Reklama

Wiara

Ignacjańskie, benadyktyńskie, franciszkańskie... - rekolekcje wielkopostne 2017

Rekolekcje dla przedsiębiorców, dla pracodawców, dla liderów, ignacjańskie, franciszkańskie lub benedyktyńskie - to jedne z wielu propozycji wielkopostnych rekolekcji, organizowanych przez zgromadzenia zakonne, duszpasterstwa, a także świeckie stowarzyszenia i ruchy katolickie.

[ TEMATY ]

rekolekcje wielkopostne

franciszkanie.tv

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Między piekłem a niebem" - rekolekcje o pieniądzach, to wielkopostna propozycja krakowskiego Duszpasterstwa Przedsiębiorców i Pracodawców "Talent". Odbędą się od 2 do 5 marca w Gródku nad Dunajcem. Rekolekcje rozpoczynają się w piątek kolacją o godz. 18.00, a kończą w niedzielę o godz. 14.00.

Jak podkreśla jeden z ubiegłorocznych uczestników w filmie promującym tę inicjatywę, uczestnicy nie będą zawiedzeni. - Można tu poznać wspaniałych ludzi, zawiązać przyjaźnie, porozmawiać o problemach, smutkach radościach, istnieje też możliwość nawiązania kontaktów biznesowych. Zobaczysz, że prowadzenia firmy w duchu chrześcijańskim jest możliwe - podkreśla.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Gdyby ubóstwo materialne było ideałem, nie powinniśmy pomagać biednym – osiągnęli już ideał. Gdyby pieniądz był zły, Pan Bóg nie mówiłby „Do mnie należy srebro i do mnie złoto” (Ag 2,8). Gdyby nie było warto poświęcić rekolekcji sprawom materialnym, Bóg nie mówiłby w Biblii tyle o pieniądzach - czytamy na stronie internetowej wydarzenia.

Duszpasterstwo Przedsiębiorców i Pracodawców "Talent" zaprasza również na rekolekcje "Modlitwa lidera" (17-19 marca w Krakowie) oraz "Pomysłowość ewangeliczna - pokój, radość, dobra materialne" (od 31 marca do 2 kwietnia w Kazimierzu Dolnym).

Na rekolekcje ignacjańskie w skupieniu i milczeniu, zapraszają siostry ze Zgromadzenia Najświętszego Serca Jezusa Sacre Coeur w Pobiedziskach, w terminie 17-19 marca.

- W tym roku zacznij Wielki Post od zajrzenia w głąb siebie i poczuj różnicę - zachęcają organizatorzy, podkreślając, że będzie to idealny czas i przestrzeń na medytacje Słowa Bożego. W planie wyjazdu: medytacje w duchu ignacjańskim, Adoracja Najświętszego Sakramentu, Eucharystia i konferencje.

Na rekolekcje dla wszystkich osób pragnących jak najpełniej przeżyć Triduum Paschalne, zaprasza benedyktyńska fundacja "Chronić dobro". Hasło przewodnie wydarzeni brzmi: "Idźcie i głoście". W tym temacie, odbędą się rozważania nad tajemnicą posłania w Kościele, którego symbolem jest olej z liturgii chrztu oraz postawa św. Benedykta z Nursji. Rekolekcje potrwają od 27 do 30 marca.

Reklama

Rekolekcje franciszkańskie pod tytułem: "Dobry Panie, rozjaśnij ciemności mojego serca", odbędą się od 17 do 19 marca w Domu Pojednania i Spotkań im. św. Maksymiliana M. Kolbego w Gdańsku.

Jak zauważają organizatorzy nurtujące pytania św. Franciszka nie są nikomu obce, często brak odpowiedzi może utrudnić rozwój duchowy. - Propozycja rekolekcji jest prostym zaproszeniem do spojrzenia na tajemnicę własnych wewnętrznych zmagań oczyma wiary w obecności ikony z San Damiano oraz zaproszeniem do modlitwy, kontemplacji i adoracji ikony, tak aby usłyszeć głos Pana. Wiemy czego oczekują od nas inni, ale czy na pewno wiemy czego oczekuje od nas Pan? - Czytamy na stronie internetowej wydarzenia.

Rekolekcje będą stanowić próbę głębszego spojrzenia na historię swojego życia oczyma wiary, rozpoznania i zobaczenia, na przykładzie Św. Franciszka z Asyżu, swoich oczekiwań, napięć, porażek i kryzysów oraz pomóc w rozeznawaniu drogi powołania (już wypełnianego lub jeszcze nie odkrytego).

W gdańskim Domu Pojednania i Spotkań, w terminie 7-9 kwietnia, odbędą się również rekolekcje pt. "Pascha Jezusa i moja. - Lectio Divina. Ikony Wielkiego Tygodnia" oparte na wielowiekowej praktyce modlitwy Słowem Bożym, która prowadzi do głębokiego przyjmowania sercem Słowa Bożego, poprzez słuchanie, medytację, modlitwę i kontemplację.

- Czas rekolekcji to przede wszystkim otwarcie na działanie Ducha Świętego i osobista modlitwa Słowem, które sprawia, że światło Boże oświeca moje całe życie. Stąd też podczas rekolekcji proponowana jest całkowita cisza, poza rozmową z kierownikiem duchowym. - podkreślają organizatorzy, dodając, że w otwarciu się na Słowo Boże uczestnikom będą pomagać starożytne i współczesne ikony.

Wielki Post to okres ruchomy w kalendarzu liturgicznym Kościoła. Wypada on pomiędzy Środą Popielcową a Wielkim Czwartkiem. W tym roku przypada od 1 marca do 13 kwietnia. To czas oczekiwania na Zmartwychwstania Chrystusa, do którego warto się przygotować, np. poprzez rekolekcje.

2017-02-15 15:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przyjemne z pożytecznym

Niedziela sandomierska 13/2019, str. VIII

[ TEMATY ]

bierzmowanie

rekolekcje wielkopostne

Archiwum autora

Grupie młodzieży z parafii Gawłuszowice towarzyszył w czasie rekolekcji ks. prob. Witold Szczur

Grupie młodzieży z parafii Gawłuszowice towarzyszył w czasie rekolekcji ks. prob. Witold Szczur

W ramach lepszego przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania młodzież trzecich klas gimnazjum z parafii Gawłuszowice uczestniczyła w rekolekcjach wyjazdowych do Olchowej. Wyjazd zorganizował i młodzieży towarzyszył proboszcz parafii ks. Witold Szczur

W czasie trwania Wielkiego Postu, w połowie marca, do Młodzieżowego Ośrodka Turystycznego „Brama Bieszczad” w Olchowej wyjechało 30 kandydatów do bierzmowania wraz z wychowawcami i księdzem proboszczem. – Oprócz naszych ćwiczeń duchowych, modlitwy i rozważania słowa Bożego mieliśmy okazję poznać Bieszczady. Wieczorem, w czwartek po zabawach integracyjnych, była chwila na konferencję i modlitwę. W piątek rano po śniadaniu wyruszyliśmy do Jasienia – Sanktuarium Matki Bożej Bieszczadzkiej. Ksiądz kustosz opowiedział nam historię związaną z tym miejscem. Tu także uczestniczyliśmy we Mszy św. Następnie byliśmy w cerkwi w Czarnej, gdzie poznawaliśmy cechy budownictwa w obrządkach wschodnich. Kolejnym etapem była zagroda żubra w Mucznem oraz Pawilon wystawowy w Centrum Promocji Leśnictwa w Mucznem, którego twórcą jest Nadleśnictwo Stuposiany. Stamtąd, pokonując wielką obwodnicę bieszczadzką, dotarliśmy nad Solinę. Już zapadał zmrok, jak przyjechaliśmy do ośrodka. Po obiadokolacji i chwili wytchnienia był dalszy ciąg ćwiczeń rekolekcyjnych. W sobotę, ostatnim dniu naszego wyjazdu, byliśmy w Zagórzu przy skwerku poświęconym św. Janowi Pawłowi II, pomniku Konfederatów Barskich, ruinach klasztoru oraz w Sanktuarium Matki Bożej Nowego Życia. W południe wróciliśmy do ośrodka i modliliśmy się na Mszy św. Po obiedzie wyruszyliśmy w powrotną drogę. Zatrzymaliśmy się jeszcze w Rezerwacie Przyrody „Prządki” w Czarnorzekach i w Zamku „Kamieniec” w Odrzykoniu. Pełni wrażeń wróciliśmy do naszych domów – relacjonuje ks. Witold Szczur.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: zaproszenie na uroczystość Królowej Polski

2024-04-29 12:48

[ TEMATY ]

Jasna Góra

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich/Niedziela

Na Maryję jako tę, która jest doskonale wolną, bo doskonale kochającą, wolną od grzechu wskazuje o. Samuel Pacholski. Przeor Jasnej Góry zaprasza na uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski 3 maja. Podkreśla, że Jasna Góra jest miejscem, które rodzi nas do wiary, daje nadzieję, uczy miłości, a o tym świadczą ścieżki wydeptane przez miliony pielgrzymów. Zachęca, by pozwolić się wprowadzać Maryi w przestrzeń, w której uczymy się ufać Bogu i „wierzymy, że w oparciu o tę ufność nie ma dla nas śmiertelnych zagrożeń, śmiertelnych zagrożeń dla naszej wolności”.

- Żyjemy w czasach, kiedy nasza wspólnota narodowa jest bardzo podzielona. Myślę, że główny kryzys to kryzys wiary, który dotyka tych, którzy nominalnie są chrześcijanami, są katolikami. To ten kryzys generuje wszystkie inne wątpliwości. Trudno, by ci, którzy nie przeżywają wiary Kościoła, nie widząc naszego świadectwa, byli przekonani do naszych, modne słowo, „projektów”. To jest ciągle wołanie o rozwój wiary, o odrodzenie moralne osobiste i społeczne, bo bez tego nie będziemy wiarygodni i przekonujący - zauważa przeor. Jak wyjaśnia, jedną z głównych intencji zanoszonych do Maryi Królowej Polski będzie modlitwa o pokój, o dobre decyzje dla światowych przywódców i „byśmy zawsze potrafili budować relacje, w których jesteśmy gotowi na dialog, także z tymi, których nie rozumiemy”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję