Reklama

Fragmenty przemówienia o. Adama Schulza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Początek nowego tysiąclecia naznaczony jest kryzysem wartości, kultury, życia społecznego, politycznego, rodziny itd. Niektórzy mówią wprost o kryzysie cywilizacji. Dominuje kultura relatywizmu moralnego, konkurencji i zysku. Istnieje w świecie spora bezradność w rozwiązywaniu podstawowych problemów, takich jak: terroryzm, bezrobocie, korupcja i prywata przenika życie polityczne i społeczne. Państwa nie są w stanie zapewnić minimum opieki swoim obywatelom. Są też pozytywne symptomy: szybki postęp technologiczny i informacyjny, wzrasta wrażliwość na biedę i nędzę ludzką, pojawia się wiele inicjatyw wychodzących naprzeciw problemom, z jakimi mamy do czynienia. Jednak zagubienie ludzi stale się pogłębia i nie ma środowisk, gdzie człowiek może na nowo odnaleźć sens swojego życia i nadzieję na jutro. Wielką szansę stanowią tutaj ruchy i stowarzyszenia katolickie.
Po Soborze Watykańskim II przeżyliśmy niebywały rozkwit ruchów, grup, wspólnot, stowarzyszeń. Wiosna ruchów, nowy powiew Ducha Świętego, nowe zesłanie Ducha Świętego - to niektóre określenia, z jakimi się spotykamy. W tym czasie wiele osób świeckich wkroczyło na pogłębioną drogę życia duchowego, która wcześniej była „zarezerwowana” dla wąskiego grona zakonników kapłanów. Dokonało się wielkie przebudzenie na modlitwę, na poznanie i życie słowem Bożym, na liturgię, szczególnie na Eucharystię i sakrament pokuty. Wiele osób świeckich odznacza się dojrzałością życia duchowego. To doświadczenie miało charakter nie tylko indywidualny, ale i wspólnotowy, czego dowodem są liczne wspólnoty i grupy modlitewne. Odradzają się ruchy i stowarzyszenia wcześniej założone. Wydawało się, że tak będzie zawsze, a tu nagle zaczęły się pojawiać problemy, trudności, pogłębiało się rozdarcie między doświadczeniem a życiem, między „duchem” a „ciałem”, między życiem duchowym a moralnością. Wspólnoty po pierwszej fazie entuzjazmu zaczęły przeżywać trudne chwile, a część członków odeszła. W doświadczeniu duchowym coraz więcej osób przeżywa trudności, które możemy określić za Janem od Krzyża jako „ciemną noc zmysłów i ducha” - Bóg wydaje się daleki, prawie nieobecny, udział w życiu wspólnoty staje się coraz większym ciężarem. Ewangelizacja i apostolstwo stawia przed nami coraz większe wymagania. Wszystkie te symptomy nie są jednak oznaką kryzysu wiosny, ale wskazują na to, że Bóg prowadzi nas dalej i głębiej. Możemy dziś mówić o drugiej łasce odnowy, która ma jednak zupełnie inny dynamizm niż ta pierwsza łaska zachwytu Chrystusem, ewangelizacją i wspólnotą. Dziś Bóg obdarza nas łaską miłości, która niesie oczyszczenie i pogłębienie naszej więzi z Nim. Bóg pragnie, abyśmy wypłynęli na głębię. Przez łaskę oczyszczenia Bóg pragnie nas uwolnić od tego wszystkiego, co nie jest Jego dziełem. Możemy przeżyć to jako czas pustki na modlitwie, aby uwolnić od wcześniejszych doświadczeń i schematów, wyobrażeń na temat życia chrześcijańskiego i apostolstwa. Jest to doświadczenie, które niesie pewne cierpienie wewnętrzne, bo wiele spraw, które nas wcześniej cieszyły, traci swój smak, radość, wydaje się małowartościowe.
Wezwania formacyjne. Należy kontynuować to, co do tej pory robiliśmy w dziedzinie formacji oraz ubogacać nowymi zagadnieniami. Dzięki formacji w ruchach, droga kontemplacji staje się powszechną drogą wielu ludzi. Po łasce posoborowego przebudzenia Bóg daje dziś Kościołowi łaskę pogłębionego zjednoczenia z Nim, która jest opisywana przez mistyków. Potrzeba wprowadzenia w pogłębioną modlitwę jest tak pilna i powszechna, że Ojciec Święty w liście „Novo millennio ineunte” wezwał do tego, aby każda parafia stawała się szkołą modlitwy (nr33). Wielu ludzi, przeżywając na modlitwie doświadczenia „ciemnej nocy”, czuje się zagubionych. Jest to nowy czas oczyszczenia, który dotyczy nie tylko wymiaru duchowego, ale również społecznego, wspólnotowego eklezjalnego. (...)
Rozwój sumienia to kolejne wezwanie dla naszej formacji. Sumienie dojrzałe dostrzega zarówno dobro, które człowiek czyni, aby za nie podziękować Bogu oraz zło, aby mógł dalej podejmować drogę nawrócenia. Jest to sumienie twórcze, myślące, stale otwarte na nowe inspiracje. Takie sumienie ma wpisane w swoje wnętrze przykazania i cała Ewangelię, stąd z większą łatwością, niejako naturalnie, potrafi zastosować te zasady do złożonej sytuacji życia osobistego społecznego. Człowiek święty nie szuka tego co jest dobre dla niego, ale takiego dobra, którego Bóg pragnie w danej sytuacji, a to czasem może być rozwiązaniem niemodnym i szokującym.
Wezwania apostolskie. Specyfika powołania człowieka świeckiego wyraża się w życiu codziennym w pracy, poprzez zaangażowanie w świecie, a nie przez ucieczkę od niego i jego problemów. Praca zawodowa, troska o rodzinę, obowiązki domowe, odpoczynek, tworzenie społeczności sąsiedzkiej - to są obszary spotkania z Bogiem. Spotykamy Boga nie tylko w uniesieniu modlitewnym, ale poprze pełnienie Jego woli. Codzienność jest tym miejscem, gdzie od strony psychologicznej, emocjonalnej w sposób „niewyczuwalny” jednoczymy się z Nim. Spotkanie z Bogiem przebiega poprzez sytuacje konfliktowe, zmagania się z rutyną i monotonią w pracy, radzenia sobie ze stresem. Dlatego jest ono mało pociągające, ale przez to weryfikujące naszą miłość i pozwalające jej dojrzewać. Realizując świadomie powołanie człowieka świeckiego od wewnątrz i od zewnątrz zmieniamy świat, wprowadzając w niego królestwo Boże. Człowiek świecki jest najbardziej narażony na konfrontację ze „światem”, który jest przeciwny Bogu. Dlatego on jest pierwszym świadkiem Ewangelii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie rzecznika KEP ws. opublikowanego przez „Więź” artykułu

2024-05-20 12:18

[ TEMATY ]

oświadczenie

episkopat.pl

W związku z licznymi pytaniami odnośnie do opublikowanego dzisiaj przez „Więź” artykułu pt. „List otwarty skrzywdzonych: Oczekujemy zawieszenia przewodniczącego episkopatu”, chciałbym potwierdzić, że członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski otrzymali wspomniany list. W najbliższym czasie zostanie ustalony termin spotkania Rady Stałej, która zajmie się omówieniem aktualnych spraw Kościoła w Polsce. Podejmie także zawarte w liście kwestie.

Warszawa, 20 maja 2024 r.

CZYTAJ DALEJ

Kraków: Abp Marek Jędraszewski odebrał Platynowy Medal Polonia Minor

2024-05-21 08:07

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

Metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski odebrał w poniedziałek w Krakowie Platynowy Medal Polonia Minor, przyznawany przez władze samorządu województwa małopolskiego za działalność na rzecz województwa.

Marszałek Małopolski i zarząd województwa zdecydowali o uhonorowaniu hierarchy, aby wyrazić "najgłębszy szacunek i wdzięczność za arcypasterską posługę w archidiecezji krakowskiej oraz apostolską i pełną życzliwości troskę o powierzonych opiece wiernych". Medalem doceniają również "przynoszącą dobre owoce współpracę z samorządem województwa oraz stałą i bezcenną przychylność sprawom Małopolski i Małopolan".

CZYTAJ DALEJ

Rada KEP ds. Społecznych o relacji Kościół – Państwo: Wroga separacja szkodzi dobru człowieka

2024-05-21 18:51

[ TEMATY ]

episkopat

Episkopat News

Kościół i Państwo, niezależne i autonomiczne - każde w swojej dziedzinie, są zobowiązane do współpracy dla dobra wspólnego. Wroga separacja szkodzi dobru człowieka - napisali członkowie Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Społecznych w stanowisku wydanym po spotkaniu Rady, które miało miejsce 21 maja w Warszawie. Obradom przewodniczył bp Marian Florczyk.

W wydanym po obradach stanowisku dotyczącym aktualnej relacji Kościół - Państwo członkowie Rady zauważyli, że „w obecnej rzeczywistości polityczno-społecznej zamiast separacji skoordynowanej, typowej dla państwa świeckiego, promowany jest wzorzec separacji wrogiej, właściwej dla ideologii laicyzmu”. Członkowie Rady wskazali, że separacja skoordynowana to „wzajemna autonomiczna współpraca Kościoła i Państwa, zapewniająca realizację dobra wspólnego opartego o transcendentną godność człowieka i naturalne prawo moralne”. „W tym modelu Państwo jest bezstronne wyznaniowo a w konsekwencji otwarte na współpracę z Kościołami i wspólnotami religijnymi” - czytamy w stanowisku. Separacja wroga natomiast, polega „na usuwaniu i ostatecznym zwalczaniu symboli religijnych i przejawów kultu religijnego, eliminowaniu społecznej roli Kościoła oraz wszelkich przejawów prywatnego i publicznego życia religijnego”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję