Reklama

Co z hymnem „Chwała na wysokości Bogu”?

Rok Eucharystii ogłoszony przez Ojca Świętego Jana Pawła II w październiku br. jest szczególną okazją do podjęcia działań mających na celu głębsze zrozumienie Tajemnicy obecnej pod osłoną znaków przez wszystkie osoby odpowiedzialne za przygotowanie Liturgii Eucharystycznej.

Niedziela legnicka 52/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W encyklice Ecclesia de Eucharystia Ojciec Święty kieruje do tych osób słowa gorącego apelu, aby podczas sprawowania Mszy św. zachowane były z wielką wiernością normy liturgiczne. Są one wyrazem autentycznej eklezjalności Eucharystii (nr 50). W nawiązaniu do tych słów Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów wydała już stosowny dokument zatytułowany: Anno dell´eucaristi. Treść tego dokumentu zawiera konkretne zalecenia na temat uczestnictwa we Mszy św. Są wśród nich zupełnie nowe wskazania, przypomniane zostały także te, które zostały zaniedbane we wspólnotach parafialnych. Nie brakuje także uwag i zaleceń dotyczących muzyki liturgicznej.
Uroczystość Bożego Narodzenia jest okazją do zwrócenia naszej uwagi na rolę w liturgii hymnu Chwała na wysokości Bogu. Praktyka wykonawcza wskazuje na istniejące nieporozumienia, a nawet nadużycia w związku z tym śpiewem. Wspomniany dokument zaleca bowiem, by zwrócić szczególną uwagę na śpiew w liturgii, zarówno pod względem treści, jak i poprawności wykonania.
Hymn Chwała na wysokości Bogu jest starochrześcijańskim hymnem liturgicznym. Wyraża w swej treści uwielbienie Boga Ojca i Baranka. Nosi on nazwę także „hymnu anielskiego” z uwagi na pierwsze słowa przejęte od aniołów zwiastujących narodzenie Chrystusa. W starożytnej tradycji Zachodu włączony został do Liturgii Eucharystycznej tylko w noc Bożego Narodzenia. Praktyka ta wywodzi się prawdopodobnie od papieża Telesfora (lata pontyfikatu: 125-136). Śpiew hymnu z czasem włączono do celebracji innych świąt. Proces jego upowszechniania w liturgii całego Kościoła dokonywał się na przełomie IX-XII w. Hymn domaga się wykonawstwa w formie śpiewanej. Muzyka wpisana jest bowiem w jego naturę. Hymnu Chwała na wysokości Bogu nie wolno zastępować innym tekstem i innym śpiewem. Zalecenie w tak zdecydowanej formie zawarte jest w Ogólnym Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego (nr 53) i skierowane jest do wszystkich odpowiedzialnych za muzykę liturgiczną. W podobny sposób wyrażona jest myśl w Instrukcji Episkopatu Polski o Muzyce Liturgicznej. W numerze 13. czytamy: Śpiewu stałych części (w tym Chwała na wysokości Bogu), a także psalmu responsoryjnego i śpiewu przed Ewangelią […] nie wolno zastępować pieśniami nawet mającymi „imprimatur” władzy kościelnej. W niektórych wspólnotach parafialnych w dzień Bożego Narodzenia zastępuje się ten hymn kolędą. Praktykę taką należy w zupełności odrzucić. Swymi korzeniami tkwi ona w liturgii przedsoborowej, kiedy kapłan recytował po cichu słowa hymnu, wierni w tym czasie śpiewali pieśń. Nie uczestniczyli w śpiewie hymnu, ponieważ nie znali melodii, a słowa łacińskie nie były zrozumiałe. Wielkim osiągnięciem odnowy liturgicznej jest ponowne powierzenie wykonania tego śpiewu całemu zgromadzeniu liturgicznemu. Pozbawienie uczestnictwa w śpiewie tego hymnu w samą uroczystość Bożego Narodzenia godzi w najstarszą tradycję i wykazuje brak zrozumienia tej części liturgii. W roku Eucharystii należy jednak dołożyć starań, by we wspólnotach parafialnych znane były różne melodie tego hymnu. Znajdujemy je w licznie wydanych śpiewnikach i pomocach dla organistów. Operowanie zróżnicowaną szatą muzyczną powinno podkreślać bardziej lub mniej świąteczny charakter obchodu.
W pełni zrealizować należy także wskazania dotyczące hymnu Chwała na wysokości Bogu zawarte w Kalendarzu Rzymskim. Odnoszą się one do tradycji Kościoła, w myśl której hymnu nie śpiewamy przez cały okres Adwentu, by zabrzmiał ponownie z „nowym blaskiem” w samą noc Narodzenia Pańskiego. W związku z tym hymnu nie należy śpiewać podczas Mszy św. wotywnej ku czci Najświętszej Maryi Panny w okresie Adwentu, czyli podczas Mszy św. roratniej. Sam formularz tej Mszy św. hymnu nie przewiduje. Nie śpiewamy go przecież we wszystkie niedziele Adwentu. Oczekiwanie na ten śpiew w dzień Bożego Narodzenia wyraża naszą tęsknotę za przyjściem Pana. Tradycję związaną z symboliką światła podczas Mszy św. roratniej należy jednak zachować. Zapalenie świateł może dokonać się np. podczas śpiewu Alleluja przed Ewangelią. Wyraża on przecież wiarę oraz postawę radosnego oczekiwania na przyjście Pana, który w zgromadzeniu liturgicznym kieruje do nas swoje słowo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +1 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezwyciężony Triumf serca

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

film

kino

Mat.prasowy

12 września na ekrany kin wchodzi ekranizacja amerykańskiego reżysera o polskim męczenniku.

I zaprowadzili ich do bloku numer 11, oznaczonego wówczas numerem 13. Kazali im rozebrać się do naga. Wpędzili ich wszystkich dziesięciu do piwnicy, do celi numer 18, bardzo niskiej i małej, o wymiarach dwa i pół metra na dwa i pół metra, z jednym zakratowanym, kwadratowym okienkiem pod sufitem, z podłogą z betonu. W rogu stało wiadro na odchody. Tam mieli umrzeć głodową męką. Esesmani zatrzasnęli żelazne drzwi” (z opisu śmierci św. Maksymiliana według tekstu Transitus z Harmęży).
CZYTAJ DALEJ

Rowerem z Białegostoku do Rzymu. Dariusz Car spotkał Papieża

2025-09-11 15:12

[ TEMATY ]

rower

wyprawa

rowerowa pielgrzymka

Vatican Media

Dariusz Car z Papieżem Leonem XIV

Dariusz Car z Papieżem Leonem XIV

Ponad 2 tysiące kilometrów, pięć krajów i morze intencji niesionych w sercu – tak wyglądała rowerowa pielgrzymka do Rzymu Dariusza Cara. Dziennikarz „Radia i” Archidiecezji Białostockiej postanowił wyruszyć na dwóch kółkach do Watykanu z okazji Roku Jubileuszowego. W trakcie sobotniej audiencji jubileuszowej mógł spotkać się twarzą w twarz z Papieżem Leonem XIV.

Wyprawa rozpoczęła się 18 sierpnia i prowadziła przez Polskę, Czechy, Słowację, Austrię i Włochy. Pielgrzym wiózł ze sobą namiot, karimatę i sakwy, ale przede wszystkim intencje – własne i powierzone mu przez słuchaczy.
CZYTAJ DALEJ

Papież rozmawiał z nowymi biskupami: zaufajcie łasce stanu

2025-09-12 11:01

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican News

Do zaufania łasce Bożej i „łasce stanu” zachęcił Papież uczestników watykańskiego kursu dla nowych biskupów. Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej podało informację o zamkniętej części audiencji, podczas której Leon XIV odpowiadał na pytania biskupów. „Modlę się za was, Kościół docenia wasze ‘tak’, nie jesteście sami, razem niesiemy ten ciężar i razem głosimy Ewangelię Jezusa Chrystusa” – powiedział Ojciec Święty.

Papież podkreślił, że ważne jest trwanie blisko Pana Boga, zachowanie czasu na modlitwę, życie w bezwarunkowym zaufaniu Duchowi Świętemu, który jest źródłem ich powołania. Zachęcił biskupów, by nie zrażali się pierwszymi trudnościami. Prosił ich o zachowanie bliskości z wiernymi i księżmi, o okazywanie względem nich miłosierdzia i stanowczości, kiedy jest to konieczne.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję