Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Tyś jest Bóg prawdziwy!

W jeden jedyny dzień w roku ulice polskich miast i wiosek przemieniają się w świątynie pod gołym niebem. Zieleń trawy, wybrukowane place, asfaltowe drogi i polne ścieżki stają się drogami procesji.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 26/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Joanna Ferens

Procesja Bożego Ciała w Sanktuarium św. Marii Magdaleny w Biłgoraju

Procesja Bożego Ciała w Sanktuarium św. Marii  Magdaleny w Biłgoraju

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chrystus – ukryty w konsekrowanej Hostii – niesiony w monstrancji wychodzi do ludzi, błogosławi domom, pracy, codziennym sprawom. To niezwykłe i piękne, a także bardzo głębokie duchowo. Mowa oczywiście o uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, znanej szerzej jako Boże Ciało – jednym z najważniejszych i najbardziej charakterystycznych świąt Kościoła katolickiego.

W kulturze polskiej Boże Ciało zadomowiło się mocno – to czas koron szumiących wiatrem brzóz, śpiewanych pieśni eucharystycznych, barwnych procesji, dziewczynek sypiących płatki kwiatów i chłopców niosących dzwonki czy duży, drewniany różaniec. Tradycja, religia, wiara i kultura splatają się tutaj nierozerwalnie. Ale zanim wejdziemy w ten bogaty świat zwyczajów, warto zatrzymać się przy korzeniach – przy historii tego święta, które nie od razu zyskało powszechną akceptację w Kościele.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Objawienie, które zmieniło świat

Reklama

Początki Bożego Ciała sięgają XIII wieku. Choć kult Eucharystii obecny był w Kościele od jego zarania, długo nie istniała osobna uroczystość poświęcona Najświętszemu Sakramentowi. Przełom nastąpił dzięki objawieniom, jakich doznała młoda augustianka, bł. Julianna z Cornillon, przeorysza klasztoru w Mont Cornillon w pobliżu Liege. Już jako szesnastoletnia dziewczyna miała widzenia, w których Chrystus wyraźnie prosił o ustanowienie osobnego święta ku czci Jego Ciała i Krwi – znaku Jego stałej, realnej obecności pośród ludzi. Widzenie to powtarzało się przez lata, aż w 1246 r. miejscowy biskup Robert z Thourotte, po zbadaniu sprawy, ustanowił święto dla diecezji Liege. On też poprowadził pierwszą eucharystyczną procesję ulicami miasta. To jednak nie zakończyło trudności. Po śmierci biskupa święto popadło w zapomnienie, a sama Julianna została zmuszona do opuszczenia klasztoru. I dopiero opatrznościowy splot wydarzeń, a może raczej Boży plan, sprawił, że sprawa powróciła na najwyższy szczebel kościelnej hierarchii.

Papież, który uwierzył

Wszystko zmieniło się dzięki cudowi w Bolsenie. W roku 1263 kapłan, odprawiając Mszę św., zwątpił w realną obecność Chrystusa w Eucharystii. Wtedy, podczas przeistoczenia, z kielicha wylała się krew – ślady tej Krwi do dziś przechowywane są na korporale w katedrze w Orvieto. Papież Urban IV, przebywający w pobliskim Orvieto, potraktował cud jako potwierdzenie objawień Julianny. W 1264 r. wydał bullę Transiturus, w której ustanowił Boże Ciało świętem dla całego Kościoła. Co ciekawe, choć Urban IV wprowadził uroczystość, bulla nie została ogłoszona za jego życia. Dopiero Jan XXII w 1317 r. oficjalnie wprowadził Boże Ciało do kalendarza liturgicznego całego Kościoła. Do Polski święto dotarło stosunkowo wcześnie. Już w 1320 r. wprowadził je w diecezji krakowskiej biskup Nankier. W 1420 r., na synodzie gnieźnieńskim, stało się świętem powszechnym w całym Królestwie Polskim. Szybko zyskało popularność – zwłaszcza dzięki barwnym procesjom i niezwykłej oprawie.

Duchowy wymiar święta

Reklama

Boże Ciało to jednak nie tylko barwna procesja czy religijno-folklorystyczne widowisko. To przede wszystkim święto wiary w rzeczywistą obecność Jezusa w Najświętszym Sakramencie. Wierzymy, że podczas każdej Mszy Św. chleb i wino naprawdę stają się Ciałem i Krwią Chrystusa. Ta wiara nie jest jedynie symbolem – jest dogmatem, który ma głęboki sens duchowy. Wychodząc z monstrancją na ulice, Kościół mówi: „Chrystus jest z nami – w radości, w pracy, w trudzie, w zwykłej codzienności”. Bóg nie jest odświętnym gościem naszych świątyń. On jest z nami zawsze – i dziś w Boże Ciało pokazujemy to całemu światu.

Chrystus idzie pośród nas...

W świecie coraz bardziej laicyzującym się, procesje Bożego Ciała mogą wydawać się anachronizmem. Zdarza się, że przeszkadzają w ruchu drogowym, irytują kierowców, prowokują pytania: „Po co to wszystko?”. Odpowiedź jest prosta: by przypomnieć światu, że Bóg jest obecny. I że wciąż idzie ze swoim ludem. Dzień ten staje się okazją do publicznego wyznania wiary, do wspólnotowego przeżycia tego, co na co dzień ukryte. Jest manifestacją – nie w sensie politycznym, lecz duchowym. Procesja Bożego Ciała przypomina, że chrześcijaństwo nie jest zamknięte w czterech ścianach świątyni. Ma żyć na ulicy – w pracy, w szkole, w domu, w codziennych decyzjach. Boże Ciało to święto wiary chodzącej ulicami. I wiary, która nie wstydzi się być widoczna.

...a my idziemy za Nim

...i tak co roku, na nowo, wychodzimy z naszych kościołów, ze świątyń zbudowanych ludzkimi rękami, by wyruszyć w procesji. Nie w głąb, lecz na zewnątrz – w przestrzeń codzienności, by ogłosić światu, że Bóg żyje i jest obecny. Jak przypomniał proboszcz ks. Krzysztof Jankowski podczas uroczystości w parafii św. Michała Archanioła w Soli: – W czasie każdej Mszy św. wyrażamy Jezusowi wdzięczność za to, że pozostał z nami na zawsze pod postaciami chleba i wina. Wykorzystajmy tę szansę do publicznego wyznania wiary – powiedział.

Reklama

Procesja Bożego Ciała nie jest spacerem czy pochodem. To nie pamiątka – to manifest obecności Boga. Ks. Krzysztof Portka, ojciec duchowny kapłanów diecezji zamojsko-lubaczowskiej przypomniał, że Bóg w przedziwny sposób chciał się posłużyć człowiekiem, aby sprawy Boże łączyły się ze sprawami ludzkimi. Bóg chodzi tymi drogami na co dzień – podkreślał. I trudno się z nim nie zgodzić. Każdy, kto wraca nocą z pracy i spojrzy na światło wiecznej lampki delikatnie sączące się z okna kościoła, może sobie przypomnieć: On tu jest. Więzień miłości – obecny w tabernakulum. Czeka. Nawet jeśli Go nie zauważamy, nawet jeśli mijamy świątynię z obojętnością – On tam jest. Nieustannie gotów, by dzielić się miłością, pokojem, dobrocią.

Tym bardziej wymowne stają się słowa ks. dziek. Witolda Batyckiego, który w sanktuarium św. Marii Magdaleny mówił: – Płynie pod baldachimem nieba złocista jak słońce Monstrancja z hostią białą, z Panem dobrym jak chleb. Bóg jest między nami. Tak, Bóg dobry jak chleb. Taki zwyczajny – i taki niepojęty zarazem. Tego dnia unoszą się dymy kadzideł, śpiewają chóry, dzieci sypią kwiatki, a dzwony rozbrzmiewają w niebo. Ale w tym wszystkim chodzi o jedno: o spotkanie. Spotkanie z Tym, który dziś puka do naszego serca – z ulicy, nie z nieba. Bo On wie, że do naszych serc często bliżej Mu właśnie stamtąd.

Eucharystia w oczach dwóch pasterzy

Jak przypominał św. Jan Paweł II, procesje Bożego Ciała są „niezwykle wymownym świadectwem prawdy, że Pan Jezus nadal idzie po drogach świata”. Nadal. Czyli nie tylko wtedy, gdy byliśmy dziećmi i wszystko wydawało się prostsze. Nie tylko wtedy, gdy nasze domy były pełne ludzi, a święta przeżywane wspólnie. Ale i teraz – w codzienności, która bywa szara. On idzie – jak wtedy do Emaus – i pyta: „O czym tak rozmawiacie?”. I w tym pytaniu zawiera się wszystko. Bo Bóg nie przychodzi z wyrzutem, ale z czułością. Nie wymaga – lecz zaprasza. Na nowo. Każdego roku. Każdego dnia. „Eucharystia nie jest nagrodą dla dobrych” – przypomniał papież Franciszek – „ale mocą dla słabych, dla grzeszników, jest przebaczeniem, jest pokarmem na drogę”. To zdanie warto powtarzać sobie zawsze, kiedy pojawi się pokusa, by myśleć o sobie: „Nie jestem godny”. Bo nikt z nas nie jest. Ale On nie przychodzi do godnych – On przychodzi do potrzebujących.

Tyś jest Bóg prawdziwy!

Procesja Bożego Ciała to tylko chwila – zaledwie kilka godzin raz w roku. Ale jej sens można nosić w sercu przez całe życie. Można żyć tak, jakby wciąż za tym baldachimem iść – z pieśnią na ustach i wiarą w sercu. I mieć pewność, że kiedy nadejdzie nasza ostatnia procesja – ta już nie ziemska – On wyjdzie nam na spotkanie. „Witaj, Jezu, Synu Maryi, Tyś jest Bóg prawdziwy” – zaśpiewamy wtedy. I będzie to pieśń nie tylko na zakończenie uroczystości, ale na rozpoczęcie wieczności.

2025-06-24 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Eucharystia - przedsionek nieba

Niedziela Ogólnopolska 21/2016, str. 28-29

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Bożena Sztajner/Niedziela

Wniebowstąpienie Pana Jezusa było jednym z przełomowych momentów w historii zbawienia. Zbawiciel przy okazji tego wydarzenia wypowiedział znamienne słowa: „Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28, 20)

Słowa te mogą się spotkać z różną interpretacją, bo różne są znaki obecności Chrystusa w Kościele. Zbawiciel obecny jest w swoim słowie i we wspólnocie ludu Bożego. Najpełniej jednak o obecności Boga Człowieka możemy mówić w kontekście Eucharystii. Mamy w niej bowiem do czynienia z obecnością substancjalną. Trudno się zatem dziwić, że nie klękamy przed zgromadzeniem eucharystycznym czy przed krzyżem, choć okadzamy obydwa na znak naszej wiary w obecność symboliki Chrystusa z nimi związanej. Klękamy zaś przed tabernakulum czy podczas Przeistoczenia, gdyż wierzymy, że obecność Pana w znaku chleba i wina jest wręcz namacalna.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Mjanma: biskup zaniepokojony nasilającą się przemocą wobec ludności cywilnej

2025-09-23 16:53

[ TEMATY ]

biskup

przemoc

Mjanma

ludność cywilna

Adobe Stock

Wojsko

Wojsko

Biskup diecezji Pyay w stanie Rakhine w zachodniej części Mjanmy, Peter Tin Wai, wyraził głębokie zaniepokojenie liczbą ofiar konfliktu między Armią Arakan (AA) a juntą wojskową. „Niewinni cywile są uwięzieni między dwiema walczącymi armiami” - poinformowała watykańska agencja misyjna Fides, powołując się na bp Wai.

Mjanma poważnie cierpi z powodu trwających konfliktów między różnymi grupami - głównie lokalnymi milicjami, które powstały w celu obrony społeczności wiejskich lub dzielnic miejskich przed przemocą wojskową w następstwie zamachu stanu z 1 lutego 2021 r. Ostatnio junta wojskowa zintensyfikowała ataki na Armię Etniczną Arakan, która kontroluje większość stanu Rakhine na zachodzie kraju - w tym 14 z 17 gmin.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję