Reklama

„Dlaczego nie słychać metalicznych tonów dzwonów?”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

(uwagi o tradycji religijnej na pograniczu obrzędowości i techniki)

Według Słownika Języka Polskiego (prof. M. Szymczak red., PWN 1999, Warszawa) termin „tradycja” dotyczący religii oznacza „obok ksiąg świętych źródło objawienia, obejmujące pisma religijne wczesnych teoretyków doktryny religijnej, przepisy religijne oraz orzeczenia władz religijnych itp.”.
Jednak w życiu chrześcijanina Tradycja jest czymś więcej - aktualizacją Objawienia w życiu Kościoła, obejmująca refleksję nad Pismem Świętym, pismami Ojców Kościoła, rozwijającą się wciąż myśl teologiczną, a także ukształtowaną przez wieki - również jako swoista forma zbliżenia wiernych ku Objawieniu - obrzędowość, której praktycznie nieodłącznym elementem są dzwony.

Trzynaście wieków historii

Dzwony znane były już w starożytności (Bizancjum), a w obrządku rzymskim ich historia sięga wieku VII. Dzwon zwoływał wiernych na Mszę św., żegnał zmarłych, obwieszczał Niedzielę Wielkanocną. Specjalnie poświęcone dzwony uruchamiano też podczas huraganów, powodzi, gradobicia. O znaczeniu dzwonów niech świadczy fakt, że zwykle otrzymywały one imiona władców, zaś podczas zbrojnych konfliktów (również podczas II wojny światowej) były w miarę możliwości chronione i ukrywane.
Technicznie, dzwony były sygnalizacyjnymi narzędziami dźwięku, odlanymi z brązu, złota, żeliwa (porcelany). W ciągu trzynastu wieków w Europie przy odlewaniu dzwonów znalazło zatrudnienie tysiące specjalistów zwanych ludwisarzami. Technika odlewu brązu, zwana metaloznawstwem stopów rozwinęła się w świecie właśnie dzięki zapotrzebowaniu na dzwony dla nowo powstających kościołów. Również technika rytu i reliefu rozwinęła się przy okazji odlewania dzwonów - były na dzwonach imiona i nazwiska fundatorów, ludwisarzy, data odlania i nazwa dzwonu.
Ton dzwonu towarzyszący nie tylko uroczystościom religijnym pozostawił również swoje echo w sztuce - inspirował poetów i autorów powieści (wystarczy przypomnieć piękną strofę Kasprowicza „Na Anioł Pański biją dzwony / niech będzie Chrystus pochwalony / niech będzie Maria pochwalona / Na Anioł Pański biją dzwony”), był wykorzystywany w muzyce symfonicznej - przykładem są dzwonki orkiestrowe, włoskie campanelli.
Aby wykorzystać fizyczne prawa rozchodzenia się dźwięku należało, pomimo dużego ciężaru dzwonu, podnieść go na jak najwyższą wysokość w kościele - w ten sposób powstała architektura dzwonnic, projektowanych odtąd równocześnie z budową kościołów. Dzwonnice przylegały do kościoła lub wieńczyły go w kształcie wieży, sygnaturki lub latarni. Najstarsze pochodzą z IX w. Są to wolnostojące wieże wielokondygnacyjne o jednolitych ścianach z małymi otworami okiennymi w górnej części, wykorzystywane także jako wierze strażnicze. W wieku XI i XII elewacje dzwonów romańskich wzbogacano urozmaiconymi podziałami ścian. W architekturze gotyckiej dzwonnice odznaczały się strzelistością oraz lekkością, zaś w okresie klasycznym powstawały wolno stojące dzwonnice wieżowe (przykładem jest kościół św. Anny w Warszawie). Jako ciekawostkę można dodać, że klasztory Cystersów w ogóle pozbawione były wysokich dzwonnic, zamiast których stosowano sygnaturki.
W architekturze Rusi dzwonnica, jej potężna postawa, pełniła również funkcję świątyni, na szczycie której znajdowały się kondygnacje z dzwonami - przykładem jest tu dzwon „Iwan Wielki” na Kremlu moskiewskim (1505-1600). Inną formą były połączenia z bramą lub mieszane, o ścianach arkadowych. W polskim budownictwie drewnianym spotyka się np. dzwonnice z piętrem dzwonowym nadwieszonym w formie izbicy (do wieku XVI). W XVII w. była to forma schodkowe cofnięta, albo z bramą w przyziemiu. Czasy najnowsze to dla dzwonnic okres ewolucji już nie tyle architektonicznej, ile raczej użytkowej.

Ciężkie serce dzwonu

Na początku XXI w. obserwujemy sytuację, w której pewne liberalne środowiska proponują chrześcijanom rozwiązania sprzeczne z duchem tradycyjnej obrzędowości. Przykładem może być lansowana ostatnio „nowość” - różaniec w formie karty kredytowej, na którą naniesione są półwypukłe paciorki. Przedmiot ten ma stanowić trwałe, wygodne i estetyczne zastępstwo tradycyjnego różańca. Wydaje się jednak, że przede wszystkim ma on być rzeczą „mniej wstydliwą dla użytkownika”, który będzie mógł się modlić, udając, że przelicza pieniądze... Inne firmy proponują zaś kartki świąteczne, na których Dzieciątko Jezus to zwykła lalka z plastiku, z wyraźnie widocznymi błędami formy metalowej, Maryja zaś przypomina postać „żywcem” wyjętą z telewizyjnej kreskówki.
Również dzwony zdają się padać ofiarą liberalizmu i owczego pędu ku nowoczesności. Zwolennicy rozwiązań technicznych proponują dziś zastąpienie tradycyjnych dzwonów dźwiękami odtwarzanymi z taśmy - już teraz w wielu parafiach przeprowadzono tego typu zmianę. Dla wiernych nieposiadających wykształcenia technicznego zmiana może być prawie niezauważalna, jednak specjaliści twierdzą, że nawet najlepsza elektronika wyraźnie zniekształca metaliczny ton.
Celem zamiany tradycyjnych dzwonów na tzw. elektroniczne jest głównie obniżenie finansowych kosztów eksploatacji oraz łatwość ich uruchamiania. Innym - kto wie czy nie bardziej istotnym - powodem jest fakt, że obecnie na dzwonnicach nie brakuje... przekaźników sygnału z telefonów komórkowych, zaś dla dobrego przekazu sygnału w „komórce” niewskazane są drgania powstające przy uderzeniu ciężkiego serca o płaszcz dzwonu.
Aby uzyskać pozwolenie na zainstalowanie takiego przekaźnika - i w konsekwencji wymianę dzwonów na ich elektroniczny substytut - wystarczy opracować i przedłożyć w Kurii Metropolitarnej odpowiednią dokumentację techniczną. Pozwolenia można również (teoretycznie) nie otrzymać - może więc bardziej szczegółowy wgląd w przedkładane dokumenty pozwoliłby uniknąć kłopotów z niekoniecznymi innowacjami?
Podstawową wadą sprzętu elektronicznego jest to, że okresowy brak prądu może uniemożliwić, lub przynajmniej mocno utrudnić przeprowadzenie ważnej uroczystości religijnej (a instalowanie zasilania awaryjnego specjalnie dla dzwonnicy jest zdecydowanie mało opłacalne). W imię tradycji zatem, wskazane jest jednak zachowanie dzwonów tradycyjnych, mechanizując jedynie ich napęd, ale pozostawiając „w odwodzie”, jako alternatywny, napęd tradycyjny.
Wszechobecne nowinki (również na polu życia religijnego) z każdym dniem powszednieją. Przyzwyczajeni do coraz to nowych rozwiązań zaczynamy przyjmować je mechanicznie, przestając zwracać uwagę na ich wady. Przyczyny tego zjawiska można upatrywać w zalewie kiczu kultury masowej, której atak na umysły społeczeństwa zwiększył się znacznie wraz z początkiem okresu budowania demokracji. Przykładem kiczu jest obecnie ok. 85% reklam, filmów i produkcji telewizyjnej, adresowanej do większości, masy o prostym guście. Jest to przyzwyczajanie widza do obojętności, spłycanie wyobraźni i wrażliwości uczuciowej odbiorcy. Efekty tego oddziaływania jest właśnie brak społecznej reakcji na zmiany obrzędowości, tradycji w Kościele.
Jest to sytuacja zagrożenia dla ludzi wierzących, którym zamiast przepełnionej wiarą refleksji proponuje się religię bez wiary, bez teologii, efekt lenistwa duchowego człowieka. Czy trudno będzie z tym zjawiskiem walczyć? Niestety tak, nie można jednak z tej walki zrezygnować. Wciąż jeszcze znajdzie się w społeczeństwie grupa ludzi wrażliwych (estetycznie i duchowo) którym tak samo trudno pogodzić się z sekularyzmem religijnym, jak i zaakceptować przekaźnik komórkowy o historii liczącej kilka dekad, rugujący dzwony obecne w kulturze chrześcijańskiej od trzynastu wieków z obiektów kultu religijnego liczącego ponad dwa tysiące lat.
Historia dzwonów to obrazowy przykład przykrego zjawiska obecnego u nas w kulturze i religijności, będący w istocie znakiem ostrzegawczym dla chrześcijan.
Niestety, nie ukształtował się we właściwym czasie język dyskursu, co powinno mieć miejsce w początkach budowania demokracji. Efekty tego obserwujemy dziś, gdy nawet w środowisko kościelne w łatwy sposób wkradają się przeróżne wątpliwe nowości. Bardzo często gubi się partykularyzm myślenia, brakuje szerszych horyzontów i spojrzenia porównawczego. Dlatego należy być czujnym, aby nie osłabić, a konsekwencji nie zatracić własnej tożsamości. Trudno zgodzić się bez oporu na niszczenie obrzędowości - tradycyjnej kultury wspólnoty chrześcijańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piekary Śląskie – biskupi sprawowali Mszę św. w sanktuarium Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej

2025-06-10 13:24

[ TEMATY ]

biskupi

Piekary Śląskie

Episkopat.pl

Biskupi sprawowali Mszę św. sanktuarium w Piekarach Śląskich

Biskupi sprawowali Mszę św. sanktuarium w Piekarach Śląskich

We wtorek 10 czerwca członkowie KEP sprawowali Eucharystię w bazylice w Piekarach Śląskich, gdzie czczony jest obraz Matki Bożej Piekarskiej - Śląskiej Gospodyni. Modlitwie biskupów przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący KEP, a homilię wygłosił bp Marek Szkudło, administrator archidiecezji katowickiej.

Była to pierwsza wspólna Eucharystia podczas rozpoczynającego się we wtorek 401. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski. Eucharystii przewodniczył abp Tadeusz Wojda SAC, przewodniczący KEP.
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący Episkopatu modlił się pod pomnikiem ofiar pacyfikacji kopalni Wujek

2025-06-10 09:30

[ TEMATY ]

pacyfikacja

abp Tadeusz Wojda

kopalnia Wujek

Przewodniczący Episkopatu

Episkopat.pl

Abp Tadeusz Wojda odmówił modlitwę pod pomnikiem ofiar pacyfikacji kopalni Wujek

Abp Tadeusz Wojda odmówił modlitwę pod pomnikiem ofiar pacyfikacji kopalni Wujek

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda we wtorek o poranku odmówił modlitwę pod krzyżem-pomnikiem ofiar pacyfikacji Kopalni Węgla Kamiennego Wujek. Tego dnia w Katowicach rozpocznie się 401. Zebranie Plenarne KEP.

Górnicy z katowickiej kopalni protestowali przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego. 16 grudnia 1981 r. strajk został brutalnie spacyfikowany przez siły milicji i wojska. Zginęło dziewięciu górników: Józef Czekalski, Józef Krzysztof Giza, Joachim Gnida, Ryszard Gzik, Bogusław Kopczak, Andrzej Pełka, Jan Stawisiński, Zbigniew Wilk i Zenon Zając.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Częstochowska „Od Oceanu do Oceanu” już wolna - rozpoczyna wizytę we Włoszech

2025-06-10 22:20

[ TEMATY ]

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Dzisiaj, 10 czerwca o godz. 13:45 po 10 dniach blokady celnej otrzymaliśmy wiadomość, że Ikona wreszcie dotarła do sanktuarium w Varese koło Mediolanu. Przez 10 dni była przetrzymywana we włoskiej komorze celnej na granicy Unii Europejskiej. Zadawano kolejne pytania, na które odpowiedzi znajdowały się w załączonych do Ikony dokumentach. W końcu 9 czerwca pobrano opłatę wysokości 116,6 euro od każdej skrzyni niezależnie od tego, co w nich było. Większa zawierała Ikonę, druga mniejsza oprzyrządowanie do umieszczenia Jej w feretronie.

Niestety, wszystkie przygotowane wcześniej uroczystości musiały zostać odwołane.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję