauczyciele Katolickiej Szkoły Podstawowej i Katolickiego Liceum im. św. Królowej Jadwigi w Sandomierzu świętują jubileusz 25-lecia istnienia. Obchody rozpoczęła Mszy św. w bazylice katedralnej, której przewodniczył biskup sandomierski Krzysztof Nitkiewicz. We wspólnej modlitwie wzięły udział siostry ze Zgromadzenia Sióstr Służek NMP Niepokalanej na czele z przełożoną Prowincji Sandomierskiej s. Ewą Janek i delegatką Matki Generalnej s. Lidią Kudela, nauczyciele, wychowawcy i dyrekcja sandomierskiego „katolika”, przedstawiciele innych szkół oraz rodzice i uczniowie.

Biskup Nitkiewicz mówił w homilii o przykazaniu miłości i wynikającej z niego odpowiedzialności za siebie nawzajem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Pytanie skierowane przez Pana Jezusa do apostoła Piotra: „Czy mnie miłujesz?”, odnosi się w jednakowym stopniu do innych osób. Dotyczy bliźniego, zaczynając od osób nad którymi sprawujemy pieczę, do których zostaliśmy posłani – zauważył kaznodzieja, mówiąc następnie o roli wspólnoty wierzących w wychowaniu młodego pokolenia. – Należy towarzyszyć dzieciom i młodzieży przez chrześcijański przykład życia i dobrą radę, dzieląc się z nimi wiedzą i doświadczeniem. Największym darem jest nasza bezpośrednia bliskość, gdyż młodzi czują się często samotni, pozostawieni samym sobie. Szkoła katolicka jest wyrazem miłości Kościoła do dzieci i młodzieży. Partycypuje aktywnie w wychowaniu młodego pokolenia u boku rodziców. Daje dalekosiężne, całościowe oraz pełne nadziei spojrzenie, podobnie jak całe chrześcijaństwo. W realizowaniu swojej misji, powinna więc czerpać z dobrego źródła. To oznacza, że musi być ściśle złączona z Chrystusem i z Kościołem, w jego wymiarze lokalnym oraz powszechnym. Ma trwać wiernie przy katolickiej doktrynie. Ważne jest przy tym, aby słowa i czyny nauczycieli, współpracujących ściśle z rodzicami, były naznaczone duchem Ewangelii. Jestem przekonany, że sandomierski „Katolik”, jak zwykło się określać szkołę podstawową oraz liceum prowadzone prze Siostry Służki, realizuje od 25 lat takie właśnie ideały. A poza tym, nie wyobrażam sobie Sandomierza bez szkolnictwa katolickiego, które ma tutaj wielowiekową tradycję. Dobrze, że po okresie komunistycznej ateizacji wróciło ono do naszego miasta. Pragnę za to gorąco podziękować wszystkim, którzy mieli, bądź mają w tym swój udział. Zapewniając o modlitwie w intencji sióstr, dyrekcji, nauczycieli i pracowników administracji, uczniów i rodziców życzę, abyście mogli dalej owocnie kontynuować to wspaniałe dzieło. Ad multos annos! – powiedział biskup.

Po Eucharystii uczestnicy liturgii przeszli procesyjnie z relikwiami św. Jadwigi Królowej do siedziby szkoły. Przed wejściem do budynku zatrzymali się przy figurze św. Jadwigi, stojącej przed szkołą, gdzie z okazji jubileuszu biskup ordynariusz wraz z dyrektor szkół katolickich s. Agatą Paluch umieścili pamiątkową tablicę. Następnie wewnątrz budynku miały miejsce okolicznościowe przemówienia, po których wykład na temat edukacyjnych tradycji Sandomierza na przestrzeni wieków ze szczególnym uwzględnieniem epoki średniowiecza wygłosił dr Roman Chyła. Na zakończenie uczniowie wystąpili z programem artystycznym.

2023-06-05 16:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wisła w roli głównej

2025-07-29 13:55

Niedziela sandomierska 31/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Sandomierz

UM Sandomierz

W ramach festiwalu odbył się również spacer po Sandomierzu

W ramach festiwalu odbył się również spacer po Sandomierzu

W Sandomierzu odbyła się już 16. edycja Festiwalu Dookoła Wody – wydarzenia, które od lat łączy elementy kultury, tradycji flisackiej, muzyki, filmu, rekreacji i edukacji.

Festiwal rozpoczął się 18 lipca od wykładu dr hab. Anny Szylar na temat benedyktynek sandomierskich i historii klasztoru. Zabytkowy obiekt, który rzadko bywa udostępniany turystom, gdyż mieści się w nim Wyższe Seminarium Duchowne, tego dnia był dostępny dla odwiedzających. Wieczorem na bulwarach przy Wiśle wystąpili m.in. Kapela Siwka, Pablo Delikat Band, Marek Majewski oraz Hambawenah – Orkiestra Dobrej Wody, która w tym roku obchodziła swój jubileusz. Choć pogoda nie sprzyjała nie zniechęciło to mieszkańców ani turystów, którzy przy muzyce i wspólnych rozmowach spędzali wieczór.
CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej. Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy. Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59). "W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) . Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii. Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka: Zamroczyło nam Panną Nietkniętą rozmarynem, maruhą t miętą od kadzideł i kwiatów, i zielska zachorzała nam Panna Anielska! Zachorzała chwalebnie przy święcie na tęsknotę i sen i wniebowzięcie, w kwietnym durze, w obciążeniu powiek, śmierć ze snem Ją naszły po połowie..... Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął, z rąk nam parną zwisła zieleniną, z rąk Ją potem żywą a umarłą - srebrny poszum skrzydłami podgarnął... Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XX niedziela zwykła

2025-08-15 22:59

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

W czasie oblężenia Jerozolimy przywódcy, którzy trzymali Jeremiasza w więzieniu, powiedzieli do króla: «Niech umrze ten człowiek, bo naprawdę obezwładnia on ręce żołnierzy, którzy pozostali w tym mieście, i ręce całego ludu, gdy mówi do nich podobne słowa. Człowiek ten nie szuka przecież pomyślności dla tego ludu, lecz nieszczęścia». Król Sedecjasz odrzekł: «Oto jest w waszych rękach!» Nie mógł bowiem król nic uczynić przeciw nim. Wzięli więc Jeremiasza i wtrącili go, spuszczając na linach, do cysterny Malkiasza, syna królewskiego, która się znajdowała na dziedzińcu wartowni. W cysternie zaś nie było wody, lecz błoto; zanurzył się więc Jeremiasz w błocie. Ebedmelek wyszedł z domu królewskiego i rzekł do króla: «Panie mój, królu! Źle zrobili ci ludzie, tak postępując z prorokiem Jeremiaszem i wrzucając go do cysterny. Przecież umrze z głodu w tym miejscu, zwłaszcza że nie ma już chleba w mieście». Rozkazał król Kuszycie Ebedmelekowi: «Weź sobie stąd trzech ludzi i wyciągnij proroka Jeremiasza z cysterny, zanim umrze».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję