Reklama

Porady

Prawnik wyjaśnia

Jak uniknąć kosztów w sądzie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kto może starać się o umorzenie kosztów procesu lub o pełnomocnika z urzędu?

Odpowiedź eksperta
Przypuszczam, że w tym pytaniu chodzi bardziej o zwolnienie z kosztów sądowych, choć właściwie ich umorzenie jest możliwe niemalże z tych samych powodów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zwolnienia od kosztów sądowych może się domagać osoba fizyczna, jeżeli złoży oświadczenie, z którego wynika, że nie jest w stanie ich ponieść bez uszczerbku dla utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny. Wniosek należy zgłosić na piśmie lub ustnie do protokołu w sądzie, w którym sprawa ma być wytoczona lub już się toczy. Z kolei naliczone już należności sądowe mogą być umorzone w całości albo w części na wniosek dłużnika, jeżeli wykazał on, że ze względu na swoją sytuację rodzinną, majątkową i wysokość dochodów nie jest w stanie ich uiścić.

Jednak zwolnienie od kosztów sądowych może być zastosowane wyjątkowo, tylko dla osób w trudnej sytuacji materialnej, co podkreśla orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zgodnie z Ustawą z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych sąd może zwolnić stronę z ponoszenia kosztów sądowych w całości lub w części, przy czym kluczowe dla oceny wniosku jest to, w jakiej sytuacji finansowej znajdują się wnioskodawca i jego rodzina.

Reklama

Nie ma jednolitego wzoru wniosku – musi on jednak zawierać nazwę sądu oraz sprawy, w której ubiegamy się o zwolnienie. Nie ma też zamkniętego spisu dokumentów, które należy dołączyć do tego oświadczenia. Niemniej jednak w praktyce sądowej przyjęło się, że są to takie dokumenty jak: PIT za poprzedni rok podatkowy, zaświadczenie o zarobkach od pracodawcy, odcinek renty lub emerytury, wyciąg z rachunku bankowego za okres ostatnich 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, a także dowody ponoszenia opłat za media (prąd, woda, gaz, telewizja, telefon, śmieci etc.) za okres ostatnich 3 miesięcy.

Wniosek o ustanowienie adwokata czy radcy prawnego trzeba zgłosić wraz z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych lub osobno na piśmie albo ustnie do protokołu w sądzie, w którym sprawa ma być wytoczona lub już się toczy.

Do wniosku o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego należy dołączyć oświadczenie obejmujące szczegółowe dane o swoim stanie rodzinnym, majątku, dochodach i źródłach utrzymania, które w miarę możliwości powinny być potwierdzone odpowiednimi dokumentami. Oczywiście, jeżeli wniosek o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego składany jest łącznie z wnioskiem o zwolnienie od kosztów sądowych, osoba fizyczna dołącza tylko jedno oświadczenie.

Złożenie wniosku jest wolne od opłaty sądowej.

2023-09-19 14:26

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dla kogo opieka paliatywna?

Komu należy się bezpłatna opieka paliatywna?
CZYTAJ DALEJ

Zasady obowiązujące w Watykanie po śmierci papieża

Zasady obowiązujące w Watykanie po śmierci papieża, czyli w okresie Sede vacante i dotyczące wyboru następcy, spisano w wydanej w 1996 roku Konstytucji Apostolskiej "Universi Dominici Gregis" Jana Pawła II o wakacie w Stolicy Apostolskiego i wyborze Biskupa Rzymskiego.

Sede vacante to w Kościele katolickim termin określający okres, w którym stolica biskupia jest nieobsadzona.
CZYTAJ DALEJ

Jak wyglądały ostatnie godziny Papieża Franciszka?

2025-04-22 13:07

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Gestem podniesionej ręki rankiem w Poniedziałek Wielkanocny Papież Franciszek pożegnał się ze swym osobistym asystentem medycznym, potem zapadł w śpiączkę i odszedł. Nie cierpiał – relacjonują osoby, które były do ostatnich chwil przy Franciszku w momencie jego śmierci. Wcześniej dziękował za powrót na Plac Świętego Piotra.

Wśród ostatnich słów Ojca Świętego znalazło się podziękowanie dla osobistego asystenta medycznego, Massimiliano Strappettiego, za to, że zachęcił go do odbycia ostatniego przejazdu papamobile, w niedzielę, po błogosławieństwie Urbi et Orbi. „Dziękuję, że zabrałeś mnie z powrotem na Plac” – powiedział Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję