Reklama

Temat tygodnia

Nieprzekraczalna granica dialogu

Niedziela kielecka 3/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już za parę dni rozpoczyna się Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia). Inicjatywa ta, podjęta przed prawie stu laty (w 1908 r.), nie straciła na aktualności - wszak nadal chrześcijanie są podzieleni. Po latach coraz lepiej też widać, że nie wystarczą tylko ludzkie wysiłki, ale że trzeba Bożej łaski, by jedność stała się faktem.
Przez cały ten czas - jakby w tle - aktualny pozostaje pewien problem. Warto nad nim się pochylić, bowiem jest dziś jakby bardziej „na czasie” i to nie tylko w związku z dialogiem ekumenicznym. Chodzi o granice, w których mieści się wszelki chrześcijański dialog - ten ekumeniczny, jak i ten z innymi religiami czy prądami kultury współczesnej (także laickiej).
W papieskiej adhortacji Ecclesia in Europa, która - przypomnijmy - jest słowem nadziei, jakie Ojciec Święty kieruje do chrześcijan Europy, czytamy znamienny passus. Zaraz na wstępie Jan Paweł II odwołuje się do słów Pierwszego Listu św. Piotra i zachęca do obrony chrześcijańskiej prawdy (por. 1 P 3,14-15). Odniesienie do prawdy, która została dana w Jezusie Chrystusie, jest dla Papieża tak ważne, że w tym dokumencie, jak zresztą i w całym papieskim nauczaniu, wyraźnie widać, iż tu właśnie dialog ma pewną granicę. Wystarczy choćby wczytać się w te słowa: „Kościół nie może zaniedbać obowiązku postawienia odważnej diagnozy, która pozwoliłaby na zastosowanie odpowiedniej terapii” (EinE, 46). Granicą dialogu jest wierność prawdzie - tej prawdzie, którą jest Jezus Chrystus. Ta wierność nie może poznać kompromisów zaciemniających jasność Oblicza Chrystusa.
Ale paradoskalnie, wraz z tą granicą, trzeba umieć zakreślić jeszcze jedną. Chodzi o tę, którą właśnie wierność Obliczu Chrystusa wyznacza. Otóż wraz z wiernością prawdzie musi iść w parze wierność miłości - bo tylko wówczas będzie to wierność Temu, który powiedział, że jest Prawdą.
Znamienna jest praktyka pierwszych chrześcijan. Właśnie w latach, w których ostro sprzeciwiali się religii pogańskiej, oddawali życie za wiarę i podejmowali się jej żarliwej obrony, można znaleźć dwa wymowne świadectwa. Pierwsze daje Orygenes (poł. III w.), który w dziele Przeciw Celsusowi pisze, że chrześcijanie nigdy nie znieważają świętości pogańskich, „ażeby usta nasze nie przyzwyczajały się bluźnić komukolwiek. Nakazano nam: «Błogosławcie, a nie przeklinajcie» (Rz 12,14), a wiemy, że złorzeczący nie posiądą królestwa Bożego” (8,38).
Drugi przykład podają dokumenty synodu w Elwirze (Hiszpania, pocz. IV w.), na którym 19 biskupów ustaliło, że godność męczennika nie przysługuje temu, kto poniósł śmierć jako karę za niszczenie posągów bóstw pogańskich. Czytamy tam: „Jeśli ktoś zniszczy pogańskie idole i zostanie za to zabity, nie należy go przyłączać do liczby męczenników - ponieważ ani Ewangelia nie nakazuje takiego postępowania, ani nikt nie postępował tak w czasach Apostołów” (kanon 60).
Te dwa świadectwa wyraźnie pokazują, iż dla chrześcijan pierwszych wieków wierność Chrystusowi nigdy nie mogła przejawiać się w jakimkolwiek geście nienawiści, wrogości czy pogardy - nawet dla kogoś, kto propagował to, co nieprawdziwe czy złe.
Tak naprawdę przestrzeń dialogu wyznacza bowiem przecinanie się tych dwóch granic: prawdy i miłości. Tylko ten, kto podejmuje się tego krzyża (bo jest to ciężki i trudny krzyż, wymagający wielkiego serca i przenikliwej inteligencji) jest godzien nazywać się uczniem Chrystusa. Smuci więc, jeśli wśród głosów można czasem usłyszeć i taką opinię, że kryterium przyjęcia do pewnej partii odwołującej się do wartości chrześcijańskich jest odpowiedni poziom nienawiści... Nawet jeśli w tej opinii jest więcej złośliwości niż prawdy, musi ona dać do myślenia - właśnie w imię wierności Prawdzie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowy priorytet Kościoła we Francji: zadbać o nawróconych

2025-07-24 12:51

[ TEMATY ]

Francja

Vatican Media

Napływ nowych wiernych, w większości ludzi młodych, zmienia oblicze Kościoła we Francji. „Życie naszych parafii ulegnie zmianie pod wpływem nowo ochrzczonych, którzy mogą się stać siłą napędową zaangażowania, świadectwa, modlitwy i ożywienia lokalnych wspólnot” – uważa bp Olivier de Cagny, odpowiedzialny w Episkopacie Francji za sakramenty inicjacji.

Jak podaje dziennik La Croix, trwający od trzech lat boom nawróceń nie słabnie na sile. O ile do 2022 r. liczba dorosłych proszących o chrzest utrzymywała się na poziome 4 tys., to w tym roku na Wielkanoc ochrzczonych zostało 7400 nastolatków i 10384 dorosłych, w przeważającej mierze ludzi młodych.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Muniek Staszczyk: spowiedź jest jak prysznic

2025-07-24 20:12

[ TEMATY ]

spowiedź

Muniek Staszczyk

Biuro Prasowe FSM/ Adam Kołodziejczyk

Muniek Staszczyk

Muniek Staszczyk

O tym jak ważne są dla niego sakramenty, przede wszystkim spowiedź - mówił do młodzieży zgromadzonej na 38. Franciszkańskim Spotkaniu Młodych Muniek Staszczyk, lider zespołu T.Love. Do Kalwarii Pacławskiej koło Przemyśla przyjechało ok. 700 osób z całej Polski, które przez tydzień wspólnie modlą się, słuchają konferencji, biorą udział w warsztatach, nabożeństwach i koncertach.

Wśród gości tegorocznego FSM-u był Muniek Staszczyk. Jak wspominał, pochodzi z katolickiej rodziny, choć jego rodzice nie praktykowali regularnie. Jak zaznaczył, nigdy się Boga nie wyparł, choć był raczej daleko od Niego. Nawrócenie przeżył w 1998 r. Wcześniej jednak popadł w mocne uzależnienie od alkoholu, amfetaminy i marihuany
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję