Reklama

Niedziela Świdnicka

Krajobraz dźwiękiem malowany

Fundacja Dobrej Muzyki po raz kolejny zaprosiła nas w muzyczną podróż, by w ten sposób ukazać piękno zakątków w pobliżu Świdnicy i różne oblicza muzyki organowej.

Niedziela świdnicka 27/2023, str. IV

[ TEMATY ]

muzyka

Hubert Gościmski

W Grodziszczu wystąpili Ewelina Zawiślak i Maciej Bator, prezentując utwory z repertuaru m. in. Wolfganga A. Mozarta, Feliksa Nowowiejskiego czy Christopha W. Glucka

W Grodziszczu wystąpili Ewelina Zawiślak i Maciej Bator, prezentując utwory
z repertuaru m. in. Wolfganga A. Mozarta, Feliksa Nowowiejskiego czy Christopha W. Glucka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Za nami szósta edycja Koncertów Ziemi Świdnickiej, na którą złożyły się trzy koncerty kameralne. W połowie czerwca muzyka klasyczna zawitała kolejno do kościoła św. Anny w Grodziszczu, pałacu Gruszów koło Marcinowic oraz kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Witoszowie Dolnym.

– Cieszę się, że słuchacze chętnie przychodzą na koncerty muzyki klasycznej w małych miejscowościach. Melomani zachwycają się nie tylko muzyką, ale także przepięknymi kościołami, zabytkami gminy Świdnica. W Kościele Pokoju w Świdnicy cudownie słucha się solowej muzyki organowej, podziwiając przy tym anioły namalowane na drewnianym sklepieniu, w Grodziszczu i Witoszowie przenosimy się do zupełnie innego świata. Muzyka inaczej rezonuje w drewnianym wnętrzu, inaczej w małym gotyckim kościółku – wyjaśnia Zuzanna Bator, dyrektor artystyczna Koncertów Ziemi Świdnickiej. Tłumaczy również, że w wiejskich świątyniach zazwyczaj znajdują się niewielkie organy, co sprawia, że pierwsze skrzypce odgrywają soliści, a organista im akompaniuje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Flet czy organy?

Program danego koncertu ustalają między sobą wykonawcy. Przy wyborze konkretnych utworów kierują się również miejscem, w którym zostaną one wykonane – w kościołach jest to zazwyczaj muzyka sakralna, zaś w przypadku zamków czy pałaców sięga się również po utwory taneczne czy muzykę rozrywkową.

– Tworząc programy koncertów chcemy pokazać, co faktycznie jest możliwe do wykonania na organach. Zaproszeni przez nas w tym roku soliści – flecistka Ewelina Zawiślak i oboista Michał Mogiła – występują przede wszystkim w salach koncertowych i filharmoniach, gdzie towarzyszy im fortepian. Organy oferują inne spektrum dźwiękowe, co doceniają soliści. Maciej Bator towarzysząc im podczas koncertów w Grodziszczu i Witoszowie, grał dynamicznie i dodawał elementy improwizacji, co bardzo spodobało się naszym gościom – wskazuje Zuzanna Bator. – W Grodziszczu flet solowy dialogował z fletem organowym w takich konfiguracjach, że momentami można było mieć wątpliwość, kto gra: Ewelina czy Maciej – dodaje.

Reklama

Koncert to nie egzamin

Do udziału w koncertach organizowanych przez Fundację Dobrej Muzyki często zapraszani są młodzi artyści, dla których występ przed szerszą publicznością stanowi szansę na zdobycie doświadczenia scenicznego. W tym roku w ramach Koncertów Ziemi Świdnickiej odbył się recital dyplomowy Zuzanny Kwiędacz, flecistki i tegorocznej absolwentki Społecznej Szkoły Muzycznej II stopnia w Świdnicy.

– Występu w Pałacu Gruszów nie traktowałam jak egzamin, który muszę zaliczyć, ale zwieńczenie i przekazanie mojej dwunastoletniej pracy włożonej w edukację w szkole muzycznej. Oczywiście przed koncertem towarzyszyło mi dużo stresu i emocji, jednak pomogła świadomość, że gram dla ludzi, którzy przyszli i poświęcili swój czas, aby mnie wysłuchać – mówi Zuzia. – To dzięki nim ten występ stał się dla mnie jeszcze bardziej wyjątkowy, a ja mogłam udowodnić sobie i innym, że ciężka praca i realizacja swoich marzeń zawsze wyda piękne owoce.

2023-06-27 09:16

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zabrzmiały na nowo

Niedziela rzeszowska 3/2020, str. VI

[ TEMATY ]

muzyka

sanktuarium

Ropczyce

organy

muzyka organowa

Archiwum Autora

Organy w sanktuarium w Ropczycach

Organy w sanktuarium w Ropczycach

Milczały prawie 20 lat. Organy Sanktuarium Najświętszego Imienia Maryi w Ropczycach zabrzmiały na nowo 6 stycznia br. w święto Trzech Króli. Zaprezentowały się jako instrument koncertowy, świetnie sprawdzający się w solowych utworach muzyki polskiego renesansu, niemieckiego baroku oraz w odsłonie kameralnej.

Organy są jednym z wielu zabytków we wnętrzu XVI-wiecznego kościoła, oprócz figury Matki Bożej Królowej Rodzin, ambony i polichromii. Pochodzą z zakładu lwowskiego organmistrza Jana Śliwińskiego, a ich piszczałki datowane są na rok 1899. 

CZYTAJ DALEJ

Anioł z Auschwitz

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 28-29

[ TEMATY ]

Wielcy polskiego Kościoła

Archiwum Archidiecezjalne w Łodzi

Stanisława Leszczyńska

Stanisława Leszczyńska

Są postacie, które nigdy nie nazwałyby samych siebie bohaterami, a jednak o ich czynach z podziwem opowiadają kolejne pokolenia. Taka właśnie była Stanisława Leszczyńska – „Mateczka”, położna z Auschwitz.

Przyszła bohaterka urodziła się 8 maja 1896 r. w Łodzi, w niezamożnej rodzinie Zambrzyckich. Jej bliscy borykali się z tak dużymi trudnościami finansowymi, że w 1908 r. całą rodziną wyjechali w poszukiwaniu lepszego życia do Rio de Janeiro. Po 2 latach jednak powrócili do kraju i Stanisława podjęła przerwaną edukację.

CZYTAJ DALEJ

Nowy diakon w Archidiecezji Wrocławskiej

2024-05-11 12:25

ks. Łukasz romańczuk

diakon Eryk Cichocki

diakon Eryk Cichocki

Eryk Cichocki przyjął dziś w katedrze wrocławskiej święcenia diakonatu. Pochodzący z parafii pw. Narodzenia NMP w Kiełczynie [diecezja świdnicka] przyjął je z rąk bp. Jacka Kicińskiego CMF.

Podczas homilii biskup Jacek zaznaczył, jaka postawa powinna towarzyszyć uczniowi Pana Jezusa. - Bycie uczniem Jezusa to budowanie jedności z Nim na drodze wiary. To codzienne słuchanie Jego słowa i naśladowanie Jego życia. To postawa gotowości pójścia tam, gdzie nas posyła. To wszystko zawarte jest w strukturze powołania, bo Jezus powołał uczniów, aby z Nim byli, słuchali Go i potem ich posyłał - nauczał biskup.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję