Reklama

Europa

Grecja: ekumeniczne wysiłki na rzecz ekologii integralnej

„Ekologia integralna jako nowa droga do pojednania” - taki był temat konferencji, jaka 2-3 września odbyła się na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach pod patronatem papieża Franciszka, prawosławnego patriarchy Bartłomieja i anglikańskiego arcybiskupa Canterbury Justina Welby’ego. Przesłania dwóch pierwszych odczytali ich wysłannicy, trzeci zaś był obecny za pośrednictwem telekonferencji.

[ TEMATY ]

konferencja

ekologia

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Punktami odniesienia odniesienia do dyskusji były m.in. encyklika „Laudato si’” papieża Franciszka oraz dokument Soboru Wszechprawosławnego „Świadectwo Kościoła w świecie współczesnym”.

Podkreślano, że problemów ekologicznych nie da się rozwiązać w izolacji. Przewodniczący AIESC Paul Dembinski przekonywał, że w poszukiwaniu ekologii integralnej musimy wykroczyć poza samą ekologię, zaś ks. prof. Chrysosotom Nassis z Uniwersytetu Arystotelesa dodał, że również poza slogany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prof. Christos Tsironis uznał, że ekologia integralna jest „dynamiczną i wielopostaciową, pełną współczucia i odpowiedzialności odpowiedzią na dramatyczne wołanie Ziemi i ubogich”. Z kolei prof. Petros Vassiliadis stwierdził, że w poszanowaniu stworzenia trzeba wykroczyć poza prawa człowieka i zająć się także ludzką odpowiedzialnością.

Dziekan Wydziału Teologii Uniwersytetu Arytsotelesa podsumował, że „konieczna jest radykalna zmiana struktur społecznych”. - Musimy zwalczać konsumpcyjny styl życia i być aktywnymi w samym sercu społeczeństwa - wezwał prof. Miltiadis Konstantinou.

Ogłoszony po konferencji komunikat zauważa, że „znaczenie ekologicznego zaangażowania chrześcijan jest bezcenne”. - Rodzi się możliwość, że tam, gdzie w świecie pogrążonym w kryzysie zawiedli politycy, chrześcijanie mogą dać skuteczną inspirację na szczeblu lokalnym i globalnym. By osiągnąć ten cel możemy oprzeć się na prawosławnej zasadzie „pojednania” (człowieka z innymi, ze stworzeniem i z Bogiem), jak również na woli budowania „cywilizacji miłości” - tak drogiej Pawłowi VI i św. Janowi Pawłowi II - czyli przez cywilizację poszanowania godności osoby ludzkiej we wszystkich wymiarach, w tym w jej powołaniu eschatologicznym - głosi komunikat.

Wśród 50 uczestników konferencji, przybyłych z 15 państw, byli duchowni i świeccy, m.in. inżynierowie, architekci, socjologowie, politolodzy, prawnicy, ekonomiści i teologowie. Spotkanie zorganizowały: Międzynarodowe Stowarzyszenie Chrześcijańskiej Nauki Społecznej (AIESC), Ośrodek Badań Społecznych nad Religią i Kulturą Uniwersytetu Arystotelesa oraz Ośrodek Studiów Ekumenicznych, Misjologicznych i Środowiskowych w Salonikach przy wsparciu Renovabis i Uniwersytetu Artystotelesa.

Reklama

- Po Salonikach możemy tylko życzyć sobie, by inspiracja pochodząca od Kościołów chrześcijańskich, wnoszona przede wszystkim przez świeckich profesjonalistów, będzie mogła w niedalekiej przyszłości rozszerzyć się na inne religie. Trzeba powiedzieć, że historyczna konferencja w Salonikach jest przede wszystkim naprawdę potężnym wezwaniem do nadziei - stwierdza komunikat.

Uczestnicy konferencji zaapelowali również o powszechne zawieszenie broni 20 września, gdy w Asyżu odbywać się będzie Światowy Dzień Modlitwy o Pokój z udziałem przywódców religijnych świata.

2016-09-06 19:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. dr Mariusz Kuciński: Kościół powinien być przykładem dla władzy i społeczeństwa

[ TEMATY ]

konferencja

blvdone/pl.fotolia.com

Kościół ma stać się solą i światłem ziemi, powinien być przykładem dla władzy i społeczeństwa - powiedział ks. dr Mariusz Kuciński, dyrektor Centrum Studiów Ratzingera i prof. KPSW. Na międzynarodowej konferencji „Jeden świat - wiele kultur” w Bydgoszczy w ramach jednej z sesji tematycznych, zatytułowanej „Chrzest Polski - źródła nadziei i tożsamości narodowej”, poruszył on zagadnienie „Chrześcijanin a obywatel”.

Prelegent podkreślił, że w każdym kraju, w którym został powołany do istnienia Kościół albo w którym jest głoszona Ewangelia o Królestwie Bożym, chrześcijanie muszą określić swój stosunek do państwa i władz cywilnych. "Odmienne warunki życia, jakie występują w różnych krajach, mogą wymagać rozmaitych form stosunku chrześcijanina do państwa, wszystkie one jednak muszą być oparte na zasadach Pisma Świętego" - powiedział kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Niebo – misja na co dzień!

2024-05-07 08:46

Niedziela Ogólnopolska 19/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Karol Porwich/Niedziela

Zmartwychwstały Pan dał swoim uczniom wystarczająco wiele dowodów na to, że żyje. A teraz, przed wstąpieniem do Ojca, przygotowuje ich do nowego etapu w dziejach zbawienia ludzkiej rodziny. Rozstający się z Apostołami Pan objawia im swoje (i Ojca) dalekosiężne plany. Oto dość zwyczajni ludzie – uczniowie Jezusa, chrześcijanie – mają maksymalnie zaangażować się w rozwój królestwa Bożego na ziemi. Wnet ruszą w świat z Dobrą Nowiną. Pamiętają też, że mają się modlić, wiedzą, jak to czynić i o co prosić Ojca: „Przyjdź królestwo Twoje, bądź wola Twoja jako w niebie, tak i na ziemi”. Podczas licznych spotkań ze Zmartwychwstałym uczniowie zostali obdarowani tchnieniem Ducha Pocieszyciela. Ale będzie Go „więcej”. Jezus uroczyście obiecał, że wydarzy się cud zstąpienia Ducha Świętego, który obdarzy uczniów mocą i licznymi nadprzyrodzonymi darami. Tak wyposażeni będą zdolni nieść Ewangelię „aż po krańce ziemi”. Dobra Nowina o zbawieniu powinna być zaniesiona do wszystkich ludzi. A tymczasem Jezus – po wydaniu misyjnego polecenia i złożeniu obietnicy – „uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy jeszcze wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: «Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba»”. Osamotnieni uczniowie, a po nich kolejne pokolenia wierzących mają się przystosować do nowego rodzaju obecności Zbawiciela. Już się boleśnie przekonali, że nie potrafią zatrzymać Go przy sobie. Teraz mają codziennie pielęgnować i doskonalić sztukę słuchania słowa Bożego, by odradzała się i rosła ich ufna wiara w Jezusa obecnego pośród nich – obecnego i udzielającego się szczególniej w eucharystycznej Ofierze i Uczcie.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: papieska korona dla Matki Bożej w Fastowie

2024-05-12 15:33

Grażyna Kołek

W przededniu rocznicy objawień fatimskich papieską koronę otrzymała figura Matki Bożej w Fastowie. W tym ukraińskim mieście leżącym nieopodal Kijowa działa dominikański Dom św. Marcina de Porres, stanowiący jeden z największych hubów humanitarnych w tym ogarniętym wojną kraju. Maryjna figura powstała dwa lata po objawieniach w Fatimie i przechowywana jest w miejscowym kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, ważnym punkcie modlitwy o pokój na Ukrainie.

Odpowiedzialnym za funkcjonowanie ośrodka w Fastowie jest ukraiński dominikanin ojciec Mykhaiło Romaniw, który współpracuje z całą rzeszą świeckich wolontariuszy. „Pomysł koronacji wziął się stąd, że nasz parafianin, pan Aleksander Łysenko, na jednej ze stron antykwarycznych znalazł figurę Matki Bożej Fatimskiej. Figura jest drewniana, ma 120 centymetrów wysokości. Pochodzi z Fatimy i została wyprodukowana w 1919 roku. To nas bardzo zainteresowało” - mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Romaniw. Jak podkreśla, „drugą ważną rzeczą było to, że Matka Boża Fatimska właśnie w tym kontekście wojny prosiła o to, aby się modlić za Rosję. To jest bardzo ważne i od zawsze pamiętałem, iż żadne inne objawienie nigdy nie mówi o Rosji”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję