Reklama

Kościół greckokatolicki na Ukrainie (cz. III)

Niedziela podlaska 32/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po zaborach wobec zagarniętych ziem stosowano modne wówczas zasady oświeconego absolutyzmu, który głosił hasło całkowitej przewagi państwa nad Kościołem i prawo niezależnego kierowania jego sprawami z wyjątkiem prawd wiary. W świetle tzw. józefinizmu (od cesarza Józefa II 1780-1790) przeprowadzono regulację parafii, która najogólniej mówiąc polegała na likwidacji parafii zbyt małych, lub znajdujących się blisko siebie, a stworzeniu parafii większych i lepiej uposażonych. Regulacja zaczęta w 1787 r. trwała kilka dziesiątków lat. Do likwidacji przeznaczono 1366 parafii. W końcu w 1 poł. XIX w. w Galicji istniało ok. 1600 placówek duszpasterskich. Władze Austrii dokonały faktycznego zrównania duchowieństwa greckokatolickiego z łacińskim.

Innym ważnym dla Kościoła greckokatolickiego wydarzeniem było odnowienie metropolii halickiej, po śmierci ostatniego metropolity kijowsko-halickiego Teodozego Rostockiego (+1805). Nastąpiło to w 1808 r. w porozumieniu cesarza Austrii i Stolicy Apostolskiej. Pierwszym metropolitą halicko-lwowskim został dotychczasowy biskup przemyski Antoni Angełłowicz (1808-1814). Do metropolii należała archidiecezja lwowska i przemyska, do 1830 r. także chełmska, a od 1885 r. stanisławowska.

Hasła Wiosny Ludów (1848-1849) przyczyniły się do rozbudzenia i wzrostu świadomości narodowej różnych ludów - w tym i Ukraińców. Walka o zapewnienie im równych praw politycznych, a dla języka prawa używania w administracji i szkolnictwie toczyła się w następnych dziesiątkach lat.

Przyznanie Galicji autonomii na przełomie lat 60. i 70. ożywiło rozwój szkolnictwa, zwłaszcza parafialnego, ruch wydawniczy i działalności kulturalnej. W tym odrodzeniu narodowym i kulturalnym rolę kierowniczą sprawowali greckokatoliccy biskupi galicyjscy i duchowieństwo stanowiące główny trzon ukraińskiej inteligencji. Episkopat zaś ówczesny składał się z ludzi znajdujących się na odpowiednim poziomie pod każdym względem. Dwóch metropolitów: Michał Lewicki ( 1815-1858) i Sylwester Sembratowicz (1885-1899) zostało mianowanych kardynałami. Całokształt spraw Kościoła greckokatolickiego omawiano we Lwowie w 1891 r. na synodzie prowincjalnym. Jego uchwały stanowiły normy postępowania, podobnie jak synodu zamojskiego w ciągu następnych dziesięcioleci. W przystosowaniu ich do poszczególnych diecezji, ogłaszano je na synodach diecezjalnych: w diecezji stanisławowskiej - w latach 1897 i 1908, w przemyskiej w 1897 r., a w archidiecezji lwowskiej w 1905 r. Synody z reguły wspomagają działalność duszpasterską Kościoła. Przejawem jego żywotności jest m.in. życie zakonne. Z inicjatywy metropolity Andrzeja Szeptyckiego (1901-1944), w początkach XX w., założono nowy zakon męski studytów nawiązujący do tradycji bizantyjskich z IX w. Za jego też staraniem przeszczepiono z Belgii do archidiecezji lwowskiej w 1913 r. wschodnią gałąź zakonu redemptorystów. Wśród żeńskich zgromadzeń zakonnych, oprócz dawnych bazylianek pojawiły się nowe: Służebnice Przeczystej Dziewicy Maryi, w 1892 r. W 1911 r. w archidiecezji lwowskiej powstały Siostry św. Jozafata, a w 1912 r. - Siostry Świętej Rodziny i ok. 1910 r. - Siostry Mironosce. Istniejące od dawna nieporozumienia między duchowieństwem obrządku greckokatolickiego a łacińskiego, głównie z powodu częstszej po stronie ukraińskiej, niż odwrotnie zmiany obrządku przez osoby świeckie uregulowała zawarta i w 1863 r. potwierdzona przez Stolicę Apostolską "Konkordia" - Zgoda.

W odrodzonej w 1918 r. Polsce znalazła się cała metropolia halicko-lwowska (bez parafii na Bukowinie). W 1934 r. z inicjatywy rządu polskiego z chęci przeciwstawienia się tendencjom moskalofilskim i prawosławnym, wydzielono z diecezji przemyskiej przez Stolicę Apostolską Administracji Apostolskiej Łemkowszczyzny - teren na północnej stronie Karpat od rzeki San do rzeki Poprad. Było tam ok. 250 tys. mieszkańców, w tym ok. 30 tys. prawosławnych. Ilość wiernych w metropolii wynosiła ok. 3,5 miliona osób. Łącznie zaś z tymi, którzy żyli w Ameryce Płn. i Płd. było ich 5 milionów 182 tys., co oznaczało, że Ukraińców - grekokatolików było 2,8 razy więcej niż wszystkich innych katolików obrządków wschodnich. Przez cały okres międzywojenny działali ci sami biskupi, którzy zostali mianowani jeszcze przed I wojną światową. Arcybiskupem metropolitą był hr. Andrzej Szeptycki (1901-1944), biskupem przemyskim Jozafat Kocyłowski (1916-1946), a stanisławowskim - Grzegorz Chomyszyn (1904-1946). Administratorem Łemkowszczyzny był najpierw ks. Bazyli Maściuch, a po nim ks. J. Niedwiecki. Metropolita Szeptycki przerastał swą osobowością pozostałych rządców diecezji. Główną ideą jego życia było doprowadzenie do jedności katolicyzmu z prawosławiem, zwłaszcza słowiańskim. Swą działalnością duszpasterską objął także Ukraińców z Ameryki Północnej i Południowej, doprowadził do ustanowienia organizacji kościelnej. Popierał rozwój nauki i kultury narodowej. Rząd polski nie zgodził się, co zawarowano w konkordacie, by Kościół greckokatolicki rozwijał działalność poza granicami metropolii halickiej sprzed I wojny światowej. Działalność duszpasterska tego Kościoła była bardzo podobna do tej, jaką rozwijał Kościół łaciński. To samo z pewnymi różnicami można powiedzieć o życiu religijnym wiernych.

Destrukcyjnie na wzajemne stosunki wpłynęły walki ukraińsko-polskie z lat 1918-1919. We wschodniej Galicji zamieszkałej głównie przez Ukraińców, chcieli oni utworzyć własne państwo, podczas gdy Polacy traktowali je jako swoje od paruset lat. Oni też wyszli z tych walk zwycięsko, ale u Ukraińców pozostało rozgoryczenie i niechęć przeradzające się później niejednokrotnie w nienawiść. W sposób tragiczny wyraziła się ona w mordowaniu Polaków w latach 1934-1947 i w odwetowych, mniejszych ilościowo mordach Polaków na Ukraińcach. We wzajemnym odnoszeniu się do siebie duchowieństwa obu obrządków nastąpiło ich zdecydowane oziębienie. Zanikło np. powszechne poprzednio wzajemne uczestniczenie w uroczystościach drugiego obrządku, rzutowało to i na osoby świeckie. Biskupi zaś, choć formalnie należeli do episkopatu polskiego, wzięli udział w polskim synodzie plenarnym w Częstochowie w 1936 r., w praktyce jednak trzymali się na uboczu. W kierowaniu swymi diecezjami dużo uwagi przykładali do dobrego przygotowania kandydatów do kapłaństwa. Każda diecezja miała swoje seminarium. Na krótko przed II wojną światową w metropolii działało 2375 kapłanów. Kiedy w latach 20. biskupi stanisławowski i przemyski ogłosili wprawadzenie celibatu dla kapłanów, a arcybiskup lwowski dla połowy kandydatów, wywołało to ogromne wzburzenie w społeczeństwie ukraińskim, a zwłaszcza wśród inteligencji wywodzącej się głównie z rodzin duchownych. W 1938 r. w metropolii było już nieco ponad 25 nieżonatych księży. Działalność naukową organizowały i kultywowały: Towarzystwo Naukowe Teologiczne oraz założona przez metropolitę Szeptyckiego we Lwowie Grecko Katolicka Teologiczna Akademia. Ponadto duchowieństwo poświęcało się działalności społecznej, a nawet politycznej. W związku z tym i w tych dziedzinach spełniało w społeczeństwie rolę kierowniczą. W okresie międzywojennym działały te same, co i przed I wojną zakony męskie i żeńskie. Każdy z nich mógł poszczycić się zwiększeniem ilości klasztorów, zakonników i zakonnic. Przed II wojną światową zakony męskie w metropolii liczyły 651 osób. Ich dobroczynne oddziaływanie na życie religijne wiernych, jak i zakonów żeńskich w różnych formach i ciągłym pogłębianiu życia religijnego było powszechnie doceniane. Zakony żeńskie liczyły 1065 sióstr w 132 domach zakonnych. Obok zakonów działały organizacje religijne jak: jak Bractwo Przeczystej Maryi Panny, Bractwo Najświętszego Sakramentu, Apostolstwo Modlitwy, Bractwo Trzeźwości. Duszpasterstwo kultywowano także za pośrednictwem słowa drukowanego, w czym celowali Ojcowie Bazylianie mający własną drukarnię w Żółkwi.

(cdn.)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowi proboszczowie. Zmiany personalne duchowieństwa w archidiecezji warszawskiej

2024-05-24 09:21

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

fot. Wojciech Łączyński/archwwa.pl

W czasie uroczystości w kaplicy Domu Arcybiskupów Warszawskich nowi proboszczowie złożyli przysięgę i wyznanie wiary oraz złożyli podpisy pod dekretami, które wręczył im metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz. Nowi proboszczowie obejmą parafie 24 czerwca. Publikujemy listę zmian.

Kard. Nycz wręczył dekrety ośmiu nowym proboszczom, z których jednego skierował do nowo utworzonej parafii bł. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Szeligach. Ponadto mianował nowego dyrektora Domu Rekolekcyjno-Wypoczynkowego “Dobry Zakątek w Konstancinie-Jeziornie. Na uroczystości zabrakło nowego proboszcza parafii św. Tomasza, ks. Eryka Czarneckiego, który odbierze dekret w późniejszym terminie.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Rekolekcje o „Uzdrawiającej mocy Eucharystii”

2024-05-24 19:56

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

Eucharystia

Karol Porwich/Niedziela

Rekolekcje o „Uzdrawiającej mocy Eucharystii” prowadzone są w ostatni weekend każdego miesiąca. Odbywają się one na Jasnej Górze od przeszło dwóch lat, więc wpisały się już w cykl jasnogórskich posług.

Spotkania są otwarte dla wszystkich zainteresowanych pogłębieniem nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim doświadczenia Eucharystii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję