Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Co to jest pełnia czasu?

Niedziela Ogólnopolska 1/2025, str. 24

[ TEMATY ]

Teolog odpowiada

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mało kto zastanawia się dziś, dlaczego mówimy, że „czas płynie”. Kiedy mówimy, że coś płynie, pierwszymi skojarzeniami powinny być jakakolwiek ciecz, woda, rzeka, strumień. Myślimy też o tym wszystkim, co może się znaleźć w wodzie i na jej powierzchni. Płyną ryba, statek, konar zanurzony w wodzie. Dlaczego mówimy, że czas płynie? Otóż Żydzi na początku naszej ery wyobrażali sobie czas na sposób cieczy płynącej do jakiegoś naczynia. W tym kontekście powinno stać się dla nas zrozumiałe, dlaczego w Ewangelii wg św. Marka czytamy, że Jezus użył sformułowania: „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże” (Mk 1, 15), a apostoł Paweł napisał: „Gdy jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego...” (Ga 4, 4).

W upływającym czasie historii Żydów jednym z kluczowych tematów było przyszłe przyjście Mesjasza. Plan Boga realizował się wraz z płynącym czasem. W Ewangelii wg św. Marka pierwszymi słowami, które wypowiada Jezus, są właśnie te: „Czas się wypełnił”. Ci zatem, którzy rozpoznali w Nim zapowiadanego Mesjasza, byli przekonani, że plan Boga został w pełni zrealizowany, czyli wszystko już się wypełniło. Ponadto, gdybyśmy czytali Ewangelię w języku oryginalnym, czyli w starożytnej grece, szybko zauważylibyśmy, o jaki czas tutaj chodzi. Został on wyrażony nie przez słowo chronos, lecz przez słowo kairos. Podkreślone zostało przez to, że chodzi o czas, który jest ustalony przez Boga, nad którym On panuje. Święty Paweł Apostoł, który uznał Jezusa za zapowiadanego Mesjasza, z głębokim przekonaniem stwierdził, że już „nadeszła pełnia czasu”, więcej już nie będzie. Tak jak do jakiegoś naczynia można przelać, wlać już wszystko, co mamy w posiadaniu, tak do stworzonego przez Boga świata wszystko już zostało przez Niego „wlane” i więcej już nie będzie. Jeżeli płynący czas był oczekiwaniem na Mesjasza – na pełnię Bożej obecności na ziemi, to obecnie owa pełnia już nastąpiła. Pełnię czasu zapoczątkowuje zwiastowanie Maryi. Ona jest powołana do poczęcia Tego, w którym zamieszka „cała Pełnia: Bóstwo na sposób ciała” (Kol 2, 9).

Święty Jan z kolei podkreśla, że Syn Boży jest „Logosem”, czyli Słowem Boga. Autor Listu do Hebrajczyków dopowie: „Wielokrotnie i na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców naszych przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna” (Hbr 1, 1-2). Rozwijając teologię słowa Bożego, analogicznie do znaczenia „pełni czasu”, powiemy, że Bóg w Chrystusie powiedział już wszystko, żadnego nowego słowa już nie będzie. Syn Boży, który stał się człowiekiem, jest jedynym, doskonałym i ostatecznym Słowem Ojca. Jezus jest pełnią Objawienia Bożego. To nasze poznanie Objawienia Bożego w owej pełni czasu wymaga wiele trudu i cierpliwości. Musimy z pokorą uznać naszą ograniczoność wobec potęgi Boga. W Objawieniu Boga nic nowego już nie będzie – to my wciąż się zmieniamy, świat się zmienia, dlatego wciąż w nowych kontekstach życia owo Objawienie poznajemy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-12-28 16:58

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co to jest zmysł religijny?

Niedziela Ogólnopolska 24/2024, str. 22

[ TEMATY ]

wiara

Teolog odpowiada

Karol Porwich/Niedziela

Podczas przeżywania Zesłania Ducha Świętego można odkryć bardzo ważną rzecz. Duch Święty jako Duch Prawdy prowadzi Kościół i to On prowadzi wiernych do poznawania Prawdy. Jest to rzeczywistość, którą nazywamy sensus fidei, czyli zmysł wiary ludu Bożego. Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych wskazuje, że jest to instynktowne wyczulenie na sprawy wiary, którym jest obdarzony cały Kościół. Oceną objawienia i trafnością sądu w tych sprawach kieruje Duch Święty. Trafną opinię daje św. Paweł Apostoł, który w Liście do Kolosan mówi o działaniu Boga w kontekście poznawania Jego woli: „Przeto i my (...) nie przestajemy za was się modlić i prosić [Boga], abyście doszli do pełnego poznania Jego woli, w całej mądrości i duchowym zrozumieniu, abyście już postępowali w sposób godny Pana, w pełni Mu się podobając, wydając owoce wszelkich dobrych czynów i wzrastając przez głębsze poznanie Boga”(por. 1, 9-10). Temat ten rozwija także Sobór Watykański II, który pogłębia myśl kard. Henry’ego Newmana. W Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium czytamy: „Ogół wierzących, mających namaszczenie od Świętego, nie może zbłądzić w wierze i tę swoją szczególną właściwość ujawnia przez nadprzyrodzony zmysł wiary całego ludu, gdy «poczynając od biskupów aż po ostatniego z wiernych świeckich» ujawnia on swą powszechną zgodność w sprawach wiary i moralności. Dzięki temu zmysłowi wiary, który jest pobudzany i podtrzymywany przez Ducha prawdy, Lud Boży pod przewodnictwem świętego Urzędu Nauczycielskiego – za którym wiernie idąc, już nie ludzkie, lecz prawdziwie Boże przyjmuje słowa – niezachwianie trwa przy wierze raz przekazanej świętym; wnika w nią głębiej z pomocą słusznego osądu i w sposób pełniejszy stosuje ją w życiu”( n. 12). Na tej podstawie, w świadomości, że ta droga nie prowadzi do błędów, powstały różne formy pobożności, które rozwinęły się na przestrzeni wieków. Potwierdza to Katechizm Kościoła Katolickiego: „Zmysł religijny ludu chrześcijańskiego zawsze znajdował wyraz w różnorodnych formach pobożności, które otaczały życie sakramentalne Kościoła. Są to: cześć oddawana relikwiom, nawiedzanie sanktuariów, pielgrzymki, procesje, droga krzyżowa, tańce religijne, różaniec, medaliki”( n. 1674). Katechizm podkreśla też, że te formy pobożności są kontynuacją życia liturgicznego, które stanowi centrum życia chrześcijańskiego. Stąd też, aby nie doszło do różnego rodzaju nadużyć, „konieczne jest rozeznanie duszpasterskie, by podtrzymywać i wspierać religijność ludową, a w razie potrzeby oczyszczać i pogłębiać zmysł religijny, z którego wyrastają te formy pobożności, oraz kierować je do głębszego poznawania misterium Chrystusa. Praktykowanie tych form pobożności podlega trosce i osądowi biskupów oraz ogólnym normom Kościoła” (n. 1676). Właściwe rozeznanie zatem pozwala określić, co wynika z Bożego Objawienia i zarazem jest dla pożytku wiernych, a co stanowi przerost formy nad treścią i może się stać tylko budowaniem chwały ludzkiej.
CZYTAJ DALEJ

Rośnie liczba katolików na świecie: to już ponad 1,4 mld

2025-03-20 18:03

[ TEMATY ]

katolicyzm

Karol Porwich/Niedziela

Przybywa katolików na świecie. Największy rozkwit przeżywa obecnie Afryka, zaś z największymi wyzwaniami mierzy się Europa - wynika z opublikowanych najnowszych wydań Rocznika Statystycznego Kościoła oraz Rocznika Papieskiego.

Rocznik Statystyczny Kościoła (Annuarium Statisticum Ecclesiae 2023) oraz Rocznik Papieski (Annuario Pontificio 2025) publikują najnowsze dane dotyczące Kościoła katolickiego. Wynika z nich, że liczba katolików na świecie wzrosła z 1,39 mld do 1,406 mld, czyli o 1,15 proc., co jest kontynuacją wzrostowej tendencji z poprzednich lat.
CZYTAJ DALEJ

Bp Kleszcz: do Boga należy ostatnie słowo!

2025-03-21 12:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

– Kiedy w waszym życiu zdarzy się tak, że poczujecie się jak Józef, którego bracia wrzucili do studni, a potem sprzedali, to pamiętajcie, że do Pana Boga należy ostatnie słowo i On was nigdy nie zostawi - mówił bp Piotr Kleszcz do dzieci w Światowy Dzień Zespołu Downa.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję