Reklama

10 lat w „drodze”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wszystko zaczęło się 24 sierpnia 1994 r. Wtedy właśnie biskup ordynariusz Kazimierz Górny powołał do życia swoim dekretem Katolickie Radio Rzeszów „VIA”. Od pomysłu do realizacji pierwszych audycji minęło jednak kilka miesięcy. Na potrzeby studia zaadoptowano budynek starej organistówki mieszczącej się nieopodal kościoła parafialnego w Malawie. Trzy kilometry od studia (na Magdalence) ustawiono nadajnik, który swoim zasięgiem obejmował na początku kilkadziesiąt kilometrów. Pierwszą redakcję stworzyli młodzi - w większości studenci i uczniowie szkół średnich. Wśród współpracowników nie zabrakło również nauczycieli akademickich i pedagogów szkolnych. Wszyscy tworzyli niezwykłą rodzinę, otwartą na nowe wyzwania i gotową do poświęceń. Niejednokrotnie, aby przygotować program trwający w swoim ostatecznym kształcie kilka minut trzeba było spędzić w studiu kilkanaście godzin.
To były początki. Radio dziś to 24 godziny programu, z czego 18 nadawane jest „na żywo”, to ludzie profesjonalnie przygotowani do pracy w mediach, często z bogatym doświadczeniem w branży. Wiele się zmieniło od czasów kiedy Radio VIA rozpoczynało swoją działalność. Pamiętając doskonale tamte czasy postanowiono uczcić te 10 lat.
Z tej okazji, 5 grudnia o godzinie 18.00, odprawiona została jubileuszowa Msza św. w kościele Farnym w Rzeszowie, którą koncelebrowali bp ordynariusz Kazimierz Górny i bp Edward Białogłowski wraz z licznie zgromadzonymi kapłanami związanymi przez lata z Radiem VIA. Wspólnie z pracownikami radia, a także z przybyłymi słuchaczami dziękowano Bogu za to niezwykłe, służące ewangelizacji dzieło. Oprawę muzyczną Liturgii przygotował zespół „Wesołe Nutki” prowadzony przez Macieja Słysza.
Po uroczystej Eucharystii, byli i obecni pracownicy Radia VIA wraz z zaproszonymi gośćmi udali się do Teatru im. Wandy Siemaszkowej.
Po chwili spotkania połączonego z wymianą radiowych anegdot przyszedł czas na pierwszą cześć koncertu, którą wypełnił benefis poświęcony wspomnieniom pierwszych dni, miesięcy i lat istnienia Radia VIA. Na scenie nie mogło zabraknąć pierwszego dyrektora Radia VIA ks. Romana Jurczaka, który nie ukrywał, że bywało ciężko - począwszy od składania sprzętu po kompletowanie redakcji. Wspomnienia pierwszych audycji wywoływały na widowni burzę oklasków, a często również gromki śmiech. Później pojawiały się na scenie osoby zaangażowane w produkcję audycji. Pierwsze programy wspominały Maryla Fajger - prowadząca m.in. kącik dla rolników i Małgorzata Sabat - od początku związana z działem wiadomości. Marta Januszewska opowiadała o swojej radiowej przygodzie, dzięki której m.in. dokonała właściwego wyboru studiów. Wspólnie z ks. Januszem Sądelem wspominaliśmy pamiętne akcje dla dzieci Światło i Droga organizowane razem z rzeszowską Caritas. Na koniec tej części koncertu ks. Bogusław Przeklasa, obecny dyrektor Radia przedstawił dzisiejszy obraz rozgłośni.
Po występie „Wesołych Nutek”, które wraz z zespołem zaprezentowały trzy utwory (w tym List do Boga przebój znany z anteny Radia VIA) rozpoczęła się oficjalna część koncertu. Na scenie odbyło się wręczenie nagród BENE MERENDI przyznanych po raz pierwszy w diecezji osobom świeckim, które szczególnie zaangażowały się w działalność kulturalną w Kościele. Pierwsze nagrody przyznano osobom, które od samego początku włączały się w dzieło ewangelizacji Radia VIA poprzez przygotowywanie programów autorskich. Są to: dr Lucyna Żbikowska adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego (na antenie radiowej przedstawia program Z Bogiem przez wieki), Natalia Kania, polonistka w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 w Rzeszowie (przygotowuje audycje Pora na czytanie i Literatura a religia), Teresa Ziemba, przewodnicząca największego w Diecezji Koła Przyjaciół Radia VIA (znana z audycji dla dzieci Opowieści i bajania do poduszki i do spania i dla dorosłych Przegląd wydawnictw katolickich).
Laureatki nagrody Bene Merendi otrzymały z rąk bp. Kazimierza Górnego dyplomy uznania i pamiątkowe medale.
Wyróżnieni zostali również pracownicy Radia VIA, którzy tworzą audycje od początku istnienia radia do chwili obecnej. W tej kategorii dyrektor ks. Bogusław Przeklasa przyznał nagrody I stopnia Dorocie Boratyn, która od 10 lat przygotowuje wiadomości, a także nagrody II stopnia dla Iwony Kosztyły, Pawła Macieja i Grzegorza Budaka.
Pamiątkowe prezenty otrzymały również osoby, które współpracowały z Radiem VIA podczas jego dziesięcioletniej działalności.
Uroczysty wieczór w teatrze zwieńczył koncert zespołu „Chily My” z Warszawy.
Na koniec nie pozostaje nic innego, jak tylko życzyć Katolickiemu Radiu VIA jeszcze wielu takich jubileuszy.

Grzegorz Budak - dziennikarz Radia VIA

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Łukasza

Niedziela Ogólnopolska 12/2016, str. 32-33

[ TEMATY ]

Ewangelia

Niedziela Palmowa

Piotr Drzewiecki

+ – słowa Chrystusa
E. – słowa Ewangelisty
I. – słowa innych osób pojedynczych
T. – słowa kilku osób lub tłumu

E. Starsi ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie powstali i poprowadzili Jezusa przed Piłata. Tam zaczęli oskarżać Go: T. Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. E. Piłat zapytał Go: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział mu: + Tak, Ja nim jestem. E. Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: I. Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku. E. Lecz oni nastawali i mówili: T. Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd. E. Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Lourdes: rekordowa pielgrzymka paryskich licealistów, zabrakło miejsc noclegowych

2025-04-13 19:09

[ TEMATY ]

Lourdes

Paryż

licealiści

miejsca noclegowe

Adobe.Stock

Bazylika MB Różańcowej w Lourdes

Bazylika MB Różańcowej w Lourdes

Sanktuarium w Lourdes okazało się za małe, by pomieścić wszystkich licealistów z regionu paryskiego, którzy chcieli wziąć udział w rozpoczętej wczoraj pielgrzymce Frat 2025. Gdyby bazylika św. Piusa X była większa, gdyby w Lourdes było więcej miejsc noclegowych, mogłoby przyjechać co najmniej 15 tys. samej młodzieży, a tak jest nas 13,5 tys., młodzieży i ich opiekunów – mówi ks. Gaultier de Chaillé organizator pielgrzymki. Dla porównania podaje, że w poprzednich edycjach Frat brało udział ok. 10 tys.

Młodzi wracają do kościoła
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję