Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Świętość w cieniu i w ciszy

Świętość to pojęcie, które na przestrzeni wieków nabrało różnych znaczeń i skojarzeń. Często kojarzy się z postaciami, które dokonały wielkich rzeczy – święci, którzy odznaczali się cudownymi czynami, głośnymi kazaniami, czy wybitnym wpływem na historię Kościoła.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 11/2025, str. IV

[ TEMATY ]

św. Józef

Archiwum parafii w Dubie

Ogród św. Józefa w parafii Dub

Ogród św. Józefa w parafii Dub

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydaje się, że do bycia świętym konieczne jest posiadanie wyjątkowych darów. Jednak w przypadku niektórych świętych okazuje się, że prawdziwa świętość nie musi być spektakularna. Taką postacią jest św. Józef, który stał się jednym z najważniejszych świętych w historii chrześcijaństwa. Jak to możliwe, że mimo braku jakichkolwiek wypowiedzi w Piśmie Świętym, nie posiadając nadzwyczajnych wydarzeń przypisanych do jego życia, Józef stał się patronem całego Kościoła? Co sprawia, że jego życie, choć pełne trudów i milczenia, daje nam przykład prawdziwej świętości?

Milczenie, które mówi więcej niż słowa

W dzisiejszym zabieganym świecie, w którym media społecznościowe i reklamy bombardują nas z każdej strony, trudno znaleźć ciszę. Ludzie dążą do bycia zauważonymi, a wartość człowieka wydaje się być uzależniona od liczby wyświetleń czy rozgłosu. I oto w tym kontekście pojawia się postać Józefa, który nigdy nie wypowiadał żadnego słowa w Ewangeliach. Pomimo tego milczenia jego życie miało ogromne znaczenie. Józef to mężczyzna, który nie potrzebował wielkich słów ani spektakularnych gestów, by dawać przykład prawdziwej męskości i świętości. Jego życie koncentrowało się na codziennym obowiązku jako męża Maryi, ojca Jezusa, opiekuna rodziny. To jego czyny, nie słowa, mówiły o jego wyjątkowości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Kiedy dowiedział się, że Maryja, jego narzeczona, jest w ciąży, mógł wybrać drogę oskarżenia. Zamiast tego wybrał milczenie i postanowił oddalić Maryję w tajemnicy, aby nie narażać jej na publiczną hańbę. Dopiero gdy anioł wyjaśnił mu, że ta sytuacja jest częścią Bożego planu, Józef w milczeniu podjął decyzję o dalszym wspieraniu Maryi i opiece nad Jezusem. Józef nie potrzebował wyjaśniać swoich decyzji, nie pragnął publicznych pochwał ani nagród. Jego działania były pełne pokory i posłuszeństwa wobec Bożego planu.

Opiekun Boga na ziemi

Święty Józef stał się opiekunem Boga na ziemi – postacią, która pełniła niezwykle ważną rolę, choć nie była na pierwszych stronach Ewangelii. Jezus, Syn Boży, wszechmocny, przychodzi na świat jako bezbronne niemowlę. Kto miał za zadanie troszczyć się o to bezbronne dziecko? Był to zwykły cieśla z Nazaretu, który codziennie pracował w swoim warsztacie, ucząc Jezusa rzemiosła i ludzkiej pracy. Józef nie miał w życiu łatwego zadania – musiał uciekać przed Herodem, aby ocalić życie Jezusa, później wrócić do Nazaretu, a potem zniknął z kart Pisma Świętego w czasie, gdy Jezus zaczął swoją publiczną działalność, co sugeruje, że zmarł przed rozpoczęciem misji Syna Bożego.

Józef żył w cieniu. Nie był obecny przy cudach Jezusa, nie był świadkiem Zmartwychwstania. Choć jego życie nie było pełne spektakularnych wydarzeń, jego rola w historii zbawienia była nieoceniona. To on, zwykły mężczyzna, przyjął na siebie odpowiedzialność za wychowanie Jezusa w tym pierwszym etapie życia, a także zapewnił Mu godne warunki do wzrastania. Opieka nad Bogiem, który przyjął ludzkie ciało, to niewyobrażalna odpowiedzialność, którą Józef podjął w ciszy i pokorze.

Patron zapomnianych bohaterów

Reklama

Święty Józef jest patronem zapomnianych bohaterów – ludzi, którzy w milczeniu, każdego dnia, wykonują swoje obowiązki, nie oczekując za to rozgłosu ani uznania. Współczesny świat, który uwielbia tych, którzy znajdują się na świeczniku, zapomina o cichych bohaterach dnia codziennego. Józef jest patronem ojców, którzy wstają o świcie, by pracować na utrzymanie swoich rodzin. Jest patronem rzemieślników, którzy spędzają godziny w warsztatach, wykonując pracę, którą rzadko ktoś dostrzega. I wreszcie jest patronem tych, którzy z miłością troszczą się o swoich bliskich.

Józef, jako ojciec, uczy prawdziwego ojcostwa nie opartego na dominacji, ale na odpowiedzialności, trosce i miłości. W świecie, w którym coraz częściej słyszymy o kryzysie ojcostwa, postać Józefa staje się wzorem prawdziwego mężczyzny. On nie szukał uznania ani sławy, ale jego życie było pełne odpowiedzialności za rodzinę i wierności swojemu powołaniu. Jego życie przypomina, że prawdziwa siła mężczyzny nie tkwi w dominacji, ale w odpowiedzialności za tych, których się kocha.

Święty, który nie przestaje działać

Święty Józef nie jest postacią zamkniętą tylko w kartach Ewangelii – jest nadal obecny w życiu wielu ludzi na całym świecie. Jego przykład nie przestaje inspirować, a modlitwy skierowane do niego przez wiernych są dowodem na to, że jego wstawiennictwo ma ogromne znaczenie w dzisiejszym świecie. Istnieje również przekonanie, że św. Józef jest „świętym od rzeczy niemożliwych”, szczególnie jeśli chodzi o trudności związane z pracą i rodziną. Wielu ludzi doświadcza cudów lub odkrywa poczucie pokoju i rozwiązania trudnych problemów dzięki modlitwie do św. Józefa. Jego przykład wciąż żyje w naszych sercach, jako wzór mężczyzny, który w pokorze i milczeniu pełnił swoją rolę.

W 1870 r. papież Pius IX ogłosił św. Józefa patronem całego Kościoła. W 2021 r. papież Franciszek poświęcił mu cały rok jako wzór dla współczesnego świata. W czasach pełnych niepokoju, chaosu i lęku, św. Józef przypomina nam, że świętość to nie nadzwyczajne gesty, ale codzienna wierność. Józef jest przykładem tego, że świętość nie polega na wielkich i głośnych czynach, ale na wierności swojemu powołaniu i oddaniu.

Cichość, która zmienia świat

Przykład św. Józefa pokazuje, że nie trzeba być głośnym, by być wielkim. Jego milczenie i skromność stały się fundamentem wielkiej świętości, która oddziaływała na całe pokolenia. Św. Józef uczy nas, że prawdziwa siła tkwi w codziennej wiernej pracy, trosce o rodzinę, pokorze i oddaniu. W dzisiejszym świecie, w którym sukces mierzony jest liczbą wyświetleń w sieci, a rozgłos jest celem samym w sobie, postać św. Józefa przypomina, że największe wartości rodzą się w ciszy, pracy i trosce o najbliższych. Może warto w naszym życiu, zamiast gonić za tym, co ulotne, dostrzec świętość w codziennych obowiązkach? Bo to właśnie ci, którzy nie szukają rozgłosu, ale wierności swojemu powołaniu, mogą naprawdę zmieniać świat na lepszy.

2025-03-11 16:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Systematycznie o św. Józefie

Niedziela świdnicka 13/2021, str. I

[ TEMATY ]

św. Józef

Ks. Mirosław Benedyk

Ks. Łukasz Basisty z Bielawy podczas pierwszego z wykładów o św. Józefie

Ks. Łukasz Basisty z Bielawy podczas pierwszego z wykładów o św. Józefie

Przygotowując wiernych do zawierzenia parafii i diecezji św. Józefowi, ks. Łukasz Basisty z parafii Wniebowzięcia NMP zaprosił chętnych na konferencję o ziemskim ojcu Jezusa.

Katecheza była odpowiedzią na prośbę bp. Marka Mendyka, który w Dekrecie na Rok Świętego Józefa w diecezji świdnickiej zachęcił, aby duszpasterze w stosowny sposób systematycznie katechizowali dorosłych, szerząc kult św. Józefa. Wykład, który odbył się we wtorkowy wieczór 16 marca, rozpoczął cykl kilkunastu zaplanowanych spotkań, podczas których osoba św. Józefa będzie przybliżana wiernym. Podczas pierwszego spotkania słuchacze usłyszeli podstawowe informacje o świętym.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP: niech zwycięstwo Chrystusa umacnia nas w codziennym pielgrzymowaniu ku niebu

2025-04-19 13:50

BP KEP

Abp Tadeusz Wojda SAC

Abp Tadeusz Wojda SAC

Niech zwycięstwo Chrystusa nad śmiercią umacnia nas w codziennym pielgrzymowaniu ku niebu - powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w życzeniach wielkanocnych.

Sobota 19 kwietnia w Kościele Katolickim to Wielka Sobota. Wierni trwają przy Grobie Pańskim, rozważając mękę i śmierć Chrystusa oraz jego zstąpienie do otchłani, oczekując na zmartwychwstanie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję