Reklama

Aspekty

Konkretna wiedza i narzędzia

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 35/2023, str. VI

[ TEMATY ]

IFT Zielona Góra

Karolina Krasowska

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Ks. dr Robert Kufel, dyrektor Archiwum Diecezjalnego, koordynator Studium Kancelaryjno-Archiwalnego przy IFT

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Krawcewicz: Na łamach przedstawiamy nowe propozycje Instytutu Filozoficzno-Teologicznego w Zielonej Górze, skierowane do osób świeckich, które angażują się w parafiach lub chcą podjąć jakąś nową posługę w Kościele lokalnym. W ofercie IFT pojawiło się Studium Kancelaryjno-Archiwalne. Co to takiego?

Ks. dr Robert Kufel: Dostrzegliśmy dużą potrzebę kształcenia osób, które wspierają swoich proboszczów w dziele prowadzenia kancelarii i archiwum parafialnego. Ta funkcja to asystent kancelaryjno-archiwalny. Jego zadania mogą wyglądać różnie, w zależności od podziału obowiązków w parafii, jednak osoba taka na pewno powinna wiedzieć, jak gromadzić i przechowywać akta parafialne, jak prowadzić parafialną kronikę, jak sporządzać duplikaty ksiąg metrykalnych czy prowadzić księgę podawczą. Do tego dochodzą różne czynności w kancelarii parafialnej. Stąd pomysł utworzenia Studium Kancelaryjno-Archiwalnego, które może dać uczestnikom konkretną wiedzę i narzędzia do pracy.

Jak będzie wyglądała nauka w tym studium?

Zajęcia będą trwały jeden semestr. Zostaną podzielone na 5 sobotnich spotkań, w sumie przeprowadzonych zostanie 25 godzin wykładowych. Tematyka podzielona została na 5 bloków. Blok pierwszy to Wybrane zagadnienia z eklezjologii i prawa kanonicznego, a w nim dwa tematy: Nauka o Kościele w świetle Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz Hierarchiczny ustrój Kościoła wg kodeksu prawa kanonicznego. Blok drugi to Kancelaria i registratura parafialna, a w nim takie tematy jak: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Księgi metrykalne, duplikaty ksiąg metrykalnych, pozostałe księgi parafialne, kronika, Formularze, druki, pisma kancelaryjne, pieczęcie oraz Ochrona danych osobowych, współpraca z duchowieństwem. Blok trzeci – Archiwum parafialne zawiera w sobie tematy: Zagadnienia ogólne, terminologia, pomieszczenie, wyposażenie, Przechowywanie, zabezpieczenie i udostępnianie zasobu archiwalnego i Brakowanie (utylizacja dokumentów). W bloku czwartym (Współpraca z Archiwum Diecezjalnym) poruszymy kwestie: Zagadnienia ogólne, terminologia, Przekazywanie archiwaliów z parafii w oparciu o spis zdawczo-odbiorczy oraz Wizyta studyjna w Archiwum Diecezjalnym – najciekawsze zbiory archiwalne. I wreszcie mamy blok piąty, na który złożą się ćwiczenia praktyczne z zakresu dokonywania wpisów w księgach metrykalnych, sporządzania duplikatów ksiąg metrykalnych, prowadzenia kroniki parafialnej i wypełniania wybranych formularzy kancelaryjnych, np. spisu zdawczo-odbiorczego. Formą zaliczenia studium będzie praca pisemna.

Rekrutacja do studium rusza 1 września i potrwa do końca października, formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie: ift.zgora.pl. Kandydaci muszą napisać podanie o przyjęcie oraz przedstawić opinię proboszcza. Koszt udziału wynosi 200 zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-08-22 12:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Liturgia w praktyce i w teorii

[ TEMATY ]

liturgia

Zielona Góra

IFT Zielona Góra

ks. Rafał Witkowski

ks. Bartosz Warwarko

ks. Bartosz Warwarko

W nowym roku formacji Studium Liturgiczne działające w ramach IFT w Zielonej Górze poszerza ofertę kursów dla diecezjan.

Od roku w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym im. Edyty Stein wierni z naszej diecezji mogą zdobywać wiedzę z liturgii w ramach kursów „Teologii szytej na miarę”. Dotychczas w ramach Studium Liturgicznego można było podjąć roczny kurs na kierunku Ceremoniarz zespołu liturgicznego albo Precentorka pozaprezbiterialnej służby liturgicznej kobiet. Od października 2024 wystartują nowe kierunki. Jednym z nich jest roczny kurs pod tytułem: Animator parafialnych zespołów liturgicznych.
CZYTAJ DALEJ

Św. abp Zygmunt Szczęsny Feliński

[ TEMATY ]

święty

Warszawa

metropolita

św. Zygmunt Szczęsny Feliński

Wikimedia

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński

Św. abp. Zygmunt Szczęsny Feliński (1822-1895) przeszedł do historii jako metropolita warszawski okresu powstania styczniowego, który za radykalny sprzeciw wobec represji carskich został zesłany w głąb Rosji na 20 lat. Założył Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi.

Zygmunt Szczęsny Feliński urodził się 1 listopada 1822 r. w Wojutynie, na Wołyniu, jako syn ziemianina Gerarda Felińskiego i Ewy z Wendorffów, kobiety wielkiego umysłu i serca, patriotki, pisarki. Wzrastał w latach terroru, rusyfikacji, prześladowania Kościoła i narodu, ale też w atmosferze epoki romantyzmu i zrywów wolnościowych. Z domu rodzinnego wyniósł mocny fundament wiary i moralności. Gdy miał 11 lat zmarł mu ojciec. Gdy miał 16 lat jego matka została zesłana na Syberię za włączenie się w konspiracyjną działalność patriotyczną Szymona Konarskiego. Po konfiskacie majątku przez rząd carski, dziećmi Ewy Felińskiej zajęła się rodzina i bliscy.
CZYTAJ DALEJ

Skauci Króla w hołdzie harcerkom z Ravensbrück

2025-09-17 18:43

pwd. Magdalena Ciesielska SK12

Na jednym z przystanków Skauci wcielali się w rolę sanitariuszy, budując nosze i przenosząc ranną.

Na jednym z  przystanków Skauci wcielali się w rolę sanitariuszy, budując nosze i przenosząc ranną.

W Lesie Osobowickim we Wrocławiu odbył się Bieg Historyczny Skautów Króla. Około 130 uczestników – dzieci, młodzież i instruktorzy – wyruszyło w podróż śladami niezwykłych kobiet, harcerek więzionych w obozie Ravensbrück.

Celem wydarzenia nie był bieg, ale uczestnictwo w terenowej lekcji historii, które stało się zarazem przypomnieniem, że wolność, solidarność i odwaga są fundamentami, których nie wolno zaniedbać.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję