Reklama

Wiara

Bez wątpliwości

W ludziach dobro i zło bywa przemieszane. Najczęściej nie jesteśmy ani biali, ani czarni, lecz raczej szarzy. Jednakże w czasach ostatecznych możliwe będzie tylko „tak” lub „nie”.

2025-07-08 07:36

Niedziela Ogólnopolska 28/2025, str. 14-15

[ TEMATY ]

treści wiary

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus wzywa do jasnej, jednoznacznej decyzji. Przykłady takich apeli rozsiane po Ewangeliach są bardzo wymowne. I chodzi nie tylko o to, że Jezus wybiera na swoich uczniów niektórych. Nie każdy ma porzucić wszystko, słysząc „pójdź za Mną”. Do wszystkich jednak zwrócone są wezwania do radykalnej przemiany.

Zaproszenie do królestwa

Kryje się ono już w streszczeniu pierwszych nauk Jezusa w Galilei: „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!” (Mk 1, 15). W bardziej dosłownym i bliższym dzisiejszemu językowi przekładzie będzie to brzmiało tak: „Nadeszła pora! Zbliżają się rządy Boga. Nawracajcie się i wierzcie w Dobrą Nowinę!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Co to dokładniej znaczy? Zdaniem Jezusa, minął już czas zwyczajnego, trochę sennego życia i czekania na wejście Boga w świat. Wkrótce będzie można odkryć królowanie Boga i doświadczyć tego, że „królestwo Boże w was jest” (Łk 17, 21). Można i trzeba wejść z zaufaniem do królestwa Bożego, a kto nie wejdzie, zostanie na zewnątrz (por. Mk 10, 15 i in.). I w tę ważną dobrą wiadomość trzeba uwierzyć.

Reklama

Do wejścia potrzebne jest nawrócenie. Dziś to słowo należy do języka religijnego, ale kryje się za nim obraz zawrócenia ze złej drogi. Starsi może pamiętają, że do konia podczas orki można zawołać na końcu pola: „nawracaj!”. Trzeba więc zmienić kierunek marszu, często na przeciwny. W języku Ewangelii to nawrócenie, gr. metanoia, akcentuje przemianę wewnętrzną, umysłową. Z niej wynika nowy kierunek.

Radykalna przemiana

Ta myśl o potrzebie dogłębnej zmiany życia i jednoznacznego wyboru przewija się w wielu miejscach. „Nikt nie może dwom panom służyć. Bo albo jednego będzie nienawidził, a drugiego – miłował; albo z jednym będzie trzymał, a drugim wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!” (Mt 6, 24). Mamona symbolizuje dobra materialne. Kto się na nich skupia, nie skupi się na więzi z Bogiem.

Dotyczy to najbardziej Apostołów i innych uczniów towarzyszących Jezusowi, gdyż ci, idąc za Nim, porzucają dotychczasowy sposób życia. Można być dobrym chrześcijaninem w zwykłym życiu, ale powołani muszą się od niego oderwać. Wahającemu się Jezus powiedział: „Ktokolwiek przykłada rękę do pługa, a wstecz się ogląda, nie nadaje się do królestwa Bożego” (Łk 9, 62). Można też przetłumaczyć: „nie jest przydatny królestwu Bożemu”, nie będzie go dobrze głosić.

Nawet więzi rodzinne mogą być przeszkodą. Nie całkiem, bo według tradycji, Apostołowie byli przeważnie żonaci, a kobiety towarzyszące im przy Zesłaniu Ducha Świętego to mogły być także ich żony. W Ewangelii czytamy nawet o teściowej św. Piotra (por. Mk 1, 30-31; według późniejszych przekazów miał on dwie córki).

Reklama

Jednakże Jezus powiedział z umyślną obrazową przesadą: „Jeśli kto przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem” (Łk 14, 26). Według Jezusa, trzeba odrzucić swoje dotychczasowe, banalne „ja” i całą sieć uwarunkowań.

Ta umyślna przesada umyka uwadze wielu czytelników Pisma Świętego. Chcieliby oni wszystko tłumaczyć literalnie, jakby czytali jakąś instrukcję obsługi. Tymczasem w ludzkim języku jest miejsce na rozmaite sposoby mówienia, także przenośne i przesadne. Pouczenie Jezusa, że lepiej odciąć sobie rękę, niż z jej powodu trafić do piekła, nie oznacza przecież, że należy sobie ucinać ręce (por. Mk 9, 43 i in.). Chodzi o to, żeby odrzucać okazje do grzechu.

Tak albo nie

Przeciwko niezdecydowaniu wypowiada się również św. Jan w Apokalipsie. Chrystus mówi w niej: „Znam twoje czyny, że ani zimny, ani gorący nie jesteś. Obyś był zimny albo gorący! A tak, skoro jesteś letni i ani gorący, ani zimny, chcę cię wyrzucić z mych ust” (Ap 3, 15-16). Taka nagana została skierowana do jednej ze wspólnot w Azji.

Jezus wobec przeciwników wyraził tę konieczność wyboru tak: „Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie; i kto nie zbiera ze Mną, ten rozprasza” (Mt 12, 30). Jak się okazuje, ludzie uważający się za neutralnych, obiektywnych itp. faktycznie mogą działać przeciwko Bogu i Chrystusowi. Zresztą i w życiu codziennym zaniechanie może zrodzić równie złe skutki, co umyślne szkodzenie.

Reklama

Jasność i jednoznaczność potrzebne są w naszych wyborach, ale także w tym, co mówimy. „Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie” (Mt 5, 37). Prawdę trzeba mówić stale, a nie tylko wtedy, gdy się uroczyście przysięga. Lepiej też nie mówić niejasno. Opinie niewyraźne i wykrętne świadczą zarówno o bałaganie w myśleniu i o zacieraniu granicy między dobrem a złem, jak i o braku odwagi. Takie skutki mają też często rozmaite kompromisy, w których godzimy się na „trochę” zła. (Nie jest jednak kompromisem, jeśli uda się wywalczyć tyle dobrego, ile w danej sytuacji jest możliwe).

Nie należy natomiast przyjmować logiki tego świata i czynić ustępstw kosztem Ewangelii. Dotyczy to nie tylko naszych prywatnych wyborów, lecz również życia społecznego. Pewna minister podająca się za katoliczkę powiedziała, że religię zostawia w przedpokoju swojego gabinetu. Jak parasol. Tymczasem papież Franciszek argumentuje: „Ewangelia nie jest neutralna jak woda destylowana; nie pozostawia rzeczy takimi, jakimi są, nie godzi się na kompromis z logiką świata, ale przeciwnie – rozpala ogień królestwa Bożego tam, gdzie panują ludzkie mechanizmy władzy, zła, przemocy, korupcji, niesprawiedliwości i marginalizacji”.

Przypowieść o sądzie

Człowiek powinien więc dokonać wyboru zasadniczego za dobrem, a nie za złem, a nie lawirować. W przypowieści o Sądzie Ostatecznym Jezus przedstawił jaskrawy podział na miłosiernych i niemiłosiernych, zbawionych i potępionych (por. Mt 25, 31-36). Zostaną oddzieleni od siebie jak owce od kozłów (żeby to należycie zrozumieć, trzeba wiedzieć, że kozy w kraju Izraela były czarne) – por. w. 32-33.

Reklama

Jest to właśnie przypowieść, czyli przedstawienie obrazowe, a nie scenariusz końca świata. Przypowieści skupiają się na jednej myśli, bez komplikowania problemu, żeby pokazać istotę rzeczy. Obraz sądu zatem miał skłonić słuchaczy do właściwego wyboru i czynnego miłosierdzia. Dał też poznać, że służący Bogu i bliźnim otrzymają w przyszłym życiu nagrodę, podczas gdy źli zostaną ukarani.

Zauważmy, że w życiu codziennym nie zawsze mamy do czynienia z postawami jednoznacznymi. W ludziach dobro i zło bywa przemieszane. Najczęściej nie jesteśmy ani biali, ani czarni, lecz raczej szarzy, jednakże w obliczu czasów ostatecznych i spotkania z Bogiem możliwe będzie tylko „tak” lub „nie”.

Według Apokalipsy św. Jana, różnica między złymi i dobrymi ma się wtedy uwyraźnić. „Kto krzywdzi, niech jeszcze krzywdę wyrządzi, i plugawy niech się jeszcze splugawi, a sprawiedliwy niech jeszcze wypełni sprawiedliwość, a święty niechaj się jeszcze uświęci!” (Ap 22, 11).

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedyny Syn Boga

No właśnie, w co wierzę albo lepiej – w Kogo? Na ile my, dorośli, pamiętamy jeszcze prawdy, które stanowią fundament naszej wiary? A może trzeba je sobie przypomnieć – krok po kroku? Jak niegdyś na lekcjach religii...

Pamiętamy dobrze z dzieciństwa zabawę w chowanego. Kiedy przyjrzymy się scenie pierwszego grzechu człowieka w raju, możemy dojść do wniosku, że zachowanie pierwszych rodziców przypomina trochę zabawę w chowanego. Z tą tylko różnicą, że Bóg nie potrzebuje ich szukać między drzewami tak, jak my szukamy jakiejś osoby podczas zabawy w chowanego. Przed Nim nic nie może się ukryć.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna przed wspomnieniem św. Maksymiliana Marii Kolbego

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

Karol Porwich/Niedziela

Nowenna do św. Maksymiliana M. Kolbego w oparciu o teksty z "Pism" świętego. Modlitwę rozpoczynamy 5 sierpnia.

Święty Maksymilianie, zapalony miłością Boga, opromieniony światłem Niepokalanej Dziewicy, wskazywałeś ludowi Bożemu rozliczne formy apostołowania do zwycięstwa dobra i dla rozszerzenia królestwa Bożego na całym świecie. Uproś nam światło i siłę, abyśmy mogli czynić dobro i pociągać innych do Chrystusowej miłości. Wstaw się do Pana o łaskę dla nas, abyśmy owładnięci tym samym zapałem miłości, wiarą i czynem mogli świadczyć o Chrystusie wśród naszych braci i dojść razem z Tobą do posiadania Boga w chwale wiecznej. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Duda: w ciągu 10 lat mojej prezydentury Polska stała się państwem nowego formatu

2025-08-05 21:40

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

prezydent.pl

Prezydent Andrzej Duda ocenił w swoim ostatnim orędziu, że w ciągu 10 lat prezydentury Polska stała się państwem nowego formatu. Jak mówił, zostawia polityce przekonanie, że słowo dane publicznie zobowiązuje. Podkreślił też, że prezydent elekt Karol Nawrocki otrzymał silny mandat do prowadzenia polskich spraw.

Prezydent w telewizyjnym orędziu podkreślił, że kiedy obejmował urząd w 2015 r., w polityce dominowała narracja: „nie da się”, wyrażona wprost przez ówczesnego ministra finansów Jacka Rostowskiego w rządzie Donalda Tuska słynnymi słowami: „pieniędzy nie ma i nie będzie”. Z tego powodu - jak mówił - chciał dotrzymać składanych zobowiązań wyborczych. - I tak się stało. Dotrzymałem słowa - oświadczył.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję