Reklama

IV Sesja I Synodu Diecezji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kościół, pozostając wierny misji przekazanej mu przez Chrystusa, nieustannie głosi Ewangelię - prowadząc tych, którzy jej słuchają i przyjmują z wiarą, poprzez celebrację jej misterium i zgodne z nią życie, do pełnej jedności z Chrystusem. Działania Kościoła miały zawsze motywację i charakter duszpasterski. Duszpasterstwo musi uwzględnić konkretnego człowieka z jego kulturą i realiami, w których przyszło mu żyć. Konkretne metody i sposoby pracy duszpasterskiej muszą być dostosowane do warunków i w dużej mierze powinny być wypracowane przez duszpasterzy. Dużą rolę w opracowaniu metod dostosowanych do realiów panujących w naszej diecezji może odegrać powołany przed trzema laty Pierwszy Synod Diecezji Rzeszowskiej.
17 stycznia br. rozpoczęła się w katedrze IV Sesja Plenarna z głosowaniem Pierwszego Synodu Diecezji Rzeszowskiej. Tematem sesji była Wewnętrzna organizacja Kościoła Diecezjalnego oraz dobra doczesne kościoła. Powitania uczestników sesji dokonał bp Kazimierz Górny. Referat podsumowujący prace Komisji ds. Duszpasterstwa i Komisji ds. Administracyjno-Prawnych wygłosił kanclerz Kurii Diecezjalnej ks. Jan Szczupak.
Komisja ds. Duszpasterstwa działała w podkomisjach: ds. rodziny, ds. własności zorganizowanych, ds. miłosierdzia chrześcijańskiego, ds. trzeźwości i przeciwdziałania uzależnieniom, ds. duszpasterstwa ogólnego i specjalistycznego.
Komisja ds. Administracyjno-Prawnych działała w trzech podkomisjach: ds. sądu biskupiego, ds. socjalno-ekonomicznych oraz ds. administracji diecezji.
Opracowano 6 biuletynów synodalnych Komisji ds. Duszpasterstwa oraz 2 biuletyny ds. Administracyjno-Prawnych. Odbyły się spotkania międzydekanalne i dekanalne, które dotyczyły duszpasterstwa ogólnego, specjalnego i misji Kościoła.
Komisje ds. Duszpasterstwa oraz ds. Administracyjno-Prawnych podjęły bardzo szeroki zakres działań, tematów, które określają statuty synodalne.
Tematyka dotycząca dóbr doczesnych Kościoła wywołuje najwięcej dyskusji i rozbieżności, dotyczy bowiem wzajemnych relacji między Kościołem a państwem. Te statuty muszą być dobrze opracowane, aby Kościół nie ponosił niekorzystnych skutków prawnych ewentualnych zaniedbań.
Na podstawie wniosków prac zespołów synodalnych pracujących w diecezji powstał projekt statutu synodalnego, który został przedłożony uczestnikom sesji do zatwierdzenia przez głosowanie. Delegatami uprawnionymi do głosowania były osoby duchowne i osoby świeckie. Projekt statutu zyskał aprobatę większości uprawnionych, jednocześnie dołączone zostały propozycje zmian w statutach. Ostateczne zatwierdzenie statutów należeć będzie do Biskupa Ordynariusza, jedynego prawodawcy w diecezji.
Kolejnym punktem sesji było przedstawienie prac zmierzających do zakończenia Synodu, które zreferował przewodniczący komisji głównej i sekretariatu Synodu bp Edward Białogłowski.
Ta sesja z głosowaniem dwóch projektów statutów zamyka pewien etap Synodu, ale postulaty i sugestie mogą być przekazywane jeszcze do 14 lutego. W tym dniu odbędzie się posiedzenie komisji głównej, sekretariatu Synodu i księży prawników, aby zatwierdzić propozycję statutów wszystkich komisji.
Bp Edward Białogłowski powołał zespół do przygotowania drugiej części dokumentów synodalnych, którego zadaniem będzie przygotowanie do druku wszystkich statutów i regulaminów stowarzyszeń i ruchów katolickich, formularzy umów oraz wzorów pism do instytucji kościelnych. Przygotowane w całości dokumenty synodalne zostaną wydrukowane i przesłane do parafii, aby zespoły parafialne mogły się z nimi zapoznać i nanieść ewentualne poprawki.
Ksiądz Biskup zaprosił na kolejną sesję z głosowaniem nad przyjęciem całego dokumentu synodalnego, która odbędzie się 20 marca 2004 r.
Sesję zakończyła uroczysta Msza św. koncelebrowana przez księży uczestniczących w sesji synodu pod przewodnictwem Księży Biskupów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość + Litania Loretańska

[ TEMATY ]

Matka Boża

Maryja

nabożeństwo majowe

loretańska

Majowe

nabożeństwa majowe

litania loretańska

Karol Porwich/Niedziela

Maj jest miesiącem w sposób szczególny poświęconym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na całym świecie, niezwykle popularne są w tym czasie nabożeństwa majowe. [Treść Litanii Loretańskiej na końcu artykułu]

W tym miesiącu przyroda budzi się z zimowego snu do życia. Maj to miesiąc świeżych kwiatów i śpiewu ptaków. Wszystko w nim wiosenne, umajone, pachnące, czyste. Ten właśnie wiosenny miesiąc jest poświęcony Matce Bożej.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: nie było żadnych wątpliwości, kto powinien otrzymać awans generalski

2024-05-03 09:32

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

WOT

PAP/Paweł Supernak

Nie było żadnych wątpliwości, kto powinien otrzymać awans generalski, kto powinien zostać mianowany na te najważniejsze stanowiska dowódcze w wojsku polskim - podkreślił prezydent Andrzej Duda w swoim wystąpieniu po wręczeniu nominacji na stanowisko dowódcy generalnego RSZ i na stanowisko dowódcy WOT.

Prezydent Andrzej Duda wręczył w piątek akty mianowania gen. broni Markowi Sokołowskiemu na stanowisko dowódcy generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych i gen. bryg. Krzysztofowi Stańczykowi na stanowisko dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej.

CZYTAJ DALEJ

Ojczyzna - dom dla wszystkich

2024-05-03 12:54

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W uroczystość Matki Bożej Królowej Polski, a zarazem w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja, została odprawiona w sandomierskiej bazylice katedralnej Msza św. pod przewodnictwem Biskupa Sandomierskiego Krzysztofa Nitkiewicza w intencji Ojczyzny.

We wspólnej modlitwie w intencji Ojczyzny uczestniczyli przedstawiciele władz samorządowych, obecne były służby mundurowe, delegacje różnych instytucji i szkół, rycerstwo a także liczni turyści.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję