Wznowiona po latach książka z pewnością znajdzie czytelników, także tych zachęconych informacją, że powstała jako zadanie terapeutyczne po udarze mózgu, którego autor – wybitny dramaturg – doświadczył w 2002 r. i który skutkował afazją. Na ogół wolna od charakterystycznego dlań, często absurdalnego, poczucia humoru jest próbą rozliczenia się m.in. z komunizowania w młodości. Mrożek tłumaczy swoje wstąpienie do PZPR, stara się zamienić to w żart, tłumacząc je zawodem miłosnym. We wstępie Antoni Libera podkreśla, że dramaturg („Baltazar vel Sławomir Mrożek”) dokonuje w książce bilansu życia („liczy”) i ocenia samego siebie („waży”). „Ponieważ zaś nie posiada żadnego królestwa i nie ma czego dzielić, dzieli się tym, co ma, czyli swoją mądrością – pisze Libera. – A mądrość ta powiada: to, co nas scala, to pamięć i mowa. Oto jedyne królestwo człowieka”.
Francisco de Zurbarán, Public domain, via Wikimedia Commons
Św. Jakub z Marchii
Św. Jakub z Marchii (1394-1476) ukończył studia prawnicze, był legatem Stolicy Apostolskiej i wybitnym kaznodzieją. Jako misjonarz przemierzył całe ojczyste Włochy oraz inne kraje Europy.
Jakub przyszedł na świat w 1394 roku w Monteprandone, we Włoszech. Wychował się w wielodzietnej i ubogiej rodzinie, ciężko pracował już w latach dziecięcych, zajmował się pasieniem owiec. W zdobyciu wykształcenia pomógł mu wuj, który był kapłanem. Jakub ukończył studia prawnicze, studiował na kilku włoskich uniwersytetach.
Makabryczny opis okoliczności napadu na ks. Lecha Lachowicza. - Jeden z policjantów stwierdził, że przez całą swoją służbę nigdy nie spotkał się z takim bestialstwem - powiedział w wywiadzie dla „Naszego Dziennika” ks. Jacek Bacewicz, który był na miejscu, gdy z plebanii wynoszono ciało zamordowanego kapłana.
Ks. Bacewicz, proboszcz parafii Matki Bożej Częstochowskiej w Szymanach jako jeden z pierwszych dotarł na miejsce zbrodni. Jak opisuje, drzwi do plebanii były zniszczone, a ksiądz Lachowicz został zaatakowany w przedsionku przy kancelarii, gdy zszedł na dół, by zobaczyć co się dzieje.
W przestrzeniach katedry wrocławskiej zagości wystawa współczesnej sztuki sakralnej. 20 dużych obrazów pochodzi z ostatnich 40 lat pracy znanego wrocławskiego artysty.
Inicjatorem wydarzenia jest ks. proboszcz Paweł Cembrowicz, który zwrócił się do wrocławskiego malarza z propozycją wystawy, po zapoznaniu się z jego dziełem, jakim jest Droga Krzyżowa w kościele NMP Bolesnej na Strachocinie. – Bardzo się z tego ucieszyłem, choć myślałem, że z powodu nawału pracy nie uda się tego zrealizować w tym roku. A jednak się udało i jest to podwójna radość, bo wyszła z tego również moja rocznicowa wystawa. W samej lewej nawie na dole katedry będzie 5 obrazów, na górze przy wejściu na wieżę będą pozostałe – opowiada „Niedzieli Wrocławskiej” Mariusz Mikołajek.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.