Zauważmy, że anioł Gabriel zwraca się do Maryi nie po imieniu ziemskim – Miriam, ale po imieniu, które nadał Jej Bóg – „łaski pełna”. W greckim tekście Ewangelii wg św. Łukasza anioł mówi chaire, kechairitoméne. Termin chaire to pozdrowienie, które dosłownie znaczy „rozraduj się”.
Reklama
Słowo chaire jest powiązane ze słowem charis – łaska, ponieważ radość jest nierozłączna z łaską. Maryja zatem jest w sposób pełny obdarzona łaską, bo to właśnie dosłownie znaczy termin kechairitoméne – pełna łaski. Papież Benedykt XVI w jednym z rozważań zwrócił uwagę na to, że „wyrażenie «pełna łaski» wskazuje na cudowne dzieło miłości Boga, który zechciał przywrócić nam życie i wolność stracone wraz z grzechem, za pośrednictwem swego Jednorodzonego Syna: wcielonego, umarłego i zmartwychwstałego. Stąd już od II wieku Kościół na Wschodzie i Zachodzie wzywa i czci Dziewicę, która swoim «tak» przybliżyła ziemi niebo, stając się – jak głosi starożytny kantyk – «rodzicielką Boga i naszą żywicielką» (...). Także nam została dana «pełnia łaski», którą powinniśmy jaśnieć w naszym życiu, albowiem, jak pisze św. Paweł, «Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym (...) i wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nieskalani (...) przeznaczając nas dla siebie jako przybranych synów». To usynowienie otrzymujemy za pośrednictwem Kościoła w dzień chrztu, do czego nawiązuje św. Hildegarda z Bingen, pisząc: «Kościół jest zatem dziewiczą matką wszystkich chrześcijan»”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wyrażenie „łaski pełna” oznacza, że Maryja jest naznaczona miłością Boga, bo sama otwarła na oścież drzwi swojego serca Stwórcy i oddała się całkowicie w Jego ręce. „Żyje Ona bez reszty więzią z Panem i w więzi z Nim. Jej postawą jest słuchanie, uważnie stara się rozpoznawać znaki Boga na drodze swojego ludu. Włączona jest w dzieje wiary i ufności w Boże obietnice, stanowiące treść Jej egzystencji. Poddaje się w sposób wolny otrzymanemu słowu, woli Bożej w posłuszeństwie wiary” – wyjaśniał Benedykt XVI.
Kościół na Wschodzie naucza, że Maryja jest „Cała piękna” i „Cała święta”. Święty Jan Paweł II w jednej z katechez podkreślił, że „Maryja «łaski pełna» jest dla Kościoła «cała święta i wolna od wszelkiej zmazy grzechowej», «ubogacona od pierwszej chwili poczęcia blaskami szczególnej zaiste świętości» (Lumen gentium, 56). Wyrażenie «uczyniona pełną łaski», z jakim anioł zwraca się do Maryi w chwili Zwiastowania, przypomina o nadzwyczajnym Bożym przywileju udzielonym młodej dziewczynie z Nazaretu w związku z zapowiedzianym macierzyństwem, ale wskazuje bardziej bezpośrednio na owoc Bożej łaski w Maryi; Maryja została w sposób dogłębny i na stałe przeniknięta łaską, czyli uświęcona”. Następnie Jan Paweł II podkreślił: „Wyrażenie «łaski pełna» stanowi niejako imię: jest to imię Maryi w obliczu Boga”.
Gdy zwracamy się do Maryi słowami „łaski pełna”, to rozpoznajemy Jej piękno. Papież Franciszek nauczał, że tutaj „nie ma miejsca na grzech”.