Reklama

Wiara

Anioła do Niej posłał

Uroczystość Zwiastowania Pańskiego przypomina przyjście archanioła Gabriela do Maryi, by zwiastować Jej, że za sprawą Ducha Świętego pocznie Syna Bożego.

2025-03-18 13:52

Niedziela Ogólnopolska 12/2025, str. 14-15

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

en.wikipedia.org

Dante Gabriel Rossetti, Ecce Ancilla Domini, 1850 r.

Dante Gabriel Rossetti, Ecce Ancilla Domini, 1850 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świętowanie Zwiastowania Pańskiego wprowadzono w Rzymie w drugiej połowie VII wieku, a papież Sergiusz I (687 – 701), by podkreślić znaczenie uroczystości, zarządził tego dnia procesję stacyjną od diakonii Hadriana na Forum Romanum do Bazyliki Matki Bożej Większej, podobnie jak w święto Ofiarowania Pana Jezusa, Narodzenia i Zaśnięcia Maryi.

W samo centrum tego wydarzenia, które św. Tomasz z Akwinu w Komentarzu do Sentencji Piotra Lombarda nazwał mysterium mysteriorum – tajemnicą tajemnic, najwspanialszym wydarzeniem w historii zbawienia, w historii ludzkości, wprowadza nas modlitwa Akatystu ku czci Bogurodzicy: Archanioł z nieba posłan był, by witaj Matce Boga rzekł. A kiedy ujrzał, że na jego bezcielesny głos bierzesz na siebie ciało, Panie, stanął w zachwycie, wołając do Niej: Witaj, przez którą jaśnieje radość,

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

witaj, dla której klątwa odpuszczona,

witaj, która Adama podnosisz z upadku,

Witaj, która od łez uwalniasz Ewę.

Odbicie piękna Boga

Reklama

Próbę kontemplacji tajemnicy wejścia nieograniczonego, wszechmogącego Boga w skończony, zanurzony w czasie świat podejmuje też przez wieki sztuka. Miastem, które w sposób szczególny zakochało się w Maryi, czcząc tajemnicę Jej piękna i tajemnicę Zwiastowania, jest Florencja. Ten zachwyt wyrażają nie tylko wspaniała, górująca nad wszystkimi budynkami katedra Santa Maria del Fiore; freski z przedstawieniem archanioła przychodzącego do Maryi, które zdobią kościoły, kamienice i pałace, ale przede wszystkim nieco ukryta, jak zazdrośnie strzeżony najcenniejszy skarb, bazylika Najświętszego Zwiastowania – ukochane sanktuarium florentczyków. To tutaj, odgrodzona ciszą od turystycznego gwaru, stale trwa modlitwa przed znajdującym się w bocznej kaplicy freskiem przedstawiającym scenę Zwiastowania.

Historia tego dzieła sięga 1252 r., gdy bracia Zakonu Serwitów postanowili ozdobić budowlę dziełami sztuki poświęconymi Najświętszej Maryi Pannie. Według legendy, malarz Fra Bartolomeo stracił nadzieję, że namaluje twarz Maryi. Wyczerpany nieudanymi próbami, głęboko zasmucony, że nie potrafi oddać Jej niezwykłego piękna, w końcu zasnął. Kiedy się obudził, odkrył, że ręka anioła wykończyła szczegóły twarzy Dziewicy, dlatego obraz nazwano Cudownym Zwiastowaniem. Średniowieczna legenda, mimo swej prostoty i naiwności, zawiera w sobie jednak głęboką teologiczną intuicję – przypomina bowiem o niezwykłym pięknie Maryi, które wynika z Jej szczególnego zjednoczenia z Bogiem. Archanioł Gabriel pozdrawia Ją słowami: „Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą” (Łk 1, 28). Staje przed Tą, która cała napełniona jest Bogiem, żyje Bogiem, która jest odbiciem Jego nieskończonego piękna, stanowi bowiem najpełniejsze wypełnienie słów z Księgi Rodzaju: „Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył” (Rdz 1, 27). W Niej ten obraz pozostał nienaruszony grzechem, stąd Jej niezwykłe piękno, przejrzystość, harmonia, będące odbiciem blasku samego Boga.

Wspaniałość Syna Bożego

Reklama

W momencie Zwiastowania objawia się tajemnica niezwykłej delikatności działania Boga, który czeka na odpowiedź człowieka. Ukazuje to w swoim kazaniu na uroczystość Zwiastowania św. Bernard z Clairvaux, przedstawiając całe niebo i ziemię z niecierpliwością oczekujące na słowo Maryi: „Usłyszałaś, Dziewico, że poczniesz i porodzisz Syna; usłyszałaś, że stanie się to nie za sprawą człowieka, ale z Ducha Świętego. Wyczekuje anioł na odpowiedź, bo trzeba mu już było powrócić do Boga, który go posłał. Oczekujemy i my, o Pani, na słowo zmiłowania, nieszczęśni i przygnieceni wyrokiem potępienia. Oto jest Ci ofiarowana cena naszego zbawienia: jeśli się zgodzisz, natychmiast będziemy wyzwoleni (...). Tego wyczekuje cały świat, do stóp Twoich się ścielący”.

Pokorne: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według słowa twego” (Łk 1, 38) – to moment, gdy Słowo staje się ciałem i początkiem nowego stworzenia. Pokorne i bezwarunkowe „tak” Maryi staje się uczestniczeniem w schodzeniu Boga do człowieka, w Jego kenozie – uniżeniu, które jest obecnością przy swoim stworzeniu w sposób najbardziej tajemniczy, a równocześnie rzeczywisty. Oto Bóg wyrzeka się swojej wielkości, przybiera zasłonę i staje się człowiekiem. To tajemnica nieskończonej, niepojętej Bożej miłości, która wyraża się w przyjęciu na siebie tego, co w życiu człowieka najtrudniejsze: cierpienia, opuszczenia i śmierci, tego, co zawarte jest w tajemnicy paschalnej. Święty Tomasz z zachwytem powie: „Nic nie jest wspanialsze od Syna Bożego, który stał się człowiekiem” (Komentarz do Ewangelii Jana). To dlatego w uroczystość Zwiastowania przyklękamy, wypowiadając słowa wyznania wiary: „On to dla nas, ludzi, i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba. I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy, i stał się człowiekiem”. Oddajemy w ten sposób cześć tajemnicy Wcielenia, tajemnicy naszego odkupienia.

Wspólnota z Bogiem

Reklama

Refleksja nad wydarzeniem Zwiastowania prowadzi nas szczególną drogą: od spojrzenia na Maryję – wzór zjednoczenia życia z Bogiem i otwarcia się na Jego działanie – do zachwytu i wdzięczności za tajemnicę Wcielenia – tajemnicę Boga z nami – by skierować nasze serce ku tajemnicy Trójcy Świętej. W tym bowiem, co wydarzyło się w Nazarecie, obecna jest Trójca Święta. Oto ukazują się po raz pierwszy w dziejach zbawienia Trzej w Ich jedności: „Najwyższy – Pan Bóg”, „Duch Święty – moc Najwyższego”, który zstępuje na Maryję i okrywa Ją swoim cieniem, „Syn Najwyższego – Syn Boży – Święte”, którego Ona poczyna i który z Niej się rodzi. Maryja jest Tą, której jako pierwszej objawiają się trzy Osoby Boże, by ukazać, że One są źródłem i początkiem wszystkiego, co dzieje się w Jej życiu. „Tak” Maryi prowadzi Ją do uczestnictwa w nieskończonej tajemnicy życia i miłości Boga, który otwiera się na człowieka, który zaprasza do wspólnoty życia z sobą.

To zaproszenie po raz kolejny może pokazać nam przedstawienie tajemnicy Zwiastowania w sztuce Florencji. W klasztorze dominikańskim San Marco, położonym niedaleko bazyliki della Santissima Annunziata, znajduje się jedno z najpiękniejszych przedstawień tego wydarzenia – fresk bł. Fra Angelico. Umieszczony został u szczytu schodów, którymi codziennie bracia zakonni po modlitwie wracali do swoich cel. Maryja zasłuchana w słowa Boskiego posłańca, ubrana w proste, podobne do habitu biało-czarne szaty, w pomieszczeniu podobnym do celi mnicha, miała za każdym razem przypominać członkom dominikańskiej wspólnoty, a dzisiaj także nam: tak jak Ona, tak i my.

„To zachęca nas do otwarcia się na przemieniające działanie Ducha Stworzyciela, który czyni nas nowymi, czyni nas jedno z Nim i napełnia nas swoim życiem. Zachęca nas z niezmierną delikatnością, byśmy zgodzili się na to, że zamieszka w nas, byśmy przyjęli słowo Boże do naszych serc, dzięki czemu będziemy zdolni odpowiedzieć Mu z miłością i z miłością odnosić się jedni do drugich” (Benedykt XVI).

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miłość większa niż śmierć

Tajemnicę wcielenia Syna Bożego Kościół czci osobną uroczystością Zwiastowania Pańskiego, która jest obchodzona 9 miesięcy przed Bożym Narodzeniem. Archanioł Gabriel przyszedł do Maryi, niewiasty z Nazaretu, by zwiastować Jej, że to na Niej spełnią się obietnice proroków, a Jej Syn, którego pocznie w cudowny i dziewiczy sposób za sprawą Ducha Świętego, będzie Synem samego Boga.

Duch, który „zstąpił na Maryję”, to ten sam Duch, który unosił się nad wodami u początków stworzenia (por. Rdz 1, 2). Ta prawda jest przypomnieniem, że Wcielenie było nowym aktem stwórczym. Gdy Jezus Chrystus został poczęty w dziewiczym łonie Maryi za sprawą Ducha Świętego, Bóg zjednoczył się z naszym człowieczeństwem i wszedł w nową, trwałą relację z nami, czym zapoczątkował nowe stworzenie. Wydarzenie Zwiastowania ukazuje nam niezwykłą delikatność Boga. On się nie narzuca, nie określa z góry roli, jaką Maryja miała odegrać w planie naszego zbawienia, ale pyta Ją o zgodę. W pierwszym stworzeniu nie było mowy, by Bóg pytał o zgodę swoje stworzenia, ale czyni to już w tym nowym stworzeniu. Miriam z Nazaretu, odpowiadając na słowa anioła, mówi w imieniu całej ludzkości.
CZYTAJ DALEJ

Jezus mnie nie potępia, ale bardzo pragnie, abym się zmienił na lepsze

2025-04-02 14:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

źródło: wikipedia.org

"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)

Chrystus i jawnogrzesznica, Nicolas Poussin (1653 r.)

Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
CZYTAJ DALEJ

Co ma zrobić para, która nie może mieć dzieci?

2025-04-07 20:55

[ TEMATY ]

małżeństwo

Katechizm

Katechizm Wielkopostny

bezpłodność

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Jesteśmy stworzeni do tego, by wydawać na świat potomstwo… co w przypadku par, które nie mogą mieć dzieci?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję