Reklama

Kościół

Platon z Oksfordu doktorem Kościoła

Kiedy papież Leon XIV potwierdził ogłoszenie św. Johna Henry’ego Newmana (1801-90) 38. doktorem Kościoła, wiadomość została przyjęta z radością wśród niegdyś prześladowanych i marginalizowanych katolików w Wielkiej Brytanii.

Niedziela Ogólnopolska 33/2025, str. 30-31

[ TEMATY ]

doktor Kościoła

en.wikipedia.org

John Henry Newman

John Henry Newman

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Istnieją święci, którzy nadal przemawiają do Kościoła, mimo upływu czasu – dzięki swojej wiernej postawie uczniów i wrażliwości na Ducha Świętego” – wyjaśniono po utworzeniu strony internetowej poświęconej twórczości Newmana, byłego anglikanina i wykładowcy Uniwersytetu Oksfordzkiego. „Chociaż wielu doktorów Kościoła wyróżnia się jednym szczególnym aspektem nauczania, Newman wyróżnia się szerokim wpływem na różne gałęzie doktryny i teologii oraz zaangażowaniem w problemy wiary, które pozostają palącymi tematami w naszych czasach”.

Wkład Newmana dostrzegany był przez każdego papieża, jednak to Paweł VI w 1963 r. złożył mu jeden z najpełniejszych hołdów, opisując jego duchową podróż jako „najbardziej mozolną, ale zarazem największą, najbardziej znaczącą i najbardziej rozstrzygającą, jaką ludzka myśl przebyła w epoce nowożytnej, by osiągnąć pełnię mądrości i pokoju”. Była to rozsądna ocena.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Dorobek Newmana był ogromny – poezja, hymny, eseje i powieści, a także dzieła klasyczne, takie jak Rozmyślania i modlitwy oraz autobiograficzna Apologia pro vita sua, które są dodrukowywane. Wydawnictwo Uniwersytetu Oksfordzkiego potrzebowało pięciu dekad, aby opublikować trzydzieści dwa obszerne tomy jego listów, a 250 tys. jego notatek, refleksji i intencji modlitewnych jest nadal publikowanych w formie cyfrowej przez National Institute for Newman Studies w Pittsburghu w USA, dlatego nazywany jest Platonem Oksfordu. W jednym ze swoich ostatnich przesłań Newman zażartował, że czuł się, jakby spędził „całe życie w domu”. Dziś mówi się, że jest tematem większej liczby studiów doktoranckich na rzymskich uniwersytetach niż jakakolwiek inna współczesna postać.

Newman był również doskonałym duszpasterzem, co podkreślają eksperci, a jego osobiste zrozumienie współczesnych dylematów chrześcijańskich wciąż niesie ze sobą istotne lekcje. „Był przede wszystkim kapłanem i nauczycielem, zaangażowanym w trwające całe życie dążenie do świętości, który przewidywał trudności, z jakimi będzie musiało zmierzyć się chrześcijaństwo w nadchodzącym, zsekularyzowanym świecie” – wyjaśnia ks. Ignatius Harrison, proboszcz Oratorium św. Filipa Neri w Birmingham, założonego przez przyszłego świętego w 1848 r. „Kochano go za życia nie dlatego, że wszyscy czytali jego słynne arcydzieła intelektualne, ale przede wszystkim za jego dobroć dla biednych, bezrobotnych i chorych”.

Newman, syn londyńskiego bankiera, wychował się w Kościele anglikańskim, a w młodym wieku przeszedł nawrócenie i przyjął wiarę kalwińską. Ukończył studia i wykładał na Uniwersytecie Oksfordzkim; w latach 1828-43 pełnił funkcję anglikańskiego rektora uniwersyteckiego kościoła St Mary the Virgin, współprzewodniczył też Ruchowi Oksfordzkiemu, którego celem było oczyszczenie Kościoła Anglii z ingerencji państwa i ożywienie przedreformacyjnych wierzeń i rytuałów.

Reklama

W 1845 r., doszedłszy do wniosku, że anglikańska via media, lub droga pośrednia między protestantyzmem a katolicyzmem, jest iluzją, Newman przyłączył się do Kościoła katolickiego. Pomagał w założeniu katolickiego uniwersytetu w Irlandii i przewodził odrodzeniu katolicyzmu w Anglii po trzech wiekach represji i ograniczeń. W 1879 r. został mianowany kardynałem przez Leona XIII, a jego pionierskie idee dotyczące historii Kościoła, eklezjologii, wiary i rozumu oraz misji świeckich są powszechnie uznawane za antycypujące Sobór Watykański II, który obradował w latach 1962-65. Uważa się, że prace Newmana nad rozwojem doktryny wywarły wpływ na soborową Konstytucję dogmatyczną o Objawieniu Bożym Dei verbum, a jego koncepcję „zmiany w ciągłości” można znaleźć w Deklaracji o wolności religijnej Dignitatis humanae. Jego argument, że idee religijne z czasem zyskują na jasności, można dostrzec również w wizji Kościoła przedstawionej w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium oraz w późniejszym powstaniu nowych ruchów i wspólnot katolickich.

Kiedy francuscy teologowie Henri de Lubac, Yves Congar i Jean Daniélou zapoczątkowali w połowie XX wieku nouvelle théologie, czyli ruch odnowy teologii we Francji, czerpali z Newmana, który odwoływał się do Pisma Świętego, tradycji wczesnego Kościoła oraz do nauk opartych na rzeczywistych uwarunkowaniach.

Obrona sumienia Newmana – opisana w jego dziele An Essay in Aid of a Grammar of Assent z 1870 r. jako „sąd rozumu i dyktat magisterialny” – wraz z jego pismami na temat chrześcijańskiej szczęśliwości i poczucia sacrum została uznana w Katechizmie Kościoła Katolickiego z 1992 r. W międzyczasie jego obrona praw Kościoła, wyrażona w Letter to the Duke of Norfolk z 1875 r., dawno już weszła do głównego nurtu katolicyzmu. Podobnie jak jego pisma na takie tematy, jak: edukacja, wolność kontra samowola oraz doczesna i wieczna tożsamość ludzkości, a także zgodność nauki z teologią i potrzeba dogmatów w walce z liberalizującą ideologią.

Reklama

Znaczenie tego angielskiego świętego wykracza poza Kościół katolicki. Również teologowie prawosławni docenili jego dogłębne studia nad greckimi Ojcami, takimi jak św. Atanazy, i dostrzegli wschodni akcent w jego rozumieniu tradycji patrystycznej, teologii trynitarnej i soteriologii. Myśliciele ze Wspólnoty Anglikańskiej, do której niegdyś należał Newman, choć zmartwieni jego „przeprowadzką” do Rzymu, również obficie czerpali z jego pism duchowych oraz z jego obrony doktrynalnej zmiany i rozwoju.

Według relacji samego Newmana, to właśnie maksyma św. Augustyna: Securus judicat orbis terrarum (Wyrok świata jest ostateczny), przyczyniła się do jego nawrócenia na katolicyzm. „Ale Newman był złożonym i subtelnym myślicielem, który odmówił postrzegania spraw w czarno-białych barwach, a w swoich postawach był zarówno radykalny, jak i konserwatywny” – powiedział mi podczas kanonizacji jego nieżyjący już biograf – ks. Ian Ker. „Chociaż z pewnością wierzył w obiektywną prawdę, dostrzegał również, jak różnie ludzie postrzegają dowody, w sposób, który pozostaje istotny dla obecnych debat na temat ateizmu, naukowego redukcjonizmu i postmodernizmu” – dodał.

Kiedy papież Franciszek w październiku 2019 r. kanonizował Newmana, został on pierwszym angielskim świętym, który nie poniósł śmierci męczeńskiej, ogłoszonym od sześciu wieków. Jest dopiero drugim doktorem Kościoła urodzonym w Anglii od czasów św. Bedy w VIII wieku.

To, że kraj, w którym katolicy byli wykluczeni z życia publicznego, pracy i edukacji, mógł wydać świętego porównywalnego ze św. Augustynem czy św. Tomaszem z Akwinu zaledwie kilka pokoleń temu, jest rzeczywiście opatrznościowa – i jesteśmy wdzięczni papieżowi Leonowi XIV za decyzję, która pomoże zdefiniować jego pontyfikat.

Na nagrobku Newmana w Oratory widniał skromny łaciński slogan: Ex umbris et imaginibus in veritatem (Od cieni i obrazów do prawdy). W ostatnim liście podkreślił on, że „nie ma skłonności do świętości”. Kościół katolicki postanowił inaczej i teraz posunął się o wielki krok dalej – zwrot losu, który przewidział ówczesny brytyjski minister spraw zagranicznych Archibald Primrose, lord Rosebery, który udał się do Birmingham w sierpniu 1890 r., aby zobaczyć ciało Newmana złożone do grobu. „To był koniec młodego kalwinisty, wykładowcy z Oksfordu, surowego wikariusza kościoła St Mary the Virgin” – zanotował lord Rosebery. „Wydawało się, że cały cykl ludzkiej myśli i życia skupił się w tym spokoju... Łaskawe światło doprowadziło i pokierowało Newmana ku temu dziwnemu, błyskotliwemu, niezrównanemu końcowi”.

2025-08-12 14:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: papież ogłosił św. Grzegorza z Nareku doktorem Kościoła powszechnego

[ TEMATY ]

doktor Kościoła

wikipedia.org

Na początku Eucharystii sprawowanej 12 kwietnia bazylice św. Piotra w Watykanie Franciszek ogłosił ormiańskiego filozofa, poetę i mistyka św. Grzegorza z Nareku doktorem Kościoła powszechnego. Został on 36. postacią chrześcijaństwa, obdarzoną przez Kościół katolicki tym tytułem.

Z prośbą o zaliczenie tego wybitnego poety i uczonego ormiańskiego, żyjącego na przełomie X i XI wieku, do grona doktorów Kościoła, wystąpił prefekt Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych kard. Angelo Amato SDB. Przypomniał powody te decyzji. Mówiąc o doktrynie św. Grzegorza zaznaczył, że wyróżniała się ona poczuciem grzechu i ograniczeń człowieka, który nie jest w stanie mówić o Bogu i z Bogiem bez pośrednictwa Słowa Wcielonego; refleksją nad tajemnicą Trójcy Świętej, której odzwierciedlenie widział on w duszy ludzkiej; obroną nadprzyrodzonej skuteczności sakramentów i ich roli w Kościele, oraz nabożeństwem do Maryi Panny, podkreślając Jej absolutną wolność od grzechu i Jej rolę pośredniczki między Bogiem a człowiekiem.
CZYTAJ DALEJ

Awaria samochodu Leona XIV

2025-10-07 12:49

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Nawet następcy św. Piotra nie zawsze wszystko idzie gładko: jak poinformowała we wtorek włoska agencja informacyjna ANSA, samochód Leona XIV nie chciał zapalić. Samochód miał zawieźć zwierzchnika Kościoła do Castel Gandolfo, gdzie papież w ostatnich tygodniach regularnie przyjeżdża w poniedziałkowe wieczory, aby spędzić tam noc i dzień.

Awaria samochodu tylko na krótko opóźniła papieską podróż. Jak podała agencja ANSA, po kilku chwilach papież wsiadł do samochodu towarzyszącego. Bagaż również został szybko przeniesiony.
CZYTAJ DALEJ

Rada ds. Społecznych KEP: przypominajmy o godności człowieka

2025-10-07 15:48

[ TEMATY ]

KEP

Rada ds. Społecznych KEP

Konferencj Episkopatu Polski

BP KEP

Rada ds. Społecznych KEP

Rada ds. Społecznych KEP

Temat godności człowieka poruszono dziś na spotkaniu Rady ds. Społecznych KEP, które odbyło się w siedzibie Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski. - Świat zapomina dziś, że każdy człowiek jest osobą, że ma szczególną godność, że jest kimś wyjątkowym. Musimy jako Kościół podjąć wysiłek, by to wszystkim uświadamiać - powiedział w rozmowie z KAI przewodniczący Rady, bp Marian Florczyk.

Bp Florczyk zwrócił uwagę, że obserwacja świata i relacji społecznych skłania do wniosku, że mamy do czynienia z pewną degradacją koncepcji godności człowieka. - Niektórzy nie uświadamiają sobie, że człowiek jest bytem wyróżniającym się w świecie, postrzegają go jak każde inne stworzenie. Zabić człowieka, pogardzić człowiekiem, ośmieszyć człowieka - to nie robi żadnego wrażenia - powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję