Reklama

Elementarz biblijny

Klucz domu Dawidowego

Klucz ma w Biblii duże znaczenie. Po pierwsze, symbolizuje władzę. Przekazanie komuś kluczy oznacza przekazanie mu władzy. Ktoś może coś otworzyć i zamknąć. Jeśli dajemy komuś klucz do naszego mieszkania, to tym samym przekazujemy mu władzę nad nim.

Niedziela Ogólnopolska 35/2023, str. 17

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po drugie, klucz jest symbolem zaufania. Ten, kto ma klucz, jest osobą zaufaną w oczach tego, który klucz mu przekazał. Nie dajemy klucza do naszego domu komuś, kto może roztrwonić nasz majątek, ukraść coś lub przekazać klucz innym, nieupoważnionym osobom.

Po trzecie, posiadanie klucza zobowiązuje do odpowiedzialności. Ten, kto dostał klucz, otrzymał władzę i cieszy się zaufaniem, a zatem człowiek ten zobowiązany jest do odpowiedzialnego otwierania i zamykania budynku, nad którym sprawuje władzę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pan Bóg przekazuje władzę i dzieli się nią z człowiekiem. Już w Księdze Rodzaju powiedział do pierwszych ludzi: „Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną” (Rdz 1, 28). W historii zbawienia szczególną władzę od Boga otrzymali król Dawid i jego potomkowie, a przede wszystkim św. Piotr.

Reklama

W dzisiejszym czytaniu z Księgi Izajasza znajdują się słowa bardzo podobne do tych, które Jezus wypowiedział do św. Piotra. To pokazuje jedność Starego i Nowego Testamentu. U Izajasza czytamy: „Położę klucz domu Dawidowego na jego ramieniu; gdy on (Eliakim) otworzy, nikt nie zamknie, gdy on zamknie, nikt nie otworzy”. W Ewangelii zaś czytamy słowa, które Chrystus skierował do Piotra: „(...) tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie”. W pierwszym przypadku jest mowa o przekazaniu klucza domu króla Dawida, czyli jego królestwa. W drugim – chodzi o klucze Kościoła, nad którym w imieniu Jezusa czuwa każdy papież.

Do dzisiaj symbolem Stolicy Apostolskiej są klucze św. Piotra: złoty i srebrny. Pierwszy klucz symbolizuje władzę duchową, drugi – władzę świecką. Złoty klucz jest zatem symbolem władzy odpuszczania i otwierania, a srebrny – władzy związywania i zamykania. Uchwyty kluczy skierowane są ku dołowi, bo papież trzyma je w rękach.

Bardzo wymowne są słowa Chrystusa z ostatniej księgi Biblii – Apokalipsy św. Jana: „Przestań się lękać! Jam jest Pierwszy i Ostatni, i Żyjący. Byłem umarły, a oto jestem żyjący na wieki wieków i mam klucze śmierci i Otchłani” (Ap 1, 17-18). To Jezus jest Tym, który ma najwyższą i ostateczną władzę.

Posiadaczem klucza od Pana Boga w sposób szczególny jest papież, ale każdy z nas także dostaje klucz – klucz wolnej woli. Każdy z nas zatem, używając tego klucza, może się otworzyć na Boga lub zamknąć przed Nim. Ważna jest zatem odpowiedź człowieka na to zaufanie Pana Boga. On dał człowiekowi wolną wolę i to człowiek ma klucz do swojego życia. To od człowieka zależy, jak ten klucz wykorzysta.

2023-08-22 12:40

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

List prezydenta do Kard. Grzegorza Rysia Metropolity Krakowskiego

List skierował prezydent Karol Nawrocki. Składając gratulacje prezydent wskazał, że kardynał wraca do rodzimego miasta i Kościoła, w którym – w bazylice Mariackiej – został ochrzczony, przyjął święcenia kapłańskie, zdobył stopnie naukowe i kierował seminarium duchownym. List odczytał minister Wojciech Kolarski.

Eminencjo Księże Kardynale,
CZYTAJ DALEJ

Św. Piotr Kanizjusz - wielki teolog XVI wieku

[ TEMATY ]

święty

wikipedia.org

Dziś chciałbym opowiedzieć wam o św. Piotrze Kanisie, czyli Kanizjuszu, jak brzmi zlatynizowana forma jego nazwiska - bardzo ważnej postaci XVI wieku w Kościele katolickim. Urodził się 8 maja 1521 w holenderskim Nijmegen.

Jego ojciec był burmistrzem tego miasta. Gdy studiował na Uniwersytecie w Kolonii, odwiedzał mnichów klasztoru kartuzów św. Barbary - prężnego ośrodka życia katolickiego i innych pobożnych ludzi, praktykujących duchowość, zwaną devotio moderna. 8 maja 1543 wstąpił do Towarzystwa Jezusowego w Moguncji ( Nadrenia-Palatynat), po odbyciu rekolekcji pod kierunkiem bł. Piotra Favre´a (Fabera) - jednego z pierwszych towarzyszy św. Ignacego Loyoli. Wyświęcony na kapłana w czerwcu 1546 w Kolonii już w następnym roku jako teolog biskupa Augsburga, kard. Ottona Truchsessa von Waldburg, przybył na Sobór Trydencki, gdzie współpracował z dwoma swymi współbraćmi zakonnymi - Diego Laínezem i Alfonso Salmeronem.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Wyruszył Orszak Trzech Króli!

2025-12-21 11:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Spotkanie organizacyjne Orszaku Trzech Króli

Spotkanie organizacyjne Orszaku Trzech Króli

Organizatorzy i wolontariusze Orszaku Trzech Króli 2026 rozpoczęli bezpośrednie przygotowania do tego wydarzenia.

Już po raz kolejny w święto Trzech Króli ulicami miast całej Polski, jak i archidiecezji łódzkiej przejdą kolorowe, roztańczone i radosne Orszaki Trzech Króli. Do organizacji zgłosiły się zarówno największe miasta jak i małe miasteczka czy wsie. Odpowiedzialni za przygotowanie tego wydarzenia spotkali się, by rozpocząć bardzo intensywne, bezpośrednie przygotowania do Orszaku. Hasło tegorocznego Orszaku Trzech Króli „Nadzieją się cieszą” wywodzi się ze słów drugiej zwrotki kolędy „Mędrcy świata, Monarchowie”. Wynika ono z Roku Nadziei, ogłoszonego przez śp. Papieża Franciszka jako Rok Jubileuszu Narodzin Jezusa Chrystusa, a który zakończy się właśnie 6 stycznia 2026 r. Spotkanie wolontariuszy, artystów i koordynatorów Orszaku rozpoczęła modlitwa. Koordynator Orszaku Trzech Króli przedstawił tegoroczną trasę Orszaku, który, podobnie jak w roku ubiegłym, rozpocznie się Mszą świętą w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego na ulicy Sienkiewicza, gdzie gościnnie progi świątyni otworzą ojcowie Dominikanie. - W scenariuszu tegorocznego Orszaku zawarte są sceny ukazujące różne ludzkie sytuacje, które obrazują brak nadziei. Będziemy szli widząc wokół nas samotność, depresję, czy Heroda – influencera, zapatrzonego tylko w samego siebie. Można powiedzieć, że Orszak idzie wbrew nadziei! A na zakończenie dochodzimy do żłóbka, w którym jest cała nasza Nadzieja – Jezus Chrystus – tłumaczy ks. Grzegorz Matynia, organizator łódzkiego Orszaku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję