Reklama

Aspekty

Konkretna wiedza i narzędzia

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 35/2023, str. VI

[ TEMATY ]

IFT Zielona Góra

Karolina Krasowska

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Krawcewicz: Na łamach przedstawiamy nowe propozycje Instytutu Filozoficzno-Teologicznego w Zielonej Górze, skierowane do osób świeckich, które angażują się w parafiach lub chcą podjąć jakąś nową posługę w Kościele lokalnym. W ofercie IFT pojawiło się Studium Kancelaryjno-Archiwalne. Co to takiego?

Ks. dr Robert Kufel: Dostrzegliśmy dużą potrzebę kształcenia osób, które wspierają swoich proboszczów w dziele prowadzenia kancelarii i archiwum parafialnego. Ta funkcja to asystent kancelaryjno-archiwalny. Jego zadania mogą wyglądać różnie, w zależności od podziału obowiązków w parafii, jednak osoba taka na pewno powinna wiedzieć, jak gromadzić i przechowywać akta parafialne, jak prowadzić parafialną kronikę, jak sporządzać duplikaty ksiąg metrykalnych czy prowadzić księgę podawczą. Do tego dochodzą różne czynności w kancelarii parafialnej. Stąd pomysł utworzenia Studium Kancelaryjno-Archiwalnego, które może dać uczestnikom konkretną wiedzę i narzędzia do pracy.

Jak będzie wyglądała nauka w tym studium?

Zajęcia będą trwały jeden semestr. Zostaną podzielone na 5 sobotnich spotkań, w sumie przeprowadzonych zostanie 25 godzin wykładowych. Tematyka podzielona została na 5 bloków. Blok pierwszy to Wybrane zagadnienia z eklezjologii i prawa kanonicznego, a w nim dwa tematy: Nauka o Kościele w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz Hierarchiczny ustrój Kościoła wg kodeksu prawa kanonicznego. Blok drugi to Kancelaria i registratura parafialna, a w nim takie tematy jak: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Księgi metrykalne, duplikaty ksiąg metrykalnych, pozostałe księgi parafialne, kronika, Formularze, druki, pisma kancelaryjne, pieczęcie oraz Ochrona danych osobowych, współpraca z duchowieństwem. Blok trzeci – Archiwum parafialne zawiera w sobie tematy: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Przechowywanie, zabezpieczenie i udostępnianie zasobu archiwalnego i Brakowanie (utylizacja dokumentów). W bloku czwartym (Współpraca z Archiwum Diecezjalnym) poruszymy kwestie: Zagadnienia ogólne, terminologia, Przekazywanie archiwaliów z parafii w oparciu o spis zdawczo-odbiorczy oraz Wizyta studyjna w Archiwum Diecezjalnym – najciekawsze zbiory archiwalne. I wreszcie mamy blok piąty, na który złożą się ćwiczenia praktyczne z zakresu dokonywania wpisów w księgach metrykalnych, sporządzania duplikatów ksiąg metrykalnych, prowadzenia kroniki parafialnej i wypełniania wybranych formularzy kancelaryjnych, np. spisu zdawczo-odbiorczego. Formą zaliczenia studium będzie praca pisemna.

Rekrutacja do studium rusza 1 września i potrwa do końca października, formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: ift.zgora.pl. Kandydaci muszą napisać podanie o przyjęcie oraz przedstawić opinię proboszcza. Koszt udziału wynosi 200 zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-22 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejne spotkania z cyklu „Teologia w Mieście”

W sobotę 14 stycznia odbyły się w Gorzowie Wielkopolskim i w Zielonej Górze kolejne spotkania z cyklu „Teologia w Mieście”. Jest to już trzeci sezon wykładów, podczas których różni prelegenci poruszają zagadnienia z Pisma Świętego, teologii moralnej, dogmatycznej i fundamentalnej oraz społecznego nauczania Kościoła. "Teologia w Mieście" cieszy się dużym zainteresowaniem.

Obejmuje dziesięć spotkań, które odbywają się w soboty w godzinach 9:30 – 12:50. W każdą sobotę są dwa spotkania. Oferta przygotowana przez Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. E. Stein w Zielonej Górze jest skierowana do wszystkich. Zarówno do tych, którzy chcą pogłębić intelektualną stronę wiary, jak i do tych, którzy stawiają sobie pytania o Boga, Kościół i własną drogę wiary.
CZYTAJ DALEJ

Aborcja na telefon od ministra? Fundacja Pro wzywa do bezkompromisowego oporu

2025-04-25 13:21

[ TEMATY ]

minister

Katarzyna Kotula

aborcja na telefon

Gizela Jagielska

Fundacja Pro‑Prawo do Życia

Adobe Stock

Czy służby ochraniają aborcjonistów?

Czy służby ochraniają aborcjonistów?

Minister ds. równości Katarzyna Kotula powiedziała, że Gizela Jagielska wielokrotnie abortowała dzieci po jej telefonicznej interwencji. Minister dzwoni - Jagielska abortuje. Wadliwe prawo zezwala na dzieciobójstwo do końca ciąży na żądanie. Służby ochraniają aborcjonistów i prześladują obrońców życia. Fundacja Pro-Prawo do Życia mobilizuje Polaków do bezkompromisowego sprzeciwu wobec aborcji.

Minister ds. równości Katarzyna Kotula przyznała się do współpracy z Gizelą Jagielską z Oleśnicy. Jak powiedziała:
CZYTAJ DALEJ

Ogłoszono treść rogito, aktu wkładanego do trumny Franciszka

2025-04-25 21:22

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Vatican News

O godzinie 20 rozpoczęła się ceremonia zamknięcia trumny Franciszka w Bazylice Watykańskiej. Do trumny został włożony m.in. dokument zwany rogito, czyli „Akt przejścia do Domu Ojca Jego Świątobliwości Franciszka”, który krótko przedstawia życiorys Papieża oraz jego dokonania w trakcie sprawowania posługi Piotrowej.

„Wędrując z nami jako pielgrzym nadziei, przewodnik i towarzysz drogi ku ostatecznemu celowi, do którego wszyscy jesteśmy powołani — Niebu, 21 kwietnia Roku Świętego 2025, o godzinie 7:35 rano, gdy światło Paschy oświetlało drugi dzień Oktawy, w Poniedziałek Wielkanocny, umiłowany Pasterz Kościoła Franciszek przeszedł z tego świata do Ojca. Cała wspólnota chrześcijańska, szczególnie ubodzy, oddawała chwałę Bogu za dar jego odważnej i wiernej służby Ewangelii i mistycznej Oblubienicy Chrystusa” – zaczyna się tekst dokumentu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję