Reklama

Spotkania… rozmowy… twarze…

„Pragnę podnosić ludzi na duchu”

Niedziela sandomierska 2/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ze znanym aktorem Jerzym Zelnikiem rozmawia Piotr Jackowski

Piotr Jackowski: - Jest Pan aktorem popularnym, cenionym, lubianym...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jerzy Zelnik: - Największą popularnością cieszyłem się jako osiemnastolatek, kiedy zaproponowano mi rolę Ramzesa w Faraonie. Była to przygoda inicjująca mój rozwój, na którą patrzę dziś z przymrużeniem oka. Umiałem wtedy niewiele i działałem intuicyjnie, kierując się cennymi uwagami reżysera, Jerzego Kawalerowicza. Z dojrzałych kreacji wspominam rolę Hrabiego Henryka w telewizyjnym spektaklu Nie-Boska komedia Zygmunta Huebnera. Mam też sentyment do granej przeze mnie postaci Zygmunta Augusta w Królowej Bonie i Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny. Myślę tu o filmach Janusza Majewskiego. Wymieniam tylko przykłady, ponieważ zagrałem ponad setkę ról.

- Były to kreacje zapisane złotymi literami w historii sztuki aktorskiej, jak i role mniejszej rangi.

Reklama

- Niektórych ról nie musiałem zagrać, ale przyjmowałem je, ponieważ trzeba trenować zawód, utrzymywać rodzinę, płacić rachunki i długi. Czasem jestem zmuszony iść na artystyczne kompromisy, lecz nie posuwam się w tym za daleko. Gdy widzę nieciekawy tekst, z którym nie mogę wiązać żadnych nadziei, to - pomimo pokus finansowych - staram się go nie realizować. Natomiast jeżeli scenariusz średniego lotu daje szansę na przekazanie jakiejś prawdy o człowieku, wówczas, przy pomocy dyskusji z reżyserem i sugerowania pewnych zmian, staram się wyciągnąć z niego jak najwięcej.

- Gdzie tkwi granica kompromisu, o którym Pan wspomniał?

- Działalność artysty powinna przyczyniać się do jego wzrostu. Jeśli zagranie danej roli przyniosłoby odwrotny skutek, należy się wycofać. Będąc przed kamerą czy na teatralnej scenie trzeba mieć poczucie, że warto to robić. Aktor musi czynić wszystko zgodnie z własnym sumieniem. Dla innego postępowania, powodowanego na przykład korzyściami finansowymi, nie ma usprawiedliwienia.

- Jednym z nurtów Pańskiej działalności aktorskiej są występy w świątyniach. Mają one szczególny charakter, ponieważ odbywają się w szczególnym miejscu...

- Na moich artystycznych szlakach znajduje się wiele kościołów. Występuję w nich nie tylko dlatego, że jestem chrześcijaninem. Przemawia za tym także niezwykłe skupienie publiczności, nieporównywalne ze skupieniem w salach teatrów czy domów kultury. Głoszenie słowa w pobliżu tabernakulum i stołu ofiarnego nakłada na mnie szczególną odpowiedzialność. W takim miejscu wiara i rozum współdziałają ze sobą w przekazywaniu ważnych treści. Spektakle w świątyniach uskrzydlają mnie. Prezentując je, pragnę podnosić ludzi na duchu i podkreślać, że istnieje inna rzeczywistość od tej kreowanej przez media.

Reklama

- Na początku lat 90. ubiegłego wieku dotarł Pan do stalowowolskiego kościoła Matki Bożej Królowej Polski. Teksty „Drogi Krzyżowej” Paula Claudela w Pańskiej interpretacji wywarły wielkie wrażenie na słuchaczach...

- Jeśli owo wydarzenie zapadło ludziom w pamięć, to jestem tym bardzo usatysfakcjonowany. Niestety, nie umiem sobie odtworzyć tamtej chwili, ponieważ przez minione lata wiele się zdarzyło.

- A Pański występ w rozwadowskim klasztorze Braci Mniejszych Kapucynów latem 2002 r.? Czy tutaj także czas zatarł ślady?

- Tego momentu też nie pamiętam. Sądzę, że wtedy recytowałem poezję Karola Wojtyły.

- Tak, istotnie był to program poświęcony Janowi Pawłowi II.

- Pamiętam za to dziesiątą rocznicę papieskiego pontyfikatu, którą obchodziliśmy w auli Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Lublinie. Od tamtej chwili wracam do poezji Karola Wojtyły i pewnych myśli Ojca Świętego. Podsumowaniem stały się obchody dwudziestej piątej rocznicy wyboru krakowskiego Kardynała na Stolicę Piotrową.

- Ostatnio prezentuje Pan spektakl „Dobrem zwyciężyć”, poświęcony dwudziestej rocznicy męczeńskiej śmierci ks. Jerzego Popiełuszki...

- Program został pomyślany jako symboliczna cegiełka w procesie beatyfikacyjnym bohaterskiego Kapłana. Scenariusz spektaklu napisałem wraz z poetą, ks. Janem Sochoniem. Natomiast wykonawcami prześlicznej muzyki są wirtuoz organów Robert Grudzień i grający na fletni Pana Georgij Agratina. Wspólnie chcemy dołożyć się do tego, aby pamięć o Księdzu Jerzym była żywa.

Reklama

- Wkroczyliśmy w Nowy 2005 Rok. Wszyscy pragniemy, aby był dla nas pomyślny...

- Ponieważ jest to czas składania noworocznych życzeń, dlatego i ja uczynię zadość tradycji. Życzę wszystkim, abyśmy mieli więcej bezinteresownego uśmiechu dla innych. Poza tym, dbajmy o nasze rodziny, tworząc je i budując na trwałym fundamencie. Umiejmy także cieszyć się sobą nawzajem. Pozwoli to nam mieć większe poczucie dumy z tego, że jesteśmy Polakami.

- Dziękuję Panu serdecznie za rozmowę.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Parolin: sytuacja w Gazie jest nie do zniesienia - czekamy na konkretne kroki

2025-07-19 15:07

[ TEMATY ]

strefa gazy

kard. Pietro Parolin

Gaza

Vatican News

„Sytuacja w Gazie jest nie do zniesienia - czekamy na konkretne kroki” - tak ocenia to, co dzieje się w Strefie Gazy kard. Pietro Parolin, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, w wywiadzie telefonicznym udzielonym 18 lipca wieczorem programowi informacyjnemu Tg2 Post. Kardynał mówił o „granicach, które zostały przekroczone” i o „dramatycznym rozwoju sytuacji”, wzywając do wyjaśnienia, co wydarzyło się w zeszły czwartek podczas ataku wojskowego na kościół Świętej Rodziny w Gazie, w wyniku którego zginęły 3 osoby, a 10 zostało rannych, w tym proboszcz parafii o. Gabriel Romanelli. W odniesieniu do wielu toczących się wojen przypomina, że Stolica Apostolska jest zawsze otwarta na mediację, ale „mediacja”, jak mówi, „ma miejsce tylko wtedy, gdy obie strony ją akceptują”. Następnie wspomniał o wczorajszej rozmowie telefonicznej między papieżem a premierem Izraela.

Kard. Parolin mówił na temat wczorajszej rozmowy telefonicznej papieża Leona XIV z premierem Izraela Benjaminem Netanjahu. Jej tłem był izraelski atak wojskowy w Strefie Gazy, w którym ucierpiał katolicki kościół Świętej Rodziny. Jego zdaniem, "nie dało się ukryć przed papieżem tego, co się wydarzyło, czegoś tak poważnego”.
CZYTAJ DALEJ

Rząd „zrzuca sukienki” z ręką na ambonie

2025-07-19 09:51

[ TEMATY ]

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W demokratycznym państwie prawa obowiązuje zasada: wolność słowa dla wszystkich. Nie tylko dla polityków, dziennikarzy czy celebrytów, ale również — a może przede wszystkim — dla tych, których głos formuje sumienia i buduje duchowe kręgosłupy narodu. Dlatego działania obecnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które przesłało do Watykanu notę formalną potępiającą kazania dwóch emerytowanych biskupów — Wiesława Meringa i Antoniego Długosza — budzą poważny niepokój. To nie tylko ingerencja w niezależność Kościoła, ale także jawna próba zastraszenia duchowieństwa i naruszenia podstawowych wolności obywatelskich.

Czy mamy tu do czynienia z powrotem PRL-owskiej mentalności, w której każdy ksiądz był „oczkiem w głowie bezpieki”, a każdy kaznodzieja stawał się zagrożeniem dla władzy? Brzmienie noty MSZ i język używany przez ministra Sikorskiego, który nakazuje biskupowi „zrzucić sukienkę i zapisać się do PiS-u”, zdają się tę mentalność reaktywować. Jakby państwo chciało decydować nie tylko o tym, co wolno mówić w kościele, ale wręcz kto ma prawo do sumienia.
CZYTAJ DALEJ

Synodalne Dzieło Muzyczne Archidiecezji Wrocławskiej - Trwają zapisy

2025-07-19 12:38

Tomasz Lewandowski

Chór i Orkiestra podczas Otwarcia Synodu

Chór i Orkiestra podczas Otwarcia Synodu

Jesienią rozpoczną się przygotowania Synodalnego Dzieła Muzycznego Archidiecezji Wrocławskiej. Będzie to pięć weekendowych sesji warsztatowych, które przygotowują uczestników do lepszego przeżywania roku liturgicznego, posługi w parafii czy śpiewu na zakończenie Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.

Warsztaty zostały wyznaczone na pięć terminów od października 2025 do maja 2026. Pierwszy z nich przypada 10-12 października 2025 r. w Liceum salezjańskie i kościół św. Michała Archanioła, ul. Bolesława Prusa 78 we Wrocławiu. Drugi w dniach 9-11 stycznia 2026 r. w parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego, ul. Horbaczewskiego 2 we Wrocławiu. Kolejny termin to 20-22 lutego 2026 r. w parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Pokoju, ul. Ojców Oblatów 1, we Wrocławiu. Wyznaczono także miejsce poza Wrocławiem. I miejscem warsztatów w dniach 17-19 kwietnia 2026 r. będzie parafia NMP Matki Miłosierdzia, ul. Wileńska w Oleśnicy. I ostatni termin na zakończenie synodu, czyli 22-24 maja 2026 r, zakończenie Synodu, a po Eucharystii pod przewodnictwem abp. Józefa Kupnego przewidziany jest dodatkowy czas uwielbienia Boga w krótkim koncercie modlitewnym. Jak zaznaczają organizatorzy wydarzenia: - Każda z sesji to intensywna praca 100-osobowego chóru oraz 30-osobowej orkiestry, zakończona posługą w pięciu różnych parafiach Wrocławia i okolic, podczas pięciu różnych okresów liturgicznych. Sesje rozpoczynają się w piątek wieczorem, kończą w południe w niedzielę, uroczystą Eucharystią, na której razem śpiewamy i gramy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję