Reklama

Kultura

Festiwal „Gaude Mater” uczcił 1050. rocznicę Chrztu Polski

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Magdalena Niebudek/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

historia Polski losami Świętych opowiedziana” to tytuł koncertu, który zabrzmiał 6 maja wieczorem w Bazylice Jasnogórskiej na zakończenie 26. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Koncert będzie upamiętnieniem 1050. rocznicy Chrztu Polski.

W programie koncertu znalazły się takie dzieła i utwory, jak: "Bogurodzica", "Annua recolamus" (sekwencja o św. Wojciechu), "Gaude Mater Polonia" (hymn z oficjum o św. Stanisławie), "Fulget in orbe dies" (responsorium z oficjum o św. Jadwidze), "Ostatni list świętego Maksymiliana" - Paweł Łukaszewski, Lacrimosa z „Polskiego Requiem” - Krzysztof Penderecki, Fragmenty muzyki z filmu o ks. Jerzym Popiełuszce "Wolność jest w nas" - Paweł Sydor, Totus tuus - Henryk Mikołaj Górecki , Victoria - Wojciech Kilar. Wyboru i opracowania tekstów dokonał ks. prof. Kazimierz Szymonik.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Magdalena Niebudek/Niedziela


Podczas koncertu wystąpili: Krystyna Nowak - sopran, Virum Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński - zespół powstał w listopadzie 2013 r. Tworzą go pasjonaci śpiewu gregoriańskiego, którzy poprzez swoją działalność pragną propagować ten rodzaj muzyki. Repertuar zespołu stanowią zarówno klasyczne formy gregoriańskie, jak i twórczość postklasyczna, Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, który jest 24-osobowym, zawodowym chórem mieszanym. Powstał w 1987 r. jako autorski pomysł jego założyciela i do dziś kierownika Janusza Siadlaka (przygotowanie chóru - Janusz Siadlak), Chór Instytutu Muzyki Akademii Jana Długosza - chóry kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie mają długą i bogatą tradycję. Pierwszy chór tego kierunku powstał w 1977 r. W 1985 r. w Instytucie Muzyki działały już dwa chóry - żeński i mieszany, oba prowadzone przez Krzysztofa Pośpiecha (przygotowanie chóru - Przemysław Jeziorowski), Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski "Pueri Claromontani" powstał w 2003 r. w wyniku przekształcenia Chóru Chłopięcego Ośrodka Promocji „Gaude Mater”. Obecnie działa pod patronatem Jasnej Góry, pod dyrekcją Jarosława Jasiury, dyrygenta, kompozytora i organisty (przygotowanie chóru - Jarosław Basiura), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana rozpoczęła działalność w marcu 1945 r. jako drugi zespół orkiestrowy w powojennej Polsce. W 1965 r. przeniosła się do swojej nowej siedziby, która służy jej do dziś. Zespół koncertował we Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Francji, Niemczech, Holandii, Szwecji i Korei Południowej. Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej niejednokrotnie zapewniała oprawę muzyczną imprezom o zasięgu międzynarodowym, pod dyrekcją Adama Klocka.

Reklama

Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskie Andrzej Duda. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu wystąpiło 500 wykonawców, 6 orkiestr, 10 chórów i zespołów wokalnych, m.in. z Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch, Niemiec, Ukrainy, Rosji.

W tym roku Festiwal upamiętnił 1050. rocznicę Chrztu Polski i 90. rocznicę urodzin kompozytora Juliusza Łuciuka. W programie Festiwalu znalazły się również koncerty muzyki cerkiewnej i synagogalnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Magdalena Pijewska/Niedziela


Jednym z ciekawszych wydarzeń Festiwalu było prawykonanie „Gregorian Jazz” Stanisława Fiałkowskiego oraz koncert „Verbum Incarnatum” z udziałem Pawła Gusnara, znakomitego saksofonisty sopranowego. Jedną z gwiazd Festiwalu była sopranistka Simone Kermes (Niemcy) oraz Narodowy Chór Ukrainy Dumka, który wykona Całonocne Czuwanie op. 37 Siergieja Rachmaninowa.

Na Festiwalu wykonane zostały również „Nieszpory Tatrzańskie” z udziałem Jana Karpiela Bułecki.

Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater” i wystawa Tadeusza Żaczka „Duchowe pogranicze”.

Reklama

Komitet honorowy Festiwalu tworzyli: prof. Piotr Gliński, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, i o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry.

W tym roku Festiwal gościł w Częstochowie, gdzie odbyło się najwięcej koncertów, ale obecny był on także w Krakowie, Wrzosowej/Poczesnej, Radomsku, Nowej Brzeźnicy.

Festiwal będzie jeszcze gościł 8 maja w Warszawie i Bydgoszczy.

W Warszawie, w katedrze św. Floriana zabrzmi koncert polskiej muzyki sakralnej Pie Jesu w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej "Musica Sacra", Łukasza Farcinkiewicza - organy pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

Natomiast w Bydgoszczy, w kościele pw. Świętej Trójcy zabrzmi chorał gregoriański w 1050. rocznicę Chrztu Polski, w wykonaniu Mulierum Schola Gregoriana „Clamaverunt Iusti”, pod dyrekcją Michała Sławeckiego. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Więcej informacji o Festiwalu na stronie .

2016-05-07 06:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na Festiwalu „Gaude Mater” zabrzmiał koncert inauguracyjny z okazji 80. urodzin Arvo Pärta

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Wieczorem 1 maja w bazylice jasnogórskiej podczas 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” zabrzmiał koncert inauguracyjny z okazji 80. urodzin wybitnego estońskiego kompozytora muzyki sakralnej Arvo Pärta z udziałem kompozytora.

W koncercie obok utworów estońskiego mistrza takich jak m.in. ”Magnificat”, „Salve Regina” , melomani usłyszeli także utwory Vivaldiego. Podczas koncertu wystąpili: Andreas Scholl (Niemcy) – kontratenor, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, Andrzej Białko – organy oraz Morphing Chamber Orchestra (Austria), której dyrektorem artystycznym jest Tomasz Wabnic.
„Poprzez twórczość możemy obcować z pięknem. Muzyka sakralna jest ludziom potrzebna bo daje przeżywa duchowe” – mówiła Małgorzata Nowak dyrektor Festiwalu.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję