Reklama

Obrońca oszukanych konsumentów

Około 500 telefonów i ponad 100 osobistych interwencji każdego miesiąca przyjmuje Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie.

Niedziela warszawska 40/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Przychodzą do nas osoby, które zawierały umowy z operatorami TV kablowej, operatorami telefonii komórkowej, umowy o dzieło dotyczące wstawiania okien, drzwi itp. Mnóstwo skarg dotyczy developerów, przedsiębiorstw - mówi Katarzyna Taczanowska-Wileńska z biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Konsument może uzyskać u rzecznika bezpłatną pomoc i poradę prawną. Rzecznik ma prawo występować do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskami o wszczęcie postępowania przeciwko przedsiębiorcom nadużywającym swojej pozycji. Może też wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Uprawnieniem rzecznika jest także składanie wniosków o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów. Niestety, nie ma on uprawnień do wydawania nakazów, zakazów, czy nakładania kar na przedsiębiorców.
Z dniem 1 stycznia br. nastąpiła zmiana przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej. Dla klienta oznacza ona większe możliwości w zakresie reklamowania towaru. Np. termin „wadliwość towaru” zastąpiony został pojęciem „niezgodności z umową”. Tzn. jest złej jakości, nie posiada właściwości, jakie mieć powinien lub o jakich zapewniała reklama. Konsument może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Wybór należy do konsumenta. W myśl nowych przepisów odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata od daty wydania towaru. W razie wymiany towaru termin ten liczony jest od początku. Sprzedawca, do którego konsument zwrócił się z żądaniami w związku z „niezgodnością towaru z umową”, zobowiązany jest ustosunkować się do takiego żądania w terminie 14 dni. W przeciwnym razie uznaje się roszczenia za uzasadnione.
Ale jak mówi Katarzyna Taczanowska-Wileńska, konsumenci najczęściej są poszkodowani, ponieważ nie czytają dokładnie umów handlowych. Często istotne warunki umowy zapisane są bardzo drobnym drukiem i wydają się klientowi mało ważne.
Zainteresowani mogą zwracać się o pomoc do Miejskiego Rzecznika Konsumentów drogą listowną, telefoniczną, internetową lub przyjść osobiście do biura, które otwarte jest w poniedziałek w godz. 10.00-18.00, zaś od wtorku do piątku w godz. 8.00-16.00.
Małgorzata Rothert, ul. Górskiego 7, 00-033 Warszawa, tel./fax (0-22) 827-76-37, e-mail: mrothert@warszawa.um.gov.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież apeluje o zawieszenie broni i poszanowanie prawa humanitarnego w Strefie Gazy

2025-07-27 14:04

[ TEMATY ]

Watykan

Vatican Media

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty zaapelował o pokój, pozdrawiał starszych i młodzież, a także grupy wiernych obecne na placu św. Piotra.

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

Mazowieckie: Zarzut zabójstwa znajomego dla proboszcza z powiatu grójeckiego

2025-07-25 20:41

[ TEMATY ]

śmierć

Adobe Stock

60-letni proboszcz z gminy Tarczyn usłyszał zarzut zabójstwa 68-letniego znajomego, którego podpalone ciało znaleziono na drodze w powiecie grójeckim. Śledczy zamierzają jednak zmienić zarzut na zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem – przekazała PAP prokuratura w Radomiu.

Ksiądz z parafii w Przypkach przyznał się do winy i wskazał motywy zabójstwa swojego znajomego – poinformowała PAP w piątek wieczorem rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Radomiu Aneta Góźdź.
CZYTAJ DALEJ

Świętowali jubileusz

2025-07-27 20:19

Biuro Prasowe AK

- Historia Marii Magdaleny wpisuje się w treść tego, co przeżywamy podczas każdej Eucharystii, ale to jest także treść życia, wiary, miłości tej ziemi, nadziei upadków i powstań, tych wszystkich ludzi, którzy tutaj żyli i których życie duchowe od 200 lat związane jest z tą parafią i z tą świątynią poświęconą św. Marii Magdaleny – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie odpustu w Odrowążu Podhalańskim, gdzie świętowano 200-lecie powstania parafii.

Na początku uroczystości przedstawiciele czterech wsi tworzących parafię — Odrawąża, Zaucznego, Pieniążkowic i Działu — powitali abp. Marka Jędraszewskiego. Jeden z sołtysów przypomniał, że historia parafii rozpoczęła się 200 lat temu w Pieniążkowicach, skąd wyszła procesja, by położyć kamień węgielny pod budowę kościoła w Odrowążu. – Polska nie istniała. Trudne czasy. Nasi pradziadkowie wybudowali tę świątynię, która do dzisiejszego dnia trwa – mówił. – Jeżeli będziemy kierować się słowami, które są na sztandarach — Bóg, honor, ojczyzna — i tak postępować, to na pewno będziemy i przetrwamy — dodawał mężczyzna.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję