Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Czym są sakramenty uzdrowienia?

Niedziela Ogólnopolska 10/2024, str. 16

[ TEMATY ]

sakramenty

Fot. Mirek Krajewski / FNS

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czym są sakramenty uzdrowienia?

Słowo „uzdrowienie” kryje w sobie jakąś tajemniczą moc, skoro ludzie skłonni są zrobić wszystko, z czym związana jest obietnica zdrowia i przedłużenia życia. Chrześcijańską postawą jest dbanie o zdrowie, badanie się, leczenie, poddawanie się operacjom, jeśli zajdzie potrzeba. Pomysłem Boga było, aby ludzie odkrywali moralnie dobre środki, by godnie żyć. Kiedy słyszymy sfomułowanie „sakramenty uzdrowienia”, może przyjść właśnie myśl o pragnieniu człowieka, by żyć zdrowo i długo. Czym zatem są sakramenty uzdrowienia?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Słowo „sakrament” wywodzi się z łaciny – sacramentum i tłumaczy się jako: uświęcenie, dawanie rzeczy świętej. W języku greckim natomiast słowem wyrażającym tę rzeczywistość jest mysterion, które tłumaczy się jako tajemnicę. Terminy te określają właśnie rzeczywistość, którą w Kościele katolickim rozumiemy jako widzialne znaki niewidzialnej łaski Bożej. Siedem sakramentów ustanowionych przez Jezusa dzielimy na sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego (chrztu, bierzmowania, Eucharystii), sakramenty uzdrowienia (pokuty i pojednania, namaszczenia chorych) i sakramenty w służbie komunii (święceń, małżeństwa).

Sens sakramentów uzdrowienia może być odkryty jedynie wtedy, gdy zrozumie się skutki sakramentów wtajemniczenia. Człowiek, który póki co już otrzymał nowe życie w Chrystusie, stąpa po tej ziemi jako grzesznik. Uznanie grzeszności prowadzi go do przekonania, że świadome i dobrowolne wykroczenie przeciwko Prawu Bożemu oddala go od miłości Boga. Grzesznik traci łączność z Bogiem, którą gwarantowały mu skutki sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Człowiek, który już został odrodzony i uświęcony, a teraz tę czystość utracił, nie jest jednak na przegranej pozycji. Bóg w swej miłości podnosi go z upadku i wciąż obdarza nowym życiem. Jeżeli upadły człowiek żałuje, że źle postąpił, i ubolewa nad swoją sytuacją – a nie może przecież drugi raz odrodzić się w wodzie chrzcielnej – może nadal żyć we wspólnocie Kościoła i czerpać łaski, które płyną z sakramentów uzdrowienia.

Ci, których nowe życie w Chrystusie osłabło przez grzech albo zostało całkowicie utracone, przystępują do sakramentu pokuty i pojednania oraz namaszczenia chorych. Sakrament pokuty i pojednania, nazywany też spowiedzią, słusznie jest określany mianem sakramentu nawrócenia, ponieważ gdy się do niego przystąpi, dokonuje się powrót do Boga. Cierpienie i choroba są rozumiane jako skutki grzechu pierwszych ludzi. Sakrament namaszczenia chorych jest zatem w obliczu słabości ciała i duszy doświadczeniem mocy Bożej – podźwignięcia, umocnienia, ulgi w cierpieniu, pomocy w przejściu przez śmierć. Jezus przyszedł przecież po to, by ukazać i dać całym sobą miłość Bożą. Czynił to często w kontekście ludzkiej słabości. Kładł ręce na chorych, spotykał się z tymi, którzy się źle mają, uzdrawiał ich. Często w czasie uzdrowienia fizycznego mawiał: „Twoja wiara cię uzdrowiła” albo: „Idź i nie grzesz więcej”. To, co widać, staje się jedynie znakiem uzdrowienia wewnętrznego.

2024-03-05 14:24

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego chrzcimy dzieci?

[ TEMATY ]

chrzest

sakramenty

cykl o sakramentach

Karol Porwich /Niedziela

Przyszła kiedyś do ośrodka „Cyrenejczyk” kobieta – matka, która żaliła się na swojego syna. Miał on do niej i do swojego ojca pretensje o to, że został ochrzczony jako dziecko, że nie zostawiono mu możliwości wyboru! Kiedy indziej, w czasie kolędy, trafiłem do młodego małżeństwa, które jeszcze nie ochrzciło swojego syna. W rozmowie okazało się, że po prostu nie chcą „łamać” jego sumienia i chrzcić go „na siłę” - chcą, aby sam dokonał wyboru gdy dorośnie.

Chrzest dzieci nie jest czymś nowym w Kościele. Już w Dziejach Apostolskich czytamy o tym, że apostołowie chrzcili „całe domy” (por. Dz 16, 15. 33; 18, 8; 1 Kor 1, 16) czyli: rodziców, dzieci, służbę, niewolników. O praktyce chrztu dzieci wspominają wyraźnie dokumenty z II wieku po Chrystusie. Piszą o nim także Tertulian, Cyprian, Orygenes. Niektórzy pisarze chrześcijańscy powoływali się tu na samego Jezusa, który zganił apostołów, mówiąc do nich: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do mnie, nie przeszkadzajcie im!” (Mk 10, 14).
CZYTAJ DALEJ

Prof. Weigel wdzięczny biskupowi za wyjaśnienia dotyczące ideologii gender

2025-09-24 20:20

[ TEMATY ]

gender

ideologia gender

Adobe Stock

„Ten przemyślany, pięknie ilustrowany i dokładnie udokumentowany tekst należy przeczytać w całości” - pisze o dokumencie The Body Reveals the Person: A Catholic Response to the Challenges of Gender Ideology (Ciało ujawnia osobę: katolicka odpowiedź na wyzwania związane z ideologią gender) wydanym pod koniec sierpnia przez biskupa Daniela E. Thomas z Toledo w stanie Ohio prof. George Weigel.

Znany amerykański intelektualista katolicki zapewnia, że przeczytanie tego dokumentu zajmuje mniej więcej od pół godziny do czterdziestu pięciu minut. Zaznacza, że jest to głos łączący przekonanie z współczuciem w reakcji na cierpienie i udrękę. Przytacza pierwszy akapit tekstu:
CZYTAJ DALEJ

Papież do autorów katolickich: przekazujcie spojrzenie Chrystusa

2025-09-25 15:42

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

„Oto wasza misja: uchwycić spojrzenie Chrystusa na świat, pielęgnować je, przekazywać je i świadczyć o nim” - powiedział Papież Leon XIV do członków Kolegium Pisarzy i współpracowników czasopisma „La Civiltà Cattolica”. Spotkanie odbyło się w 175 rocznicę założenia pisma.

Dziękując za służbę, jaką Kolegium Pisarzy pełni od tylu lat na rzecz Stolicy Apostolskiej, Leon XIV wskazał na trzy obszary jego działalności, szczególnie istotne we współczesnym świecie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję