Pomaganie koledze w przeprowadzce, opiekowanie się psem siostry, zajmowanie się dodatkowym projektem w pracy – niektórym osobom szczególnie trudno jest odmówić. Mówienie „nie” stanowi część naszego codziennego życia, dla wielu osób jednak jest to trudne. Dlaczego? Często boimy się rozczarować lub odrzucić innych. Ale ci, którzy nie wyznaczają granic i zawsze mówią „tak”, przeciążają się i często zaniedbują przez to swoje własne potrzeby. Konsekwencjami są stres, wypalenie zawodowe i brak samoopieki. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się mówić „nie” i stawiać granice!
1. Refleksja nad własnymi potrzebami
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Ważna jest świadomość własnych potrzeb i ograniczeń. Poświęć regularnie czas na przegląd swoich priorytetów i zastanów się, czego naprawdę chcesz.
2. Jasna komunikacja
Ćwicz jasne i klarowne wyrażanie swoich opinii i pragnień. Im częściej będziesz to robić, tym mniej niepewnie będziesz się czuć. Unikaj niejasnych wyrażeń, takich jak „może” lub „nie wiem”. Bądź konkretny(-na) i używaj bezpośredniego języka.
3. Ustal priorytety
Nadaj priorytet swoim zadaniom i obowiązkom. Naucz się odróżniać prośby ważne od nieważnych. Jeśli skoncentrujesz swoje czas i energię na tym, co ważne, łatwiej będzie ci powiedzieć „nie”.
Jak grzecznie powiedzieć „nie”?
1. Uzasadnij swoją decyzję
Reklama
Jeśli odmówisz, podaj krótkie wyjaśnienie, dlaczego odrzucasz daną prośbę. Świadczy to o zrozumieniu i pokazuje, że poważnie podchodzisz do sytuacji. Uwaga: nie musisz się jednak usprawiedliwiać ani szukać wymówek.
2. Zaoferuj wsparcie
Zaproponuj alternatywne rozwiązania lub pomoc, jeśli to konieczne. To sygnalizuje, że nadal jesteś skłonny (-na) inwestować czas, ale nie w pożądanym zakresie i czasie.
3. Język ciała i ton głosu
Upewnij się, że twoja mowa ciała i ton głosu pozostają przyjazne i pełne szacunku. Unikaj agresywnych lub lekceważących gestów i staraj się mówić spokojnie. Możesz uzupełnić swoje „nie” pozytywnym stwierdzeniem, np. że doceniasz tę osobę lub masz nadzieję, że wkrótce będziecie mogli spędzić razem czas.
Naucz się mówić „nie” w pracy
Trudno jest odmówić przyjaciołom i rodzinie, a w środowisku pracy zwykle staje się to jeszcze bardziej skomplikowane. W końcu płacą nam głównie za wykonywanie swojej pracy. Nie chcemy ryzykować napiętych relacji zawodowych z naszym szefem – który ma przewagę – ani ryzykować naszej posady. Dzięki poniższym wskazówkom możesz skutecznie odmawiać w pracy.
1. Jasna komunikacja z przełożonymi
Uzgodnij jasne cele i zadania ze swoim przełożonym. Jeśli pojawią się nowe projekty lub dodatkowe zadania, przedyskutuj je i wyjaśnij, czy istnieje możliwość delegowania do innych zadań lub zresetowania priorytetów.
2. Zarządzanie czasem
Reklama
Starannie planuj swoją pracę i ustalaj realistyczne terminy. Ustal priorytety swoich zadań i pamiętaj, aby powiedzieć „nie” wcześniej, gdy zostaną przydzielone nowe zadania, które przekraczają twoje możliwości.
3. Ustaw granice
Jasno komunikuj, jakie zadania i obowiązki możesz podjąć oraz jakie są twoje ograniczenia. Bądź pewny(-na) siebie i konsekwentny(-na).
Dlaczego niektórym ludziom trudno jest powiedzieć „nie”?
Najczęściej boją się odrzucenia lub konfliktu. Dotyczy to szczególnie osób o dużej potrzebie harmonii lub z niską samooceną. W przeszłości często uczono je, że zaspokajanie potrzeb innych jest ważniejsze niż ich własne potrzeby. Utrudnia im to rozpoznawanie własnych granic i ich obronę.