Reklama

W wolnej chwili

Kultura według Pasierba

„Namalować katolicyzm od nowa”. Teologia Polityczna zainaugurowała cykl publikacji poświęconych sztuce sakralnej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Seria wydawnicza stanowi część projektu malarskiego pod tą samą nazwą (o którym mieliśmy już okazję pisać na łamach Niedzieli).

Nowe tłumaczenie

Jego celem jest, przypomnijmy, odnowienie zachodniej sztuki sakralnej, która w XXI wieku staje się coraz bardziej niezrozumiała dla przeciętnego człowieka, i „przetłumaczenie” jej na nowo przez wprowadzenie do przestrzeni kościelnej wysokiej klasy współczesnych obrazów. Zaproszeni do udziału w projekcie wybitni polscy artyści mają w założeniu zrealizować dwadzieścia jeden tematów malarstwa religijnego (w tym dwadzieścia tajemnic Różańca); dotąd światło dzienne ujrzały nowe wizerunki Jezusa Miłosiernego (2022) oraz obrazy tajemnic Zwiastowania (2023) i Nawiedzenia (2024). Pod koniec tego roku zaprezentowana zostanie wystawa obrazów poświęconych tajemnicy Bożego Narodzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pomysł na stworzenie cyklu wydawniczego towarzyszącego projektowi malarskiemu zrodził się w środowisku Teologii Politycznej z potrzeby uzupełnienia inicjatywy artystycznej o głęboki namysł nad kulturą jako taką, a przede wszystkim nad sztuką, również tą sakralną.

O sztuce na poważnie

Reklama

Pierwsza publikacja w serii, Kult i kultura ks. Janusza Pasierba (1928-93), jest zbiorem tekstów „bardzo ważnego polskiego myśliciela, który o sztuce sakralnej myślał poważnie i głęboko” – jak powiedział o autorze Dariusz Karłowicz, redaktor naczelny Teologii Politycznej i pomysłodawca projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Ksiądz Pasierb podejmuje w nich tematykę kultury: jej istoty, genezy oraz współczesnych aspektów. „Czytelnik znajdzie tu eseje, artykuły naukowe i publicystyczne, teksty prelekcji wygłaszanych podczas konferencji, recenzje wystaw, wstępy do książek, kazania, notatki, wiersze, poetyckie ekfrazy. Objawia się w nich Pasierb – historyk sztuki, Pasierb – naukowiec, Pasierb – erudyta, Pasierb – myśliciel, Pasierb – humanista, Pasierb – egzystencjalista chrześcijański, Pasierb – poeta liryczny, Pasierb – ksiądz, Pasierb – kaznodzieja...” – napisał we Wstępie biskup pomocniczy warszawski Michał Janocha, profesor historii sztuki, autor wyboru tekstów i opracowania tomu Kult i kultura, uczeń i przez lata asystent ks. Pasierba.

Kolejnym tytułem w cyklu jest wydany w lutym Zakazany obraz. Intelektualna historia ikonoklazmu Alaina Besançona. Obecnie trwają prace nad wydaniem Odpowiedzialności artysty Jacques’a Maritaina, a w planach pozostaje opracowanie tekstów o sztuce autorstwa Jana Pawła II i Benedykta XVI oraz Sztuki i anarchii Edgara Winda.

O wizji, celu i nie tylko

W związku z premierą antologii Kult i kultura w redakcji Teologii Politycznej 20 marca odbyło się spotkanie „Kult i kultura. Jak duchowe i społeczne fundamenty kształtują naszą rzeczywistość”, w którym uczestniczyli bp Janocha, ks. Jan Sochoń – profesor filozofii, poeta, przyjaciel ks. Pasierba – oraz redaktor Teologii Politycznej Mikołaj Marczak.

Prelegenci zastanawiali się m.in. nad tym, jaką wizję kultury prezentował ks. Pasierb, jaki, jego zdaniem, miała cel. – Najważniejszy wymiar kultury streszcza jeden z jego esejów, pt. Pionowy wymiar kultury – wskazał bp Janocha. – Nie umiałbym zdefiniować jego widzenia kultury, raczej wskazać jakieś pewne intuicje – dodał. Z dyskusji wyłonił się wniosek, że ks. Pasierb rozróżniał kulturę – rozumianą jako, jak wyjaśnił ks. Sochoń, „poszukiwanie formy” – na tę pojętą tradycyjnie (tj. taką, która wiązała się z tym, że człowiek wiedział, co ma robić w codzienności życia, jak wiązać relacje z innymi ludźmi; wszystko było uporządkowane i harmonijne i ludzie nie zastanawiali się nad swoją tożsamością) i współczesną – w jego czasach (taką, która przestała pełnić funkcję scalającą ludzi i ich relacje ze światem, z innymi). Prelegenci zwrócili także uwagę, że ks. Pasierb pojmował kulturę jako chrystocentryczną.

Ksiądz Sochoń, który ks. Pasierba nazwał teologiem kultury, w dłuższej wypowiedzi przybliżył jego poezję; wytłumaczył ponadto różnicę między sztuką religijną (która tylko przedstawia treści religijne) i sakralną (przeznaczoną do kultu, która musi zostać zaakceptowana przez religijną wspólnotę, ponieważ to jest warunek otwarcia odbiorców na Boże tajemnice).

2025-04-08 15:22

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na nowo odczytać św. Jana Pawła II

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Teologia Polityczna

wykład online

Teologia Polityczna

Czy encykliki Jana Pawła II dają się zrozumieć w izolacji od czasów, w jakich powstawały? Jakie dzieła polskiej i światowej kultury odcisnęły najgłębsze piętno na nauczaniu polskiego Papieża? Czy dokumenty papieskie można odczytywać w perspektywie konkretnych wydarzeń historycznych, które towarzyszyły tamtemu pontyfikatowi?

Odpowiedzi m.in. na te pytania poszukiwał będzie już jutro w swoim wykładzie prof. Paweł Skibiński. Prelekcja „Pontyfikat JP2: 1978-89” poświęcona będzie historycznemu tłu encyklik Jana Pawła II z pierwszej dekady jego pontyfikatu, której cezurą jest upadek bloku sowieckiego.
CZYTAJ DALEJ

Wiara prowadzi człowieka przez życie

2025-07-17 14:17

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Wiara prowadzi człowieka przez życie, nie zostawia go samym, nie opuszcza go pod warunkiem, że jest poznawana i zgłębiana.

Jezus przyszedł do jednej wsi. Tam pewna niewiasta, imieniem Marta, przyjęła Go w swoim domu. Miała ona siostrę, imieniem Maria, która usiadłszy u nóg Pana, słuchała Jego słowa. Marta zaś uwijała się około rozmaitych posług. A stanąwszy przy Nim, rzekła: «Panie, czy Ci to obojętne, że moja siostra zostawiła mnie samą przy usługiwaniu? Powiedz jej, żeby mi pomogła». A Pan jej odpowiedział: «Marto, Marto, martwisz się i niepokoisz o wiele, a potrzeba mało albo tylko jednego. Maria obrała najlepszą cząstkę, której nie będzie pozbawiona».
CZYTAJ DALEJ

Jutro przypada 1700. rocznica rozpoczęcia Soboru Nicejskiego

2025-07-18 16:12

[ TEMATY ]

Sobór Nicejski

1700. rocznica

wikipedia/Francesco Gasparetti from Senigallia, Italy

Wnętrze wybudowanej za panowania Konstantyna bazyliki w Rzymie, współcześnie Basilica dei Santi Silvestro e Martino ai Monti. Według tradycji spotkali się w niej biskupi Italii, aby uzgodnić wspólne stanowisko przed obradami w Nicei.

Wnętrze wybudowanej za panowania Konstantyna bazyliki w Rzymie, współcześnie Basilica dei Santi Silvestro e Martino ai Monti. Według tradycji spotkali się w niej biskupi Italii, aby uzgodnić wspólne stanowisko przed obradami w Nicei.

Jutro przypada 1700. rocznica rozpoczęcia Soboru Nicejskiego - pierwszego soboru chrześcijaństwa. Przyjęto na nim wyznanie wiary, potwierdzające bóstwo Chrystusa w sporze arianami, a także ustalono wspólną dla całego Kościoła datę Wielkanocy.

Pierwsze historii zgromadzenie wszystkich biskupów Kościoła, zwołane przez cesarza Konstantyna, trwało od 19 do 25 lipca 325 roku w pałacu cesarskim w Nicei (dzisiejszy Iznik w Turcji). Dokładna liczba jego uczestników nie jest znana, ale historycy na ogół przyjmują, że było ich około 220. Oprócz biskupów, byli wśród nich także przedstawiciele tych biskupów, którzy nie mogli przyjechać osobiście: tzw. chorepiskopi (dosłownie: biskupi wiejscy, reprezentujący biskupa w odległych częściach diecezji - pierwowzór dzisiejszych biskupów pomocniczych), prezbiterzy i diakoni, którzy mieli prawo głosu w imieniu swoich biskupów. Tak było w przypadku biskupa Rzymu - Sylwestra, który nie przybył do Nicei, lecz wysłał w swoim imieniu dwóch prezbiterów: Witona i Wincencjusza. Pracom soboru przewodniczył biskup Hozjusz z Kordoby, w dzisiejszej Hiszpanii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję