Reklama

Z kamieńskiego festiwalu

Muzyka dawna i współczesna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jubileuszowy, czterdziesty Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim dobiegł końca. Jak w czerwcu i lipcu (patrz relacje w nr. 29. i 35. „Kościoła nad Odrą i Bałtykiem”), tak też w programach odbywających się w katedrze kamieńskiej koncertów w sierpniu i na początku września przeplatały się ze sobą muzyka dawna i współczesna w wykonaniu znakomitych artystów z kraju i z zagranicy.
W warstwie organowej muzykę dawną stanowiły głównie utwory kompozytorów baroku, w tym Johanna Sebastiana Bacha grane przez Jaroslava Tumę z Czech, Piotra Grajtera, Hannę Dys i Mirosława Pietkiewicza, a także Vincenta Lübecka i Johanna Pachelbela wykonane przez Elżbietę Karolak, która zagrała ponadto romantyczną Sonatę Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, natomiast wspomniana Hanna Dys - Preludia chorałowe Johannesa Brahmsa. Koncepcja projektantów renowacji kamieńskich organów polegająca na nadaniu ich brzmieniu charakteru barokowego sprawiła, iż grane na nich utwory tej epoki są najbardziej przekonujące, co można było stwierdzić, słuchając zwłaszcza bachowskich preludiów, fantazji, toccat i fug obficie serwowanych w programach festiwalowych koncertów. Jednakże ów „barokizm” instrumentu nie pozbawia możliwości prezentowania także muzyki nowszej, co wykorzystywali niektórzy organiści, jak np. świetny wirtuoz Mirosław Pietkiewicz, grając współczesne utwory Flora Peetersa z Belgii i Mariusa Monnikendama z Holandii, czy wybitny improwizator Jaroslav Tuma, który po wykonaniu utworu swego rodaka Frantiska Musila popisał się wielce interesującą, trwająca jedenaście minut własną improwizacją.
Jeszcze większym zróżnicowaniem odznaczała się muzyka kameralna i orkiestrowa, zarówno co do składu wykonawczego, jak i repertuaru. I tak kwartet dęty „Gdańsk Philharmonic Brass” obok szeregu kompozycji z minionych epok od XVII-wiecznego Adama Jarzębskiego po Ludwiga van Beethovena zaprezentował Chorał Tadeusza Kassaka, kierownika zespołu, zaś Kwartet Śląski oprócz Kwintetu Antonina Reichy z przełomu XVIII/XIX w., zagranego wraz z klarnecistą Romanem Widaszkiem wykonał utwory Dymitra Szostakowicza. Natomiast w programie występu duetu Piotr Pławner - skrzypce i Izabella Klim - wiolonczela znalazły się Sonatina Arthura Honeggera z XX w. lecz także mistrzowsko zagrana Passacaglia Georga Friedricha Haendla efektownie opracowana przez Johana Halvorsena. Muzyka dawna i współczesna przeplatały się też podczas występu duńskiej orkiestry dętej „Lyngby-Taarbaek Concert Band”, która pod dyrekcją Inge Fabricius wykonała utwory dzisiejszych kompozytorów: norweskiego i duńskiego, zaś pomiędzy nimi Koncert fletowy Antonia Vivaldiego. Muzyka tego weneckiego mistrza baroku wypełniła całą pozaorganową część ostatniego koncertu festiwalowego, kiedy to usłyszeliśmy Motety na sopran i orkiestrę smyczkową oraz Koncert obojowy. Tu wspaniałą sztuką wykonawczą błysnęli śpiewaczka Iwona Hossa-Derewecka i oboista Piotr Kokosiński, natomiast towarzyszył im Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” ze Szczecina pod dyrekcją Zygmunta Rycherta.
Słowem o muzyce opatrywali poszczególne koncerty Mikołaj Szczęsny i Zbigniew Pawlicki, który będąc przed 40 laty współtwórcą festiwali kamieńskich, ze szczególnym wzruszeniem żegnał słuchaczy tłumnie zgromadzonych w katedrze na zakończeniu jubileuszowego, czterdziestego festiwalu. Oficjalnego zamknięcia imprezy dokonał w pięknym przemówieniu burmistrz Kamienia Pomorskiego Andrzej Maciej Jędrzejewski. I tak XL Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej przeszedł do historii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cud św. Michała Archanioła

2024-05-24 14:59

[ TEMATY ]

świadectwo

Któż jak Bóg

Karol Porwich/Niedziela

Świadectwo Joli to opowieść o pięknej przyjaźni z Wodzem Wojska Anielskiego, o wierze, która jest trwaniem i wzrastaniem. O zawierzeniu i o tym, jak Pan Bóg uzdrawia, usuwa lęk i prowadzi. O św. Michale Archaniele, który strzeże, nawet gdy sytuacja po ludzku wyglądała na bardzo niebezpieczną. O uczeniu się pokory na wzór Michaela, który całym sobą głosi "Któż jak Bóg"

Nie zapowiadało się, że w tym dniu zdarzy się coś niezwykłego, ale cały dzień miałam w sobie odczucie, aby przyjść na 18:00 do Kościoła. Nawet zwolniłam się wcześniej z pracy... Zobaczyłam w naszym kościele coś dziwnego - mówi w swoim świadectwie Jola Pietrzak, żona, mama, pielęgniarka, Rycerka św. Michała Archanioła, twórczyni Hymnu do Św. Michała Archanioła

CZYTAJ DALEJ

Abp Kupny do neoprezbiterów: Świętość nie jest dla wybranych, a kapłaństwo ma być naszą drogą do świętości. Jest ona przez posługę na wzór Jezusa Chrystusa

2024-05-25 11:49

ks. Łukasz Romańczuk

Neoprezbiterzy 2024

Neoprezbiterzy 2024

Katedra św. Jana Chrzciciela to miejsce szczególne dla większości kapłanów Archidiecezji Wrocławskiej, którzy tam przyjmują święcenia prezbiteratu. Tym razem sakrament kapłaństwa przyjęło 7 diakonów. 6 diecezjalnych i jeden ze Zgromadzenia Misjonarzy Synów Niepokalanego Serca Błogosławionej Maryi Dziewicy [klaretyni]

Ksiądz Przemysław Fic, ks. Marek Goliczewski ks. Piotr Kowalczyk; ks. Grzegorz Łuczyszyn, ks. Przemysław Pieczkowski, ks. Mateusz Turzański, o. Marcin Kisiliczyk klaretyn to wyświęceni kapłani przez abp Józefa Kupnego.  

CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem - Uroczystość Najświętszej Trójcy

2024-05-25 13:53

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wacław Depo

Abp Wacław Depo

Jak wygląda życie codzienne Kościoła widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję