Reklama

„Ecclesia de Eucharistia”

Niedziela włocławska 34/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piękno celebracji eucharystycznej

W rozdziale tym Jan Paweł II wyraża swoją wielką troskę o piękno celebracji eucharystycznej. Stwierdza, że uczta eucharystyczna jest prawdziwie ucztą świętą, w której prostota znaków kryje niezmierzoną głębię świętości Boga. Dlatego Kościół w ciągu wieków i przy zmieniających się kulturach czuł się zobowiązany, aby sprawować Eucharystię w oprawie godnej tej wielkiej Tajemnicy (n. 48). W kontekście tego wielkiego i głębokiego poczucia tajemnicy staje się zrozumiałe, w jaki sposób wiara Kościoła w tajemnicę eucharystyczną wyraziła się w dziejach nie tylko poprzez wewnętrzną postawę pobożności, lecz także przez szereg form zewnętrznych, mających na celu wyrażenie i podkreślenie doniosłości sprawowanego wydarzenia (n. 49). Papież przypomina, że Eucharystia kształtowała Kościół i duchowość i wywarła mocny wpływ na kulturę, szczególnie w sferze estetyki. Architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka bezpośrednio lub pośrednio znajdowały w Eucharystii motyw wielkiego natchnienia (n. 49). Jan Paweł II podkreśla z naciskiem, że piękno i godność celebracji eucharystycznej chronią przede wszystkim konkretne przepisy liturgiczne, których trzeba pieczołowicie przestrzegać. Kieruje gorący apel, ażeby podczas sprawowania Ofiary Eucharystycznej normy liturgiczne były zachowywane z wielką wiernością. Są one konkretnym wyrazem autentycznej eklezjalności Eucharystii (zob. n. 52). Skarb Eucharystii jest zbyt wielki i cenny, żeby ryzykować jego zubożenie czy też narażenie na szwank przez eksperymenty bądź praktyki wprowadzane bez uważnej oceny ze strony kompetentnych władz kościelnych (n. 51).

W szkole Maryi
„Niewiasty Eucharystii”

W ostatnim, szóstym rozdziale nowej encykliki Jan Paweł II wprowadza chrześcijan do szkoły Maryi - „Niewiasty Eucharystii”. Papież z wielką subtelnością stwierdza, że jeśli chcemy ponownie odkryć ścisłą więź, jaka istnieje między Kościołem a Eucharystią, w całym jej bogactwie, nie możemy zapomnieć o Maryi, Matce i Wzorze Kościoła (n. 53). Biskup Rzymu przypomina, że w liście apostolskim Rosarium Virginis Mariae, uznając Najświętszą Dziewicę za Mistrzynię w kontemplowaniu oblicza Chrystusa, włączył do tajemnic światła również ustanowienie Eucharystii. Maryja bowiem może nas prowadzić ku temu Najświętszemu Sakramentowi, ponieważ jest z nim głęboko związana (n. 53). Przeżywanie w Eucharystii pamiątki śmierci Chrystusa oznacza, że - na wzór Jana - przyjmiemy do siebie Tę, która za każdym razem jest nam dawana za Matkę. Oznacza jednocześnie podjęcie zadania upodabniającego się do Chrystusa w szkole Matki i zgodę na to, aby nam towarzyszyć (n. 57). Co więcej, dodaje Jan Paweł II, w Eucharystii Kościół łączy się w pełni z Chrystusem i z Jego Matką, utożsamiając się z duchem Maryi. Jest to prawda, którą można zgłębiać, odczytując Magnificat w perspektywie eucharystycznej. Eucharystia jest bowiem, podobnie jak hymn Maryi, przede wszystkim uwielbieniem i dziękczynieniem (n. 58).
W zakończeniu Jan Paweł II, wspominając 50. rocznicę swoich święceń kapłańskich, wyraża radość, że dane mu było złożyć świadectwo wiary w Eucharystię i ofiarować Kościołowi tę encyklikę. Na progu trzeciego tysiąclecia staje ona jako wezwanie do odkrycia na nowo nieprzebranych bogactw zawartych w tajemnicy Eucharystii, a jednocześnie wytycza drogę odnowionego życia chrześcijańskiego (n. 59-60). Program zaś odnowionej gorliwości w życiu chrześcijańskim - zdaniem Ojca Świętego - wiedzie przez Eucharystię, która winna być przeżywana w swej integralności, czy to w wydarzeniu liturgicznym, czy w osobistym dialogu z Jezusem tuż po przyjęciu Komunii św., czy też podczas modlitwy na adoracji eucharystycznej poza Mszą św. (n. 61). Papież wzywa także, aby skarb Eucharystii skłaniał wszystkich chrześcijan do dążenia ku mecie, jaką jest pełne dzielenie się nią z wszystkimi braćmi, z którymi łączy nas wspólny chrzest. Dodaje jednak słowa: „Aby nie utracić tego skarbu, trzeba jednak uszanować wymogi wypływające z faktu, że jest on sakramentem komunii w wierze i w sukcesji apostolskiej” (n. 61). Usilnie zachęca wszystkich o przekazywanie kolejnym pokoleniom chrześcijan wiary i nauki o tajemnicy Eucharystii, stwierdzając, że nie może zostać zagubiona choćby najmniejsza jej cząstka. I dodaje: nie ma niebezpieczeństwa przesady w trosce o tę Tajemnicę, gdyż w tym Sakramencie zawiera się cała tajemnica naszego zbawienia (n. 61).
Słowa, bogactwo treści i przesłanie zawarte w encyklice o Eucharystii winny stać się nie tylko przedmiotem uważnej lektury, ale wręcz częstej, osobistej medytacji i rozważania. Pomogą one bowiem i wydatnie przyczynią się do głębszego umiłowania tego Misterium i najcenniejszego Skarbu, które jest naszym doświadczeniem oraz źródłem i szczytem życia Kościoła i każdego z nas.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Żeby nie zapomnieć” - Siostry zakonne wobec Holokaustu i represji w PRL

2025-10-22 16:05

[ TEMATY ]

Holokaust

siostry zakonne

represje w PRL

Heschel Center News

53. Ogólnopolska Konferencja Naukowa Historyków Zakonnych

53. Ogólnopolska Konferencja Naukowa Historyków Zakonnych

W czasie wojny pomagały Żydom, a po 1945 roku same doświadczały prześladowań. Świadectwa działań polskich sióstr zakonnych, przez lata ukryte w klasztornych archiwach, stają się częścią naukowych badań i wspólnej pamięci. Temu poświęcona jest 53. Ogólnopolska Konferencja Naukowa Historyków Zakonnych, współorganizowana przez Centrum Heschela KUL.

Miejscem pierwszego dnia obrad była siedziba Konferencji Episkopatu Polski. Konferencję otworzyła siostra sercanka, dr Jadwiga Monika Kupczewska z Ośrodka Badań nad Geografią Historyczną Kościoła w Polsce KUL i przewodnicząca Komisji Historycznej przy Konferencji Wyższych Przełożonych Żeńskich Zgromadzeń Zakonnych (KWPŻZZ). „W ciszy naszych archiwów, pracy w bibliotekach, czytaniu, śledzeniu relacji, dokumentujemy i zbieramy je, żeby nie zapomnieć i żeby ta tragedia nigdy więcej nie dotknęła nikogo” – mówiła s. Kupczewska o postawach sióstr wobec Zagłady Żydów. Drugi dzień obrad w Centralnym Przystanku Historia IPN będzie poświęcony powojennym represjom wobec zakonów żeńskich.
CZYTAJ DALEJ

Rzym: napływ wiernych przy grobie Franciszka pół roku po jego śmierci

2025-10-21 20:59

Vatican News

W bazylice Santa Maria Maggiore, sześć miesięcy po śmierci papieża Franciszka, liczni pielgrzymi oddają hołd miejscu spoczynku argentyńskiego Ojca Świętego, który pozostał w sercach wielu ze względu na swoją bliskość wobec osób w potrzebie. Kardynał Rolandas Makrickas, archiprezbiter bazyliki, podkreśla: „Ludzi przyciąga jego radość życia Ewangelią w autentyczny sposób".

Biała róża postawiona obok napisu Franciscus wydaje się być prezentem dla tych, którzy 21 października zostali zaskoczeni porannym deszczem w Rzymie, a mimo to ustawili się w kolejce, aby wejść do papieskiej bazyliki Santa Maria Maggiore. Przed grobem papieża Franciszka oddali mu hołd dokładnie sześć miesięcy po jego odejściu.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa za zmarłych kanoników i prałatów Kapituły Katedralnej

2025-10-22 21:29

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W uroczystość poświęcenia bazyliki katedralnej w Sandomierzu na wspólnej Mszy św. pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza Krzysztofa Nitkiewicza, zebrali się prałaci, kanonicy gremialni i honorowi Sandomierskiej Kapituły Katedralnej. W liturgii uczestniczyły siostry zakonne oraz wierni świeccy.

- W ostatnim dwudziestoleciu nasza katedra odzyskała dzięki pracom konserwatorskim i remontowym swój pierwotny splendor, a rocznica jej poświęcenia przypomina o pięknie Kościoła – wspólnoty oraz o roli katedry – świątyni biskupiej w życiu diecezji – mówił bp Nitkiewicz we wprowadzeniu do Mszy Świętej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję