Do tej pory poznaliśmy charyzmat, historię i założycieli Stowarzyszenia Harcerstwa Katolickiego "Zawisza". Dziś przedstawimy pedagogikę harcerską, w oparciu o którą pracują wszystkie gałęzie " Zawiszy". W tekście wykorzystano materiały przygotowane na potrzeby " Leksykonu stowarzyszeń i ruchów katolickich".
Pedagogika
Metoda harcerska w Stowarzyszeniu Harcerstwa Katolickiego "
Zawisza" ma za zadanie pomóc młodemu człowiekowi w formacji osobistej
tak, żeby jak najlepiej przygotował się do dorosłego życia. Chodzi
zatem o formację w celu zajęcia swojego miejsca w społeczeństwie
i odnalezienia powołania nadprzyrodzonego, do jakiego Bóg wzywa każdego
człowieka. Te dwa wymiary - doczesny i nadprzyrodzony są w skautingu
ściśle ze sobą powiązane.
Celem ogólnym pedagogiki jest pomoc rodzinom katolickim
w integralnym i całościowym wychowaniu młodego człowieka. Cele szczegółowe
zawierają się w pięciu punktach, bowiem harcerstwo dąży do wychowania
całego człowieka, we wszystkich wymiarach jego osoby. Są to zatem:
troska o zdrowie i sprawność fizyczną; kształtowanie zmysłu praktycznego;
formacja charakteru ("celem harcerstwa jest ukształtowanie mężczyzn
i kobiet z charakterem"); służba bliźniemu i formacja religijna (
cel podstawowy - świętość, z nową siłą przypominana i proklamowania
przez Sobór Watykański II).
Podstawowymi zasadami pedagogiki harcerskiej są: kształtowanie
przez działanie, życie na łonie przyrody, gra, system zastępowy,
stopniowość (system stopni i sprawności), podział na trzy gałęzie
wiekowe, odrębność organizacyjna jednostek dziewcząt i chłopców.
Oryginalność pedagogiki harcerskiej polega na tym, że
jest ona szkołą działania. Nie jest miejscem, gdzie zdobywa się wiedzę
w sposób bierny. Zastępy, najmniejsze jednostki wychowawcze, stanowią
wspólnoty praktycznej nauki życia przez obcowanie z przyrodą, grę
i życie w zastępie.
Życie na łonie przyrody to wycieczki, biwaki, coroczny
obóz itp. Pozwalają one rozwijać zdrowie fizyczne i moralne, a także
poczucie naturalnej harmonii i szacunku dla świata stworzonego przez
Boga.
Gra jest naturalnym zamiłowaniem chłopców i dziewcząt,
stąd harcerstwo jest wielką grą - ze swoimi zasadami, hierarchią,
symboliką, obrzędowością itd. Regułą w tej grze jest Prawo Harcerskie,
które - na wzór rycerskiego kodeksu postępowania - formułuje postawy
młodych.
Dalszą oryginalną a zarazem fundamentalną cechą pedagogiki
harcerskiej jest pomysł wychowania młodych przez młodych. Przybiera
on postać tzw. systemu zastępowego (w podstawowej gałęzi wiekowej
12-17 lat). Zastęp to mała, kilkuosobowa grupa, na której czele stoi
zastępowy nieco starszy od pozostałych członków (około 16-letni).
Tenże zastępowy (dla dziewcząt zastępowa) staje się naturalnym autorytetem
dla chłopców.
Kilka zastępów tworzy drużynę. Drużynowy, w wieku 19-25
lat, czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu wychowawczego, pozostawiając
młodym należną im wolność i autonomię. Na letnich obozach drużyn,
stanowiących najważniejszy element całorocznej pracy, zastępy budują
samodzielne obozowiska.
Pomóż w rozwoju naszego portalu