Pod takim hasłem rozpoczyna się w Kościele nowy rok duszpasterski. Jest on kontynuacją poprzedniego, upływającego pod hasłem: „Wierzę w Kościół Chrystusowy”.
W minionym roku duszpasterskim próbowaliśmy sobie na nowo przybliżyć tematykę Kościoła w różnych jego aspektach. – Próbowaliśmy sobie przede wszystkim uświadomić, że Kościół to nie budynek, ale wspólnota. A idąc za Soborem Watykańskim II podkreślaliśmy, że jest to „wspólnota wspólnot”. I ta różnorodność wspólnot jest wielkim bogactwem Kościoła. Teraz chcemy wejść w tę wspólnotę i przyjrzeć się różnym powołaniom w Kościele; chcemy zobaczyć, że każdy z nas ma jakiś charyzmat i swoje miejsce w Kościele. Chcemy doświadczyć, że jesteśmy sobie wzajemnie potrzebni, że dzięki tej różnorodności możemy się uzupełniać, ubogacać i służyć sobie tym, co każdy z nas otrzymał. Co więcej: możemy odkryć swoją niepowtarzalność i jedyność, bo w Kościele każdy jest jedyny w swoim rodzaju – mówi ks. Arkadiusz Krziżok, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej.
Wpisany w synod
Biskup Andrzej Czaja, przewodniczący Komisji Duszpasterstwa KEP, przy zapowiedzi nowego roku duszpasterskiego podkreślał, że jego tematyka wyrasta z nauczania papieża Franciszka, zwłaszcza dotyczącego synodu o synodalności. – Obecny temat roku duszpasterskiego bardzo mocno wpisuje się w nasz synod diecezjalny. Trwamy w presynodzie, ale w maju zostanie ogłoszony synod o nawróceniu i odnowie życia Kościoła przez komunię, formację i misję. Odkrywać będziemy bliskość z Panem Bogiem, czyli jak przychodzić do Jezusa, spotykać się z Nim, zatrzymać się u Niego. Potem jest formacja, czyli słuchanie tego, co Pan Bóg chce nam powiedzieć, w jaki sposób chce nas ukierunkować. I ostatecznie misja – czyli wypełnienie tego słowa w codzienności – zauważa ks. Krziżok i podkreśla, że przez zaangażowanie w dzieło synodu, spełnimy dwa cele, które stoją przed nami w tym roku duszpasterskim. Pierwszy to ożywienie wspólnotowości w Kościele a drugi – indywidualne zaktywizowanie osób ochrzczonych do uczestnictwa w tej wspólnocie.
Cztery pojęcia
Dyrektor wydziału duszpasterskiego zwraca uwagę na cztery pojęcia związane z nowym programem duszpasterskim: tożsamość, wspólnota, uczestnictwo oraz doświadczenie. – Tożsamość to świadomość tego, kim jesteśmy jako Kościół. To świadomość, że ja też tworzę Kościół, ale że jest to rzeczywistość Bosko – ludzka. Z tożsamości wynikają wspólnotowość i nasze indywidualne uczestnictwo. I to oczywiście prowadzi do doświadczenia – najpierw żywej więzi z Panem Bogiem przez czerpanie z tego, co mamy w Kościele na wyciągnięcie ręki: słowo Boże, sakramenty; a później doświadczenia wspólnoty, wspólnego bycia w modlitwie, działaniu, pracy, przez odpowiedzialne i aktywne współuczestnictwo w realizowaniu misji Kościoła – podkreśla ks. Krziżok.
Samotnia św. Jana Chrzciciela to pierwsze takie miejsce w archidiecezji wrocławskiej, w którym w ciszy będzie można usłyszeć głos Pana Boga czy odpocząć.
Biskup Maciej poświęcił Samotnię św. Jana Chrzciciela w Sułowie Wielkim (dekanat Góra Wschód) 23 czerwca br.
Autorstwa Hugo DK - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Św. Kalikst - odważny duszpasterz
14 października Kościół wspomina liturgicznie świętego papieża Kaliksta I, męczennika, który poniósł śmierć męczeńską w roku 222. Imię tego Świętego łączy się przede wszystkim z rzymskimi katakumbami, tj. podziemnymi chrześcijańskimi cmentarzami. Katakumby te prezentują pierwszy, udokumentowany źródłami cmentarz chrześcijański rzymskiej wspólnoty wiernych, gdzie w III w. chowano również w specjalnym grobowcu biskupów rzymskich.
Życie Kaliksta znamy stosunkowo dobrze z relacji św. biskupa Hipolita Rzymskiego. Dowiadujemy się od niego, że był niewolnikiem rzymianina Aureliusza Karpofora, który go wyzwolił i wychował w wierze. Kalikst założył kantor bankowy, w którym lokowała pieniądze ludność chrześcijańska; niestety, na skutek niewłaściwie prowadzonej rachunkowości doprowadził go do upadku, za co został skazany na ciężkie roboty; wkrótce uwolniony dzięki wstawiennictwu współwyznawców rozpoczął na nowo prowadzenie kantoru. Jednak niedługo po tym za wtargnięcie w szabat do synagogi w poszukiwaniu zbiegłego dłużnika został skazany przez prefekta Rzymu na katorżniczą pracę w kopalniach na Sardynii. Ale, jak wspomina św. Hipolit, Kalikst miał życzliwych ludzi nawet na dworze cesarskim, dlatego wkrótce - tym razem dzięki wstawiennictwu Marcji, konkubiny cesarza Kommodusa - wyszedł na wolność i osiadł w Ancjum. W roku 199 w zamian za poparcie udzielone podczas elekcji, stał się zaufanym współpracownikiem papieża Zefiryna, który niebawem udzielił mu święceń, mianował swoim doradcą oraz zlecił nadzór nad niższym duchowieństwem. Kalikst musiał być wyjątkowo utalentowany, skoro papież oddał pod jego opiekę także nadzór nad cmentarzem przy via Appia, który znacznie powiększył i jak już było powiedziane, otrzymał jego imię.
Kaliksta darzono tak wielkim zaufaniem, że po śmierci Zefiryna w roku 217 właśnie on został uznany za jego godnego następcę. Ciekawe, że w tej "kampanii wyborczej" wygrał z bardzo uzdolnionym i intelektualnie stojącym wyżej od niego św. Hipolitem; ten odtąd będzie niechętnie ustosunkowany do Kaliksta. To właśnie w jego pismach znajdujemy najwięcej informacji o papieżu-męczenniku.
Czas, w którym przyszło św. Kalikstowi sprawować urząd następcy św. Piotra, był bardzo niebezpieczny dla Kościoła. Otóż od II w. w Rzymie chrześcijaninowi, który po chrzcie popełnił grzech ciężki, tylko raz przyznawano możliwość pokuty. Uważano, że Kościół nie ma prawa dopuszczać do Eucharystii grzesznika, który po chrzcie popełnił po raz drugi grzech śmiertelny. Zostawiano go wyłącznie Miłosierdziu Bożemu.
Podziel się cytatem
Propozycję wspólnych warsztatów skierowanych do biskupów oraz prezbiterów odpowiedzialnych za formację stałą w diecezjach przedstawił podczas 402. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Gdańsku Zespół ds. przygotowania wskazań dla formacji i życia prezbiterów przy Komisji Duchowieństwa KEP pod przewodnictwem bp. Damiana Bryla.
Jak zauważył biskup kaliski, w Kościele powszechnym wzrasta świadomość roli formacji stałej duchownych. W Polsce mierzymy się też z trudnościami w związku z malejącą liczbą księży i różnorodnością kryzysów. Dlatego potrzebne są dobrej jakości działania formacyjne, a także integralne podejście do formacji, zakładające tworzenie w diecezjach środowiska motywującego do rozwoju i troski o siebie nawzajem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.