Reklama

Z „Niedzielą Przemyską” na wakacyjnych szlakach

Niedziela przemyska 28/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bazylika ojców Bernardynów w Leżajsku

Bazylika Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny i klasztor Ojców Bernardynów w Leżajsku należą do najcenniejszych zabytków architektury kościelnej pogranicza renesansu i baroku. Mało kto jednak wie, że obok zabytkowych organów czy XVII-wiecznych, odnowionych niedawno stalli, w krużgankach klasztornych zachował się unikatowy zespół XVII-wiecznych portali drewnianych.
Większości turystów Leżajsk kojarzy się z Bazyliką Ojców Bernardynów i słynnymi nie tylko w kraju organami. Tymczasem warto wspomnieć, że w korytarzach klasztornych znajduje się jedyny na Podkarpaciu i unikatowy w skali kraju - zespół XVII-wiecznych drewnianych portali. O ile portale kamienne czy marmurowe występują w Polsce dość często, o tyle ich drewniane odpowiedniki należą do rzadkości. Portale te, ze względu na delikatną strukturę drewna, w większości uległy zniszczeniu i nie przetrwały do czasów współczesnych. Wyjątkiem jest jednak klasztor Ojców Bernardynów w Leżajsku, gdzie po dziś dzień zachował się oryginalny, niezwykle cenny z historycznego punktu widzenia, zespół kilkudziesięciu bogato zdobionych drewnianych portali. Owe cenne relikty przeszłości rozsiane są po krużgankach i korytarzach klasztornych. - Jeszcze do niedawna portale pokrywały trzy wtórne warstwy malowideł zakrywające ich prawdziwe oblicze - mówi gwardian i kustosz klasztoru Ojców Bernardynów w Leżajsku, o. Stanisław Komornik. - Choć brakuje konkretnych nazwisk, którym można przypisywać autorstwo, to przeprowadzone badania wskazują, że portale, podobnie jak stalle czy rzeźbione fragmenty słynnych leżajskich organów, powstały w obrębie bernardyńskiej szkoły zakonnej - wyjaśnia o. Komornik. W ubiegłym roku, pod nadzorem Wojewódzkiego Podkarpackiego Konserwatora Zabytków rozpoczęły się prace przy odnawianiu zabytkowego zespołu. Dotychczas udało się odrestaurować osiem portali, a w bieżącym roku planowane są prace przy kolejnych pięciu. Przywracaniem pierwotnego wyglądu XVII-wiecznym leżajskim portalom zajmuje się Stanisław Kłosowski z Krakowskiej Pracowni Konserwacji Rzeźby. Żmudne prace konserwatorskie polegają m.in. na uzupełnianiu brakujących - zniszczonych upływem czasu elementów zdobniczych i odkrywaniu przemalowanych na płaszczyznach bogato zdobionych ornamentyką roślinną warstw malarskich. Zgodnie z klasztorną tradycją każdy z portali przy drzwiach prowadzących do konkretnej celi, przyporządkowany był innemu świętemu, na ogół zakonnemu. Tezę tę potwierdzają również dotychczasowe odkrycia konserwatorskie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

„Adwokatka dzieciństwa”

Niedziela Ogólnopolska 23/2012, str. 26

[ TEMATY ]

Pierwsza Komunia św.

święci

pl.wikipedia.org

Imelda Lambertini

Imelda Lambertini

Dwunastoletnia dziewczynka żyjąca w XIV wieku w Italii - bł. Imelda Lambertini jest patronką dzieci pierwszokomunijnych, a także patronką wszystkich dzieci i młodzieży. Dawne modlitwy nie bez powodu nadają jej miano „adwokatki dzieciństwa”. Jej proste życie, związane z Eucharystią, ale nie tylko, niesie ogromnie ważne przesłanie dla świata XXI wieku.

Historia Imeldy

CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie jest drogą Chrystusa ku pełni objawienia

2024-05-12 16:20

Magdalena Lewandowska

Eucharystia na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji

Eucharystia na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji

Wniebowstąpienie Jezusa nie oznacza Jego oddalenia – napisał na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji kard. Robert Sarah.

Na zakończenie II Kongresu Wieczystej Adoracji Eucharystii we wrocławskiej katedrze przewodniczył bp Maciej Małyga. Z powodów zdrowotnych nie przyjechał kard. Robert Sarah, ale wierni usłyszeli jego homilię i rozesłanie napisane specjalnie na tę okazję. Odczytał je ks. Piotr Wiśniowski z telewizji EWTN.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję